Hoe gaan jongeren om met verlies na een zelfdoding?

Hoe gaan jongeren om met verlies na een zelfdoding? Niet enkel de naaste familie moet het plaatsen, ook vrienden en klasgenoten moeten het verwerken. Levi Jansen (23) en Jamie Decloedt (22) vertellen over hun verlies.

“Jongeren praten er vaak niet over met hun ouders of vrienden”, merkt Levi Jansen op. Jansen verloor twee jaar geleden zijn beste vriend, die besloot uit het leven te stappen. “We wisten dat hij het moeilijk had, want hij had zich al laten opnemen na een psychose. Maar toch zie je zoiets nooit aankomen”, zegt Jansen.

Ook Jamie Decloedt kende het slachtoffer. “Ik vernam het nieuws via sms, toen ik op een festival was. Ik dacht dat het om een wansmakelijke grap ging”, zegt Decloedt, “het was een heel zware klap.”

Werkgroep Verder biedt hulp aan nabestaanden na een zelfdoding. “We zijn onlangs gestart met een onlinechatroom”, legt Lynn Delfosse van Werkgroep Verder uit, “zo hopen we de stap naar hulpverlening voor jongeren wat kleiner te maken.”

Ook de Zelfmoordlijn ondervond dat jongeren vooral online contact zoeken. “We merken dat jongeren vooral contact met ons opnemen via chat”, zegt Kirsten Pauwels van de Zelfmoordlijn. “We hebben nu ongeveer een duizendtal online gesprekken per jaar.”

Heb je zelf nog vragen rond zelfdoding? De Zelfmoordlijn kan je bereiken via het gratis nummer: 02 649 95 55. Of via internet: www.zelfmoordlijn.be. Werkgroep Verder kan je bereiken via het nummer: 02 361 21 28, of via internet: www.werkgroepverder.be.

© 2012 – StampMedia – Dorien Adams, Delphine De Metsenaere en Ines Callens

===

Deze videoreportage werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/03/2012
Deze videoreportage werd gepubliceerd door Nieuws.be op 26/03/2012
Deze videoreportage werd gepubliceerd door Pienternet.be op 26/03/2012

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 24 april 2014 @ 16:27

    1.138 kaarsjes voor Schone Kleren - http://t.co/MAohdWA7o6 #antwerpen

  • 24 april 2014 @ 15:36

    Nacht van de Journalistiek in woord en beeld - http://t.co/2wO6G2W6rz

  • 24 april 2014 @ 14:21

    #Bazart. Vijf studenten, die proberen het oubollige karakter van #kleinkunst uit te roeien. - http://t.co/VhnxaZQfHP #leuven

  • 24 april 2014 @ 10:11

    Sisse Verstappen: “Mijn doel is om het bewustzijn bij politici te vergroten.” - http://t.co/eyDeWU1Dqx @DeSchoonmoeder aller verkiezingen

  • 24 april 2014 @ 06:56

    Hoe meer macht, hoe minder btw - http://t.co/K7E8EMgIBm #apache

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk