Antwerpse koffiefabriek in jonge handen

vzw Noösfeer

De initiatiefnemers van vzw Noösfeer zetten andere jongeren aan tot creatief ondernemen (vlnr: Jan Schoonbaert, Thomas Deckers, Tomás Vink).

Zaterdag 12 mei organiseert vzw Noösfeer de tweede editie van I Want You, een festival waar jong talent een podium krijgt. En daar draait het bij Noösfeer allemaal om. De organisatie wil jongeren activeren en ondersteunen in hun creativiteit.

De vorige editie in 2011 lokte een duizendtal geïnteresseerden naar het Albertpark aan de Antwerpse Harmonie. Toen vond het festival plaats in het kader van het stedelijke project School aan de beurt. Dit jaar staat het festival op eigen benen en werd het Albertpark ingeruild voor de binnenplaats van Noösfeers gloednieuwe venue op het Antwerpse Noord.

Coffee Factory

Sinds drie maanden betrekken de vijf medewerkers van Noösfeer een oude koffiefabriek aan de IJzerlaan in Antwerpen Noord. Via FMT Vastgoedbeheer kon de organisatie tegen een gunstige prijs de hand leggen op deze parel in leegstand. Nog anderhalf jaar mag Noösfeer hier z’n ding doen, nadien moet een nieuwe locatie gezocht worden aangezien de oude fabriek dan onverbiddelijk tegen de vlakte gaat.

In de fabriek en aanpalende burelen is plaats voor jong talent. Noösfeer wil iedereen die iets creatief te bieden heeft, plaats en gelegenheid geven dat te doen. In de gebouwen is voldoende plaats om iedereen te herbergen. Er wordt ook een exporuimte voor jonge kunstenaars ingericht. Maar ook muzikanten, producenten en andere artiesten zijn welkom op de IJzerlaan 30.

Ambitie

Voor Noösfeer gaat het in de eerste plaats om creatief ondernemen. Welke vorm dat ondernemen aanneemt, is vrij te bepalen. Zo heeft de organisatie ook zelf het initiatief genomen het grootste urban-farmingproject van Antwerpen op poten te zetten. “Verse groenten in het midden van de stad vinden is geen evidentie. Op de daken van de fabriek en de burelen kan perfect een moestuin gedijen. Zo kunnen we op termijn verse, ecologische groenten aanbieden”, zegt Niels Kelchtermans, een van de initiatiefnemers.

Noösfeer schuwt de ambitieuze projecten niet. Deze zomer gaat de organisatie een maand naar het prestigieuze Edinburgh Fringe Festival met een eigen theaterproductie. Die voorstelling werd volledig zelf door de vzw op poten gezet.

Betaal met je sofa

Voorlopig werkt Noösfeer volledig op zichzelf, zonder financiële ondersteuning van buitenaf. Vergaarde inkomsten worden opnieuw verdeeld over verschillende projecten. Daarom wordt ook zaterdag 5 euro gevraagd voor het I Want You-festival. Maar ook daar gaan de organisators creatief mee om, zegt Thomas Deckers: “We willen graag onze relaxruimte uitbreiden. Daarom bieden we gratis inkom aan enthousiastelingen die zelf een zitmeubel meenemen. Eén sofa zorgt voor vier gratis toegangstickets.”

Noösfeer netwerkte zich een weg door Antwerpen met een eigen magazine. Binnenkort komt daarvan het vierde nummer uit, met deze keer ‘creatief ondernemen’ als onderwerp. De productie en samenstelling van die magazines is volledig in handen van de jongeren zelf. Ze gaan nadien zelf op pad om het blad te verkopen.

“Jongeren moeten weten dat ze bij Noösfeer terechtkunnen”, besluit Kelchtermans. “We zijn laagdrempelig en willen jongeren stimuleren en ondersteunen waar mogelijk is. Alles draait erom jongeren aan te zetten tot ondernemen.”

© 2012 – StampMedia – Leen Baeten

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 10/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 10/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 10/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 10/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 10/05/2012

1 reactie op dit artikelReageer
  1. Bedankt Leen voor het fijne artikel!

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 31 oktober 2014 @ 11:41

    RT @fdgraeve: #Vacature voor jongerenwerker met voeling voor journalistiek http://t.co/LFkaCmeFMi (via @CHIPSLabo / @skolgen)

  • 31 oktober 2014 @ 11:37

    Wint kinderkoor Fabota de Cera-prijs van het jeugdwelzijnswerk? #Leuven @UitDeMarge http://t.co/uAnmipC7ym http://t.co/uktOPBxMaI

  • 31 oktober 2014 @ 09:50

    78ste #Boekenbeurs opent haar deuren @Stad_Antwerpen @boekbe http://t.co/sXRNCc2YuP http://t.co/CW6Rihl1Yh

  • 30 oktober 2014 @ 15:20

    Bijna alle artikels zijn binnen! Wat volgt is de vormgeving, onder het alziend oog van @svandekerckhove! #PIDMAG http://t.co/vSeBMix0Yf

  • 30 oktober 2014 @ 09:06

    Wint Freerunning van jeugdwelzijnswerk Izegem de Cera-prijs? @UitDeMarge @izegem http://t.co/HY1qRahbMS http://t.co/jFTOk5aUMm

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk