Nederlandse fotograaf Anton Corbijn zelf voor de lens

Op 5 mei gaat in Vlaanderen de documentaire Anton Corbijn inside out in avant-première. Cinema Zuid in Antwerpen rolde de rode loper al uit. StampMedia vroeg regisseuse Klaartje Quirijns naar de ontwikkeling van de intieme documentaire.

The Rolling Stones, U2, Depeche Mode en George Clooney, allemaal stonden ze al voor Anton Corbijn zijn lens. Nu, nadat hij veertig jaar de internationale popcultuur heeft vastgelegd en bijbehorende internationale faam heeft bereikt, is de Nederlandse visueel kunstenaar zelf aan de beurt.

Het onderwerp

Anton Corbijn werd geboren op 20 mei 1955 in het Nederlandse Strijen als zoon van een dominee.Hij begon zijn carrière als fotograaf in 1972 bij het Nederlandse muziektijdschrift Oor. Tijdens zijn lange loopbaan leverde hij een bijdrage aan het vormgeven van het imago van sterren als Metallica, U2, Bjork, Robert de Niro en David Bowie. Corbijn regisseerde ook twee films: Control (2007), over het leven van Ian Curtis, zanger van Joy Division en The American (2010), met in de hoofdrol George Clooney. Met zijn werk won hij verschillende prijzen, zoals de Pop Pers Prijs in 2000. In 2007 nam Corbijn twee prijzen in ontvangst op het Festival van Cannes voor Control. Daarnaast ontwierp Corbijn ook platenhoezen en regisseerde hij videoclips. Voor een clip van Nirvana won hij een MTV Award.

De maker

Klaartje Quirijns werd in 1967 in Amsterdam geboren. Ze maakte documentaires als The brooklyn connection (2005), waarin een wapenhandelaar vertelt hoe hij wapens vanuit de VS naar Kosovo smokkelt. In 2011 regisseerde ze Peace vs justice, over de spanning tussen het Internationaal Strafhof in Den Haag en mensen in Noord-Oeganda die kritisch zijn over de ‘westerse manier’ van gerechtigheid.

De regisseuse woonde tien jaar in New York waar ze aan haar documentaires werkte en een video-installatie maakte voor de Rotterdamse Kunsthal. Nu woont Quirijns in Londen en is ze bezig met The new American dream, over de invloed van psychotherapie op de moderne maatschappij. Voor Anton Corbijn inside out volgde ze Corbijn gedurende drie jaar over de hele wereld.

© 2012 – StampMedia- Marieke Van Schoonhoven, Video & foto: Julia M. Free

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 04/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 04/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 05/05/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Knack Focus op 05/05/2012

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 25 oktober 2014 @ 10:32

    Foodfestival Krachtvoer: voedsel voor de geest - http://t.co/QhYmHQGRbm http://t.co/UnQJSu9vnb

  • 25 oktober 2014 @ 09:53

    XTERRA: het offroadbroertje van de Ironman @JimThijs @YerayLuxem @rwoestenborghs @bartaernouts http://t.co/rHCzfHQo6C http://t.co/gZ0OtdJeAl

  • 24 oktober 2014 @ 15:18

    Naaktmodeltekenen in het atelier van Rubens - http://t.co/Ixe4RytUJT http://t.co/mAXTXdy9Mq

  • 24 oktober 2014 @ 11:17

    Van stront naar schacht: relaas van een studentendoop - http://t.co/nq9RDRum9n http://t.co/JiDbBzFkV4

  • 24 oktober 2014 @ 10:01

    ‘Birdman’: vuilbekken met vogels @FilmfestGent http://t.co/6fPufiGZAI http://t.co/AXwPvVpROJ

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk