Flirten op Facebook

Spotted

Flirten op Facebook is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Steeds meer jongeren zien de voordelen ervan in. Hoewel de ‘spotted’-pagina’s nog niet lang actief zijn, kunnen ze toch al op heel wat aanhang rekenen.

‘Spotting’ is een moderne manier van flirten. Stel: je hebt de vrouw van je dromen ontmoet, maar durfde haar niet aan te spreken of ze stapte te snel voorbij. Dan kan je haar via een ‘spotted’-pagina op Facebook terugvinden. In een privébericht beschrijf je de vrouw, de plaats waar je haar hebt gezien en eventueel nog meer details. Dit verloopt volledig anoniem. Enkel de beheerder van de pagina weet wie je bent.

Het bericht wordt op de pagina gepost en iedereen die fan is van de pagina kan het lezen en je helpen in je zoektocht. Als iemand de beschrijving herkent, kan die de naam van een vriendin posten wanneer ze daarvoor in aanmerking komt. Jij kunt die vrouw dan contacteren en met wat geluk heb je je vlam te pakken. Uiteraard geldt dit ook voor meisjes die denken hun droomjongen te hebben gezien.

Oppervlakkig

Veel studenten vinden het een leuk initiatief, maar zijn ervan overtuigd dat het niet de juiste manier is om mensen bij elkaar te brengen. “De meeste studenten zijn voortdurend bezig met daten en het zoeken naar een ‘perfect match’. Ik vind het echter wat oppervlakkig. Een zoektocht op een ‘spotted-pagina’ is grotendeels gebaseerd op uiterlijk”, zegt Kenzo Delvoye (18).

Ook Ibtissam Loutfi (16) is eerder voorzichtig: “Er moeten grenzen getrokken worden. Het mag niet uit de hand lopen. Mensen op een negatieve manier beschrijven of elkaar ontmoeten voor de grap, gaat te ver. Dan schiet het zijn doel voorbij.”

Angst voor gezichtsverlies

Of mensen daadwerkelijk op een verzoek zouden ingaan als ze gespot worden, is een andere zaak. Niemand wil immers gezichtsverlies lijden. “Ik zou er niet meteen impulsief op reageren”, zegt Ibtissam. “Zijn die verzoeken wel gemeend? Want ik wil mezelf niet voor schut zetten”. Robin Callay (20) vreest dan weer ongepaste verzoeken. “Ik zou zeker willen zijn dat de persoon in kwestie geen pedofiel is of dat het niet om een studentengrap gaat.” Ben Laureyssens (21) daarentegen zou niet twijfelen: “Het moet niet meteen tot een relatie komen. Wie weet kan het ook een goede vriendschapsband opleveren.”

Persoonlijk contact

De manier van berichten plaatsen, slaat wel aan. Getuige daarvan zijn de verschillende pagina’s die het levenslicht hebben gezien. Er zijn pagina’s van universiteiten, hogescholen, tramlijnen, winkelstraten en zo meer. Maar niet iedereen zou er gebruik van maken. Volgens Kenzo komt het zelfs wanhopig over als je er op ingaat. “De meeste mensen leren elkaar kennen op Facebook. Een gesprek aanknopen op straat met iemand die je niet kent, gebeurt nog amper. Ik vind dat jammer.” Sommige mensen gooien hun privacy liever niet te grabbel en staan argwanend tegenover virtuele mensen die ze niet kennen. Ook Robin verkiest een andere aanpak. “Mocht ik een leuk meisje op straat zien, zou ik naar haar toe stappen. Dat is nog altijd persoonlijker dan contact te zoeken via Facebook.” Sam Bollens (19) zou wel gebruik maken van een ‘spotted’-pagina: “Als je een mooi meisje hebt gezien, is elke manier goed om haar opnieuw te kunnen ontmoeten”, lacht hij.

-> Bekijk de videoreportage: ‘Spotted in Antwerpen

© 2013 – C.H.I.P.S. Stampmedia – Nasira Akaouch en Thomas Luyckx

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Knack – online op 18/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 18/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 18/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 18/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 18/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Netties.be op 18/01/2013

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 22 juli 2014 @ 09:54

    De weggooicultuur van festivalgangers - http://t.co/i62RBEpE7V #TML #tml14 #Tomorrowland #Tomorrowland2014 http://t.co/VMQrl5jLqq

  • 20 juli 2014 @ 17:07

    De eerste 24 uur in het spoor van de Gentse feestenburgemeester - http://t.co/2Q6hIv2POY #GF14 http://t.co/gKFVfnWk6u

  • 20 juli 2014 @ 11:42

    [Video] Familie Van den Berghe zet deuren open - http://t.co/GRVmHHBEJL #GF14 http://t.co/sU6VHP4Jzz

  • 20 juli 2014 @ 10:46

    #RadioModern en Black Elvis veroveren Stadshal weer - http://t.co/UseiQA30vr #GF14 http://t.co/kwz7GWKP0b

  • 19 juli 2014 @ 19:48

    #GAS-boetes en de Gentse Feesten: het recht op jong zijn @GFGent @NolfJan http://t.co/iqD9pDG5Nn #GF14 http://t.co/zOEy51jJKe

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk