Antwerpse ontwerper wint prestigieuze prijs

Christian Wijnants collectie 2010

Christian Wijnants is een bescheiden, hardwerkend talent.

De 34-jarige Antwerpse ontwerper Christian Wijnants heeft op zaterdag 16 februari tijdens de London Fashion Week de ‘International Woolmark Prize’ gewonnen. Deze prestigieuze prijs betekent een forse duw in de rug voor de ontwerper, maar benadrukt tevens het belang van Antwerpen als modestad.

The Woolmark Company is ‘s werelds grootste wolbedrijf en heeft de ‘International Woolmark Prize’ in het leven geroepen om enerzijds designertalent dat innovatief aan de slag gaat met wol te promoten en anderzijds om consumenten meer bewust te maken van de natuurlijke schoonheid van wol.

Dat deze prijs er één is met veel aanzien kan moeilijk ontkend worden. Eerdere winnaars waren Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent en Dolce&Gabanna. De prijs bedraagt 80.000 euro en ontwerpen van winnaars worden bovendien verkocht in de chique boetieks van Londen, Milaan en  Parijs. De jury bestaat uit onder andere Victoria Beckham, Donatella Versace en Diane von Furstenberg.

De collectie

Christian Wijnants studeerde in 2000 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en startte in 2003 met zijn eigen kledinglijn. “Het is een fantastische prijs en ik ben er ongelofelijk blij mee”, reageerde Wijnants in Knack.

De winnende collectie bestaat uit hand gebreide en hand geverfde jurken. “De collectie bouwde verder op principes die hij al eens toepaste voor een installatie in de expo ‘Ontrafel: tricot in de mode’ in het ModeMuseum in 2011”, vertelt Karen Van Godtsenhoven, curator van het Modemuseum Antwerpen. “Het is natuurlijk heel fijn dat die experimenten een eigen leven zijn gaan leiden.”

“Deze collectie zal binnenkort in een vijftal boetieks te koop zijn. Hopelijk kan hij daar ook zijn volgende collecties verkopen. Vaak volgen nadien dan ook andere winkels. Zo zou hij een vaste waarde in de modewereld kunnen worden. Nu is hij een bescheiden, hardwerkend talent, en deze prijs zal hem meer in de picture zetten en internationaal bekend maken.”

Antwerpen modestad

Antwerpen is een sterk opkomende modestad. In september kwam Antwerpen zelfs als 11de op de lijst te staan van de belangrijkste modesteden over heel de wereld. Deze rangschikking werd door The Global Language Monitor gemaakt op basis van belangstelling voor de stad in de media of op het internet.

Ook Van Godtsenhoven ziet veel veranderingen op vlak van mode in Antwerpen. “Vroeger had je meer eigen designers. Nu komen ook veel buitenlanders naar hier. Dat komt door ons sterke imago: er zijn veel onafhankelijke ontwerpers waardoor de grote merken zich hier willen vestigen. Het belang van het Modemuseum is om, naast wat er in de winkels hangt, het inhoudelijke aspect van mode meer te belichten. We krijgen veel vragen van buitenlandse musea die een eigen afdeling mode willen starten.”

Toekomst

Van Godtsenhoven denkt dat de mogelijkheden van digitale technologie ervoor zullen zorgen dat er nog meer kan gebeuren en dat er nog meer gedeeld kan worden met een groter publiek. Bovendien zorgt het winnen van de prijs van Wijnants voor een bevestiging van het Antwerpse internationale aanzien en dat van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten.

© 2013 – C.H.I.P.S.  StampMedia – Laura Lefever

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 20/02/2013

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 24 juli 2014 @ 13:01

    “Er is meer nodig voor comedy dan een microfoon”: meet @jinsvonstroheim ! http://t.co/gO7373XCzJ #gf14 http://t.co/GV8YLDmJwZ

  • 24 juli 2014 @ 09:40

    @jinsvonstroheim Wij werpen zelden met spullen. Komt vanmiddag online!

  • 24 juli 2014 @ 09:38

    “Het kan toch niet dat kinderen niet meer mogen spelen?” #GAS @vljr http://t.co/0eUYIhlEGY http://t.co/YL5FcS1QNn

  • 23 juli 2014 @ 08:15

    “Onze kinderen krijgen slechtere opvang dan gevangenen” - http://t.co/MXbRK6dZSQ http://t.co/DbmpfkJT9n

  • 22 juli 2014 @ 09:54

    De weggooicultuur van festivalgangers - http://t.co/i62RBEpE7V #TML #tml14 #Tomorrowland #Tomorrowland2014 http://t.co/VMQrl5jLqq

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk