Graffiti: taboe of kunst?

Banksy

Banksy gebruikt schilderingen om sociale problemen aan te kaarten. (foto: Barney Livingston)

ANTWERPEN – Graffiti werd erg lang beschouwd als vandalisme. De laatste jaren veranderde het idee errond echter volledig en werd graffiti vaak artistiek. Mede dankzij kunstenaars als Banksy is het taboe rond street art bijna helemaal verdwenen.

Graffiti maakt deel uit van de samenleving, zowel in Antwerpen als in andere steden. Of het nu straatkunst is of vandalisme, we komen het overal tegen en het is permanent aanwezig. In Antwerpen is al enkele jaren een preventief graffitibeleid. Zo wil de stad illegale graffiti verminderen. Mensen uit de stad kunnen zelfs een aanvraag indienen om het van hun eigendom te laten verwijderen.

Op een aantal plekken in de stad zijn zulke muurtekeningen wel toegestaan. Op de pilaren van de Noorderlaanbrug aan het Park Spoor Noord, ’t Steegsken van Keteleer in Deurne en op de pilaren van de Boomsesteenweg in Wilrijk. Antwerpen wil daarmee ‘de schone kunst bevorderen’. Om het taboe te doorbreken organiseerden de stad Antwerpen en de Graffiti Jeugddienst in 2012 een studiedag over street art. En hoewel het voor sommigen nog steeds een taboe is, gebruiken street artists zelf de schilderingen om taboes te doorbreken.

Onveiligheid

Maar waarom heerst er een taboe rond graffiti? Allereerst is er het gevoel van vernietiging van openbare eigendom. Graffiti zou de natuurlijke schoonheid van de stad verpesten en zou gebouwen en architectuur vernielen. Voor degenen die het beschouwen als overlast, is het verwijderen van graffiti enkel een extra bedrag dat ze moeten betalen aan de belastingen om gebouwen proper te maken.

Een ander aspect van het taboe rond street art is dat er een gevoel van onveiligheid bovenkomt. Dit is natuurlijk begrijpelijk als het gaat om groepen die met graffiti hun territorium afbakenen met zogenaamde tags die duidelijk willen maken dat diegene die de tag gezet heeft heer en meester is over dat bepaalde deel van de stad. Dit is echter zeker niet altijd het geval. Het verschil tussen tags en muurschilderingen is dat de tekeningen gemaakt worden met het doel om kunst te creëren, om gevoelens te uiten, niet om een deel van de stad op te eisen.

Protest tegen de maatschappij

Voor de street artists is graffiti een vorm van zelfexpressie. Ze gebruiken het bijvoorbeeld om hun woede te uiten tegenover de ongelijkheid of de onrechtvaardigheid in de samenleving. Het is echter niet zo dat ze het gebruiken om de stad te vernielen, maar eerder om te laten zien dat de stad van iedereen is en niet enkel van de overheid. “Hoe kan iemand beweren een stuk land te bezitten dat er al was lang voordat zij er waren en er nog steeds zal zijn als zij er niet meer zijn? Welk recht hebben zij om te zeggen dat ze het land ‘bezitten’? Het is van ons allen…”, verklaart graffitikunstenaar Eskae uit Californië.

Street art wordt steeds meer aanvaard in de samenleving en een goed voorbeeld daarvan is de Britse graffitikunstenaar Banksy. Hij gebruikt zijn schilderingen om sociale problemen in de maatschappij aan te kaarten. Blijkbaar heeft het effect want vandaag is hij wereldberoemd door zijn kunst.

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Ditte Bervoets

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 23/01/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 23/01/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 23/01/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Bill.be op 23/01/2014

Over StampMedia

StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 24 maart 2017 @ 10:07

    RT @Nieuwsarchief: De resultaten van het onderzoek vind je ook in de nieuwe Nieuwsmonitor van het ENA: https://t.co/2bUFOUA0zP https://t.co…

  • 23 maart 2017 @ 21:08

    RT @msillis: .@AnoukTorbeyns' adoptiedossier voor @StampMedia en @demorgen morgen ook nog eens op @hautekiet @radio1be https://t.co/94nF1ep…

  • 23 maart 2017 @ 16:25

    In dialoog met adoptiekinderen en stedelijke jongeren. @AnoukTorbeyns @rob_televisie @demorgen @HLN_BE @destandaard… https://t.co/AKG1x4YKWq

  • 23 maart 2017 @ 15:52

    RT @JefCauwenberghs: Het onbespreekbare bespreekbaar maken. Zeer sterk dossier van @AnoukTorbeyns vandaag in @demorgen https://t.co/FCqHIB3…

  • 23 maart 2017 @ 15:14

    Herbeluister hier de bespreking over het dialoogtraject rePresent met @hautekiet op @radio1be. https://t.co/VvRSZ4NFCW

  • StampMedia © 2017 - alle rechten voorbehouden

    StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk