Eens Levellers, altijd Levellers.

Levellers

© Bart Heleven

Over twee jaar bestaan The Levellers dertig jaar, maar aan stoppen denkt de groep uit Brighton nog lang niet. Op het podium laten zij hun hits nog steeds knallen als speelden zij ze voor het eerst, en tijdens ons interview bewezen zanger-gitarist Mark Chadwick en bassist Jeremy Cunningham nog even sympathiek en sociaal geëngageerd te zijn als toen ze twintig waren.

Jullie zijn gestart in 1988. De wereld is veranderd, de muziekindustrie is veranderd, maar The Levellers zijn hetzelfde gebleven. Een bewuste keuze?
Mark Chadwick Absoluut. Als je een groep begint, moet je zelf beslissen hoe je gaat klinken. Het moet één sound zijn, terwijl het verschillende individuen zijn die de muziek maken.
Jeremy Cunningham We kunnen eigenlijk ook niet echt een ander geluid maken. We beginnen te spelen en dit is wat eruit komt: The Levellers.

Is jullie muzieksmaak veranderd?
Chadwick Er zijn nieuwe groepen die we goed vinden, en waar we vroeger van hielden, daar houden we nog steeds van. Er zijn nu eenmaal maar twee soorten muziek: goeie en slechte. En wij houden toevallig van goeie (lacht). Als iets uit het hart komt, met gevoel en geloof gespeeld wordt, dan mag je ons er altijd mee lastig vallen.

Wat is het mooiste wat jullie al hebben gedaan in jullie carrière?
Chadwick Gewoon het feit dat we nog altijd meedraaien, wellicht (lacht). Ook het opstarten van ons eigen festival en eigen platenlabel waren mooie verwezenlijkingen. Onze onafhankelijkheid, dat is waar we het meest trots op zijn.

Kun je doorgaans goed inschatten welke van je songs hits gaan worden en welke niet?
Chadwick In geen geval. Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik ‘What a Beautiful Day’ aan het schrijven was, en dacht: dit is helemaal niks. In drie minuten had ik het klaar, en ik vond het verschrikkelijk. Maar ik liet het toch maar aan de mensen van de platenfirma horen, en die sprongen een gat in de lucht. Zo zie je maar.

Delen jullie doorgaans de mening van reviewers?
Chadwick Absolúút niet.
Cunningham De meeste haten we zelfs (lacht).

Hebben jullie ooit een plaat gemaakt die betere recensies kreeg dan jullie hadden verwacht?
Chadwick Nee, slechtere wel (lacht). Een nieuwe plaat, waar je je hart en ziel hebt ingestopt, voelt altijd aan als de beste plaat die je ooit gemaakt hebt. De rest van de wereld vormt er zijn eigen mening over, maar dat is niet echt iets wat ons bezighoudt.

Jullie hebben veel die-hard fans, vindt ook de jongere generatie de weg naar jullie concerten?
Chadwick Het verschilt van plaats tot plaats. Wat mensen aantrekt in onze liedjes is het tijdloze. Wij zitten niet in een fashion bubble. En er zijn ook jongeren die dat weten te appreciëren.

Is er een song van een ander die je geschreven had willen hebben?
Chadwick ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen.
Cunningham ‘Heart of Gold’ van Neil Young.

Slotvraag: gisteren werd in jullie thuisland voor een Brexit gestemd. Wat vinden jullie daarvan?
Chadwick We zijn er erg depressief over, erg van aangedaan. ’t Is gewoon vreselijk. De Brexit is gestemd geraakt omdat een groep van nationalisten een hoop naïeve mensen – mensen die niets van wereld gezien hebben en er niets vanaf weten – van alles heeft wijsgemaakt. Het is bang afwachten wat dit voor ons land gaat betekenen. Vele mensen hebben niet zozeer tegen Europa gestemd, maar gewoon tégen. Tegen iedereen. Een treurige gebeurtenis die politiek incorrect is gespeeld.

© 2016 – C.H.I.P.S.StampMedia – Sofie Vanderhulst; foto: Bart Heleven

===

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad – online op 26/06/2016

Over StampMedia

StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 24 maart 2017 @ 10:07

    RT @Nieuwsarchief: De resultaten van het onderzoek vind je ook in de nieuwe Nieuwsmonitor van het ENA: https://t.co/2bUFOUA0zP https://t.co…

  • 23 maart 2017 @ 21:08

    RT @msillis: .@AnoukTorbeyns' adoptiedossier voor @StampMedia en @demorgen morgen ook nog eens op @hautekiet @radio1be https://t.co/94nF1ep…

  • 23 maart 2017 @ 16:25

    In dialoog met adoptiekinderen en stedelijke jongeren. @AnoukTorbeyns @rob_televisie @demorgen @HLN_BE @destandaard… https://t.co/AKG1x4YKWq

  • 23 maart 2017 @ 15:52

    RT @JefCauwenberghs: Het onbespreekbare bespreekbaar maken. Zeer sterk dossier van @AnoukTorbeyns vandaag in @demorgen https://t.co/FCqHIB3…

  • 23 maart 2017 @ 15:14

    Herbeluister hier de bespreking over het dialoogtraject rePresent met @hautekiet op @radio1be. https://t.co/VvRSZ4NFCW

  • StampMedia © 2017 - alle rechten voorbehouden

    StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk