Actie Greenpeace tegen schadelijke stof glyfosaat werpt langzaamaan vruchten af

Met de slogan ‘Hoe lang verkoopt Brico die wapens nog?’ wil Greenpeace iedereen overtuigen om schadelijke producten uit de winkelrekken te bannen.

Met de slogan ‘Hoe lang verkoopt Brico die wapens nog?’ wil Greenpeace iedereen overtuigen om schadelijke producten uit de winkelrekken te bannen.

Begin december begon Greenpeace met een actie om alle producten die het schadelijke glyfosaat bevatten uit de winkels te bannen. De meeste van die producten zijn onkruidbestrijders. Deze producten worden in meerdere winkels verkocht, maar vooral Brico wordt geviseerd.

De stof glyfosaat, die kankerverwekkend zou zijn, zit verwerkt in de onkruidverdelgers van onder andere het merk Roundup. Met de slogan ‘Hoe lang verkoopt Brico die wapens nog?’ hoopt Greenpeace de aandacht te trekken. De boodschap van Greenpeace duikt haast overal op: van in de kranten tot op plakkaten langs de weg. Telkens springt er één naam in het oog: Brico. Deze doe-het-zelfzaak is echter niet de enige die de schadelijke producten verkoopt. Ook Gamma, Hubo en Aveve, bijvoorbeeld, hebben de producten van Roundup in hun winkelrekken staan. Toch duiken deze namen niet veel op, Brico moet de bittere pil slikken.

Voorbeeldfunctie

Greenpeace richt zich vooral op Brico omdat het bedrijf de Belgische marktleider is van de doe-het-zelfzaken en volgens Greenpeace dus een voorbeeldfunctie heeft. ‘Bovendien heeft Brico een zusterbedrijf, het Nederlandse Praxis, dat reeds alle producten met glyfosaat uit zijn winkels heeft geband. Expertise is er dus genoeg bij de moederholding Maxeda’, klinkt het bij Greenpeace. Daarnaast noemt Brico zichtzelf op hun website ‘een partner in duurzame ontwikkeling’. Hoog tijd dus om de daad bij het woord te voegen.

Greenpeace hoopte dat eerst Brico overstag zou gaan, waarna de kleinere retailers zouden volgen. Maar het lijkt erop dat éérst de kleinere winkels tot actie over gaan en niet Brico. Greenpeace laat namelijk weten dat er daar nog geen verbetering is: ‘We hopen dat zij het goede voorbeeld van de andere winkels volgen die wél al actie hebben ondernomen. We doen zeker voort met onze campagne.’

Ecologische alternatieven

Onder meer Colruyt en tuincentrum Interflower hebben de glyfosaathoudende producten wel al uit hun winkelrekken geband. Bij Interflower willen ze hun klanten bewust maken dat er betere manieren zijn om onkruid te bestrijden. ‘Ons tuincentrum heeft besloten dat we alles wat milieuvriendelijker moeten gaan aanpakken. Dus daarom introduceren we nog meer groen en bio in Interflower.’ Ook in Halle bij tuincentrum Ecoflora zijn er alleen maar ecologische alternatieven van de kankerverwekkende onkruidbestrijder aanwezig.

Voorzorgsprincipe

Als glyfosaat zo schadelijk is, waarom is het dan niet verboden om het te verkopen? Dat verbod komt er misschien, maar dan pas ten vroegste tegen eind 2017. Tegen dan moet de Europese Chemicaliëngemeenschap (ECHA) duidelijkheid brengen over de impact van deze stof op mens en milieu. Zolang hier geen uitspraak over wordt gedaan is glyfosaat bij ons niet officieel verboden.

© 2017 – StampMedia – David Panis

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad – online op 20/01/2017 

1 reactie op dit artikelReageer
  1. We eisen onze rechten op voor een goede gezondheid van onszelf en al wat leeft !!!

Over StampMedia

StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 24 maart 2017 @ 10:07

    RT @Nieuwsarchief: De resultaten van het onderzoek vind je ook in de nieuwe Nieuwsmonitor van het ENA: https://t.co/2bUFOUA0zP https://t.co…

  • 23 maart 2017 @ 21:08

    RT @msillis: .@AnoukTorbeyns' adoptiedossier voor @StampMedia en @demorgen morgen ook nog eens op @hautekiet @radio1be https://t.co/94nF1ep…

  • 23 maart 2017 @ 16:25

    In dialoog met adoptiekinderen en stedelijke jongeren. @AnoukTorbeyns @rob_televisie @demorgen @HLN_BE @destandaard… https://t.co/AKG1x4YKWq

  • 23 maart 2017 @ 15:52

    RT @JefCauwenberghs: Het onbespreekbare bespreekbaar maken. Zeer sterk dossier van @AnoukTorbeyns vandaag in @demorgen https://t.co/FCqHIB3…

  • 23 maart 2017 @ 15:14

    Herbeluister hier de bespreking over het dialoogtraject rePresent met @hautekiet op @radio1be. https://t.co/VvRSZ4NFCW

  • StampMedia © 2017 - alle rechten voorbehouden

    StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk