Geen draagvlak voor Dikketruiendag in Hasselt

Geen draagvlak voor Dikketruiendag in Hasselt

“Dikketruiendag, wat is dat?” aldus een marktbezoeker Daniël Groffins. Die vraag stellen heel wat Hasseltse burgers zich vandaag. Het initiatief van het Vlaams Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) blijkt geen succes in de Limburgse hoofdstad.

Elk jaar begeleidt Milieuzorg op School (MOS), het klimaattraject van het LNE, scholen om hun leerlingen bewust te maken van de problemen rond klimaatopwarming. Samen met Eco-schools, het internationaal keurmerk voor duurzame scholen, roept het iedereen op om deel te nemen aan de jaarlijkse Dikketruiendag. Dat is de dag waarop de milieubewuste personen onder ons de verwarming een graad lager draaien, en ter compensatie een warme trui dragen.

Toch blijkt het idee buiten de kleuterscholen, het lager en het secundair onderwijs nauwelijks mensen te bereiken. Ook in het hart van Limburg is dat het geval. Onder meer het provinciehuis, de provinciale bibliotheek, Hogeschool PXL en andere openbare instellingen en gebouwen hebben geen idee dat het vandaag Dikketruiendag is.

Scholen minder participatief

Terwijl men bij PIKOH, de Provenciale Kunsthumaniora Hasselt, zich afvraagt of ze überhaupt meedoen aan het milieuvriendelijke initiatief, houden de leerlingen van de hotelschool KTA3 zich bezig met het vieren van hun Chrysostomus. Het is opmerkelijk dat niet alle scholen deelnemen. “We verplichten scholen niet om zich voor de Dikketruiendag in te schrijven”, aldus Brigitte Borgmans, woordvoeder het departement LNE , “maar we moedigen ze wel aan door er een prijs aan te koppelen.” Daardoor heeft het departement geen idee van wie nu precies meedoet.

Stedelingen niet ingelicht

Ook de marktgangers op het Kolonel Dusartplein zijn zich niet bewust waarom 17 februari 2017 een belangrijke dag is voor Moeder Aarde. Wanneer de bezoekers vernemen dat het vandaag Dikketruiendag is, lijken ze een beetje in de war. Sommigen horen de term zelfs voor de eerste keer. Toch zijn er enkelingen die de actie wel kennen. Dat zijn dan vooral ouders met kleuters, omdat kleuterscholen hun kinderen kennis laten maken met de Dikketruiendag.

Frank is voor

Frank Deboosere, Belgische weerman voor de VRT, is een grote voorstander. Zeker als ambassadeur van de dertiende editie spreekt hij zijn steun uit voor het klimaattraject. Deboosere vindt het een ‘super-initiatief’ meldt hij via Twitter. Hij probeert het initiatief ook aandacht te geven via de openbare omroep. De allerkleinsten krijgen de actie ondertussen spelenderwijs met de paplepel ingegoten. “Als de kinderen een dikke trui dragen, krijgen ze een steentje”, zegt Ilse Peters begeleidster van ’t Schommelbootje in Alken. “Daarmee tonen we ze dat ze op die manier hun steentje bijdragen om de opwarming van de aarde te bestrijden.”

Afbeelding11

Ondanks dat de meeste Hasselaren niet weten dat het vandaag Dikketruiendag is, blijft het LNE hoopvol. Als de kleuterscholen aandacht blijven schenken aan het initiatief, zullen ook toekomstige generaties op 17 februari even blijven stilstaan bij de problemen rond klimaatopwarming.

© 2017 – StampMedia – tekst: Emily Nees; video: Sven Aerts

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad – online op 17/02/2016

Reactie posten

Gelieve je naam in te vullen

Naam is vereist

Gelieve een geldige e-mail in te vullen

E-mail is vereist

Gelieve een reactie in te vullen

Over StampMedia

StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 30 maart 2017 @ 12:43

    RT @msillis: #Boekenweek @boekbe @Stad_Antwerpen en onze jonge @StampMedia-journalisten mochten op gesprek met @abdelkabenali! https://t.co…

  • 30 maart 2017 @ 08:00

    'Er werden al artiesten uit Zuid-Korea verbannen omdat ze hun dienstplicht ontweken.' https://t.co/sfuAwyToQd

  • 29 maart 2017 @ 15:00

    Cruiseschip MS Boudicca overnacht in Antwerpen - https://t.co/NJGrNcex19 https://t.co/Dy5VoXQjWS

  • 29 maart 2017 @ 13:33

    Tip 2 voor mediamaker: Bouw je netwerk uit. "Ik zit nog een beetje klem in mijn blanke, hoogopgeleide netwerk."… https://t.co/FrANVRVf1Q

  • 29 maart 2017 @ 11:37

    Vakantie=workshops! Nog enkele plaatsen voor de startdag journalistiek en de redactiedag rond psychologische zorg! https://t.co/tJR0xeTcZq

  • StampMedia © 2017 - alle rechten voorbehouden

    StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk