#Reclame. Moet elke influencer zijn sociale media posts daar voortaan mee beginnen? De FOD Economie, de Belgische dienst die economische regels bewaakt, gooide eergisteren nieuwe regels online voor het verspreiden van reclame via sociale media. De influencer-sector steigerde. Aan het einde van de dag trok de dienst haar strenge regels weer in. Wat is er aan de hand?
Wat zijn online influencers?
Online influencers zijn personen met heel veel volgers op hun sociale media (Instagram, Facebook, Snapchat, YouTube, etc.) Met wat ze posten, bereiken ze heel veel mensen, en dus kunnen ze veel invloed uitoefenen.
Wat doen online influencers?
Ze krijgen geld, producten of ervaringen (vb.: een reis) in ruil voor social media posts. Bedrijven zetten hen dus in om reclame te maken voor hun producten. Soms worden ze voor hun foto’s ook betaald door bedrijven. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer die waard is. Niet in elke foto is het even duidelijk of de influencer iets in de plaats kreeg. De FOD Economie wil de influencers nu aan regels onderwerpen. Ze zullen het in de toekomst altijd moeten aangeven als hun foto werd gesponsord.
Hoezo, een post is reclame?
Influencer-marketing is een nieuwe vorm van reclame maken die opkwam samen met sociale media. Het is een goedkope manier van reclame maken voor bedrijven, want die moeten enkel de influencer betalen voor het bereik dat die heeft, en niet zelf een bereik creëren. Voor een influencer is het een gemakkelijke manier van geld verdienen, want die moet enkel foto’s of filmpjes plaatsen. Bovendien lijken die vaak geen promotie en zijn ze dus geloofwaardig. Daar komt nu verandering in.
Waarom mag je niet zomaar reclame maken?
Producten of diensten aanprijzen zonder dat het duidelijk is dat je daarvoor wordt betaald, is sluikreclame. In de VS en enkele Europese landen moeten influencers verplicht vermelden of ze vergoed worden als ze via sociale media een product aanprijzen. Dat wil de FOD Economie nu ook voor Vlaanderen.
Welke nieuwe regels wil de FOD Economie?
-
Plaats je een foto of filmpje op Instagram, dan moet je aan het begin van je post ‘reclame’ zetten of de hashtag #reclame gebruiken. Het is dus niet meer voldoende om een merk of product te taggen.
-
Ook op Facebook, Snapchat en YouTube moet je post het label ‘reclame’ bevatten.
- Je moet steeds ‘reclame’ vermelden, ook als je bericht zowel niet-commerciële inhoud als reclame bevat.
Wanneer gaan deze regels van start?
De FOD Economie had de nieuwe, nogal weinig subtiele, regels gepubliceerd, maar na veel boegeroep en ongeloof uit de sector heeft ze die weer ingetrokken. Nu wil de dienst eerst overleg plegen met de belangrijkste betrokkenen. Het staat vast dat er regels komen, maar het is nog niet duidelijk hoe die er precies zullen uitzien.