Jaarlijks onderzoeken trendwatchers de nieuwste jongerentrends voor talloze bedrijven en overheidsinstanties. Tom Palmaerts is al vijf jaar een actieve trendwatcher en partner bij het bureau Trendwolves. Palmaerts legt uit waarom trendwatchen zoveel meer is dan de laatste mode voorspellen.

Wat zijn de grootste misvattingen rond trendwatching?

Tom Palmaerts: De meeste mensen denken dat we de hele tijd op terrasjes rondhangen, cappuccino’s drinken, naar voorbijgangers kijken en voorspellen welke kleuren volgende zomer in de mode zullen zijn. Veel stagiairs die bij ons terechtkomen zijn ontgoocheld wanneer ze aan een bureau worden gezet om statistieken uit te pluizen. Sommigen haken na enkele maanden af omdat ze teveel informatie moeten verwerken.

Welke invloed heeft jouw werk op de maatschappij?

De mate waarin wij invloed uitoefenen, wordt overschat. Je kan een trend bijvoorbeeld niet verzinnen, dat is onze job niet. Je kan alleen maar een fenomeen waarnemen en dat in kaart brengen. Naarmate je meer erkenning krijgt, oefen je uiteraard meer invloed uit. Je kunt dit best vergelijken met het uitvoeren van een theaterstuk. Wij proberen mensen te laten nadenken over bepaalde tendensen door ze een spiegel voor te houden. Soms zijn we zuiver commercieel bezig, maar soms schuilt er ook een maatschappelijke boodschap achter.

Geef eens een voorbeeld van een maatschappelijke boodschap?

Hedendaagse jongeren hebben een heel negatief toekomstbeeld. Vroeger hadden we nog het gevoel dat het wel in orde ging komen. Ons laatste onderzoek gaat over hoe jonge innovators hiermee omgaan. Door deze initiatiefnemers in de verf te zetten, hopen we dat hun positivisme zich opnieuw verspreidt. De overheid kan helpen door een kader te creëren waarbinnen jong creatief talent zich kan blijven ontwikkelen.

Hoe word je een trendwatcher?

Van de huidige generatie trendwatchers in België, hebben de meesten geen speciale opleiding gehad. Zelf heb ik vijf jaar als maatschappelijk werker binnen de culturele jongerensector gewerkt. Tegenwoordig kun je een opleiding trendwatching volgen aan enkele hogescholen in België en Nederland. Je kunt er dus een diploma in halen, maar de meeste trendwatchers hebben het, net zoals ik, zichzelf geleerd.

Een trendwatcher werkt ook nooit alleen. Achter elke watcher staat een netwerk van trendonderzoekers, ondernemers, dataverwerkers, maar ook beleidsmakers. We werken vaak internationaal. Zo hebben we informatienetwerken in grote steden zoals Londen, Berlijn, Kopenhagen en Istanbul.

Is er veel vraag naar trendwatchers op de arbeidsmarkt?

Uit een onderzoek van de Hogeschool Gent blijkt dat heel veel bedrijven de noodzaak inzien van trendwatching en zelf ook al aan trendanalyse doen. Sommige bedrijven huren externen in. Anderen, zoals Philips en Belgacom nemen trendwatchers vast in dienst.

Wat moet je kunnen als trendwatcher?

Eerst en vooral moet je de resultaten van je onderzoek aan bedrijven kunnen uitleggen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de gevolgen van je uitspraken. De bedrijven nemen namelijk beslissingen gebaseerd op wat je hen te vertellen hebt. Het is niet eenvoudig aan de verwachtingen van een bedrijf te voldoen.

De ene keer moet je nauw samenwerken met je opdrachtgever, de andere keer moet je hem uitdagen. Je wordt ingehuurd om nieuwe ideeën naar voren te brengen en mensen te inspireren. Door jouw nieuwe inzichten leren ze out of the box denken. Het ergste wat je als trendwatcher kan doen, is exact voorspellen wat morgen gaat gebeuren. We zijn waarnemers, geen waarzeggers. Over de toekomst ben je nooit zeker.

Wat denk je dan dat de toekomst biedt?

Ik geloof niet dat de toekomst vastligt. Trendwatching is geen exacte wetenschap. Het is een soort van intuïtief aanvoelen. Zelf zie ik het bijna als een soort kunstvorm.

Er zal nog veel aan datamonitoring moeten gedaan worden. De immense stroom van gegevens ordenen en uitpluizen, kan niet enkel door machines gedaan worden. Daarom ben ik nog een tijdje zeker van mijn job.

© 2013 - StampMedia – Stef Vananderoye - foto: Joris Bocken


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 08/04/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 08/04/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 08/04/2013