PIDMAG, het magazine van StampMedia

Jaargang 5, nr. 15 – Thema: Angst – Gasthoofdredacteur: Mieke Geysmans

Masterstudenten Journalistiek van de KU Leuven (campus Antwerpen) werkten op de redactie van C.H.I.P.S. StampMedia aan PIDMAG 15. Journaliste Mieke Geysmans leidde alles in goede banen. Het thema van de 15de editie van het magazine, dat net als de volledige inhoud en lay-out door jongeren is gemaakt, is ‘Angst’.

Jaargang 5, nr. 13 – Thema: Uitgaansleven – Gasthoofdredacteur: Laila Ben Allal

(DOWNLOAD PDF)
Een twintigtal jonge reporters werkten in de vakantie aan PIDMAG 13. Journaliste Laila Ben Allal leidde alles in goede banen op de redactie van C.H.I.P.S. StampMedia. Het thema van de dertiende editie van het magazine, dat net als de volledige inhoud en lay-out door jongeren is gemaakt, is ‘Uitgaansleven’. Ook in Finland gingen jonge reporters aan de slag met dat topic!

Jaargang 4, nr. 12 – Thema: Geluksdruk – Gasthoofdredacteur: Sue Somers
(DOWNLOAD PDF)

Limburgse jongeren werkten op de redactie van C.H.I.P.S. StampMedia in Genk aan PIDMAG 12. Journaliste Sue Somers leidde alles in goede banen. Het thema van de twaalfde editie van het magazine, dat net als de volledige inhoud en lay-out door jongeren is gemaakt, is ‘Geluksdruk’.

Jaargang 4, nr. 11 – Thema: Sociale Media – Gasthoofdredacteur: Mieke Geysmans
(DOWNLOAD PDF)

Masterstudenten Journalistiek van de KU Leuven (campus Antwerpen) werkten op de redactie van C.H.I.P.S. StampMedia aan PIDMAG 11. Journaliste Mieke Geysmans leidde alles in goede banen. Het thema van de elfde editie van het magazine, dat net als de volledige inhoud en lay-out door jongeren is gemaakt, is ‘Sociale Media’.

Jaargang 4, nr. 10 – Thema: Sex – Gasthoofdredacteur: Tine Hens
(DOWNLOAD PDF)

Masterstudenten Journalistiek van de KU Leuven (campus Antwerpen) werkten op de redactie van C.H.I.P.S. StampMedia aan PIDMAG 10. Journaliste Tine Hens leidde alles in goede banen. Het thema van de tiende editie van het magazine, dat net als de volledige inhoud en lay-out door jongeren is gemaakt, is ‘Sex’.

Jaargang 3, nr. 9 – Thema: Taal – Gasthoofdredacteur: Sara Vandekerckhove
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWLOAD vooor iPad)
Schuiven, wroeten, schaven, verfijnen… Elke tekst is een gevecht. Telkens weer. Tegen clichés, herhalingen, flagrante fouten of onduidelijkheden. Vaak met taal als enige wapen. Een wapen dat verontwaardiging kan veroorzaken, dat informatie kan delen of bewust kan maken. Een ultiem middel om mensen mee te sleuren in verhalen die boosheid oproepen, verwonderen of ontroeren.
Het thema van deze PIDMAG, dat net als de volledige inhoud en lay-out door de jongeren bepaald wordt, is ‘Taal’. Sara Vandekerckhove, redacteur binnenland bij De Morgen, ruilde haar stoel als journalist in voor die van hoofdredacteur. Vandekerckhove begeleidde 25 jonge vrijwilligers van C.H.I.P.S. StampMedia op vlak van tekst, foto, video en digitale media.

 

Jaargang 3, nr. 8 – Thema: De Ideale Migrant – Gasthoofdredacteur: Tom Naegels
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)

Hoe komt het eigenlijk dat er mensen wonen in België? Omdat zo’n 70.000 jaar geleden, onze bet-bet-bet-bet-etcetera voorouders dachten: ‘Bon ja, Afrika, het is hier mooi, maar wij willen toch weten wat er daar aan de overkant ligt.’ (En toen duurde het nog enkele tienduizenden jaren. Ze waren te voet.)
Om maar te zeggen: migratie is van alle tijden. Voor jongeren is dat de wereld waarin ze opgroeien. Niet gek dus, dat de redactie van deze Print Is Dood koos voor het thema ‘de ideale migrant’ – een titel die niet alleen bedoeld is om te provoceren (ook wel, we blijven journalisten), maar ook om uit te drukken dat migratie, ondanks alle persoonlijke en sociale onrust die het met zich meebrengt, ook voor geluk en vooruitgang zorgt.
Hoe dat in zijn werk gaat? Dat leest u in deze editie van de PIDMAG.

Jaargang 3, nr. 7 – Thema: Generaties – Gasthoofdredacteur: Maartje Luif
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)
Bij het woord ‘generatie’ denken we spontaan aan ouders en grootouders, maar de definitie van ‘generatie’ houdt meer in dan alleen een fase in ons leven. De groep Genkse jongeren die aan deze editie van de PIDMAG werkte, ging op zoek naar onderwerpen die door verschillende generaties gedeeld worden, en stelt vast dat die generaties daar vaak helemaal anders naar kijken. Wat de tegenstellingen (en gelijkenissen) zijn op vlak van trouwen, muziek, seks en werk, leest u in deze editie van de PIDMAG.

Jaargang 3, nr. 6 – Thema: Toekomst/Keuzes – Gasthoofdredacteur: Tim F. Van der Mensbrugghe
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDF)
De economische crisis blijft aanhouden. De werkloosheidscijfers, en die van jongeren in het bijzonder, zijn torenhoog. De toekomst ziet er niet erg rooskleurig uit. Jongeren staan voor gigantische uitdagingen en moeten de juiste keuzes maken. Hoe ze dat doen in een stad als Gent en welke keuzes er gemaakt worden, maar bovenal, dat er door jongeren nog steeds gedroomd wordt van meer groen, beter onderwijs en een leefbare samenleving, leest u in deze PIDMAG.

Jaargang 2, nr. 5 – Thema: Privacy is (bijna) dood – Gasthoofdredacteur: Jeroen De Preter
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)
Bij elke stap die we zetten, of het nu op de openbare weg is, of op de virtuele snelweg, we worden bekeken en in het oog gehouden. Door wie of wat is niet altijd even duidelijk, maar doorgaans wordt ons verteld dat het voor ons eigen goed is. Onze privacy is gesmolten als sneeuw voor de zon, maar geven we ons daar wel rekenschap van? Deze PIDMAG zoekt uit wat er fout gaat en hoe we eventueel die privacy opnieuw kunnen opeisen.

Jaargang 2, nr. 4 – Thema: Jongeren & Drugs – Gasthoofdredacteur: Ivo Vandekerckhove
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)
Drugs zijn alom tegenwoordig. Maar zelfs in het prilste begin van het menselijke bestaan werd er gebruik gemaakt van geestverruimende middelen. De reporters van StampMedia Limburg doken onder in de wereld van druggebruikers, zochten contact met hulpverleners, vergeleken het beleid in Limburg met dat van heel Vlaanderen, stippelden uit welke drugs vandaag de meest gangbare zijn en wat de effecten ervan zijn op de samenleving.

Jaargang 2, nr. 3 – Thema: Jeugdwerkloosheid – Gasthoofdredacteur: Lex Moolenaar
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)
De werkloosheid en de jongerenwerkloosheid in het bijzonder stijgt overal. Gedurende vijf dagen hebben reporters van StampMedia geprobeerd om zicht te krijgen op waarom dat zo is, hoe het in het verleden was en wat de toekomst brengt. Aan de hand van getuigenissen van jongeren, specialisten en politici schetsten de journalisten een beeld van de prangende situatie.

Jaargang 1, nr. 2 – Thema: GAS-boetes – Gasthoofdredacteur: Douglas De Coninck
(GEDRUKT EXEMPLAAR BESTELLENDOWNLOAD PDFDOWNLOAD voor iPad)

GAS-boetes zijn bedoeld om de overlast te verlagen en de veiligheid te verhogen. Gedurende een week hebben jonge StampMediareporters gezocht naar de zin, en wat vooral bleek, de onzin van deze sancties. De getuigenissen zijn pijnlijk hilarisch. Experten wijzen op het schenden van de scheiding der machten, en de vader van het idee, Luc Van den Bossche, herkent zijn eigen kind niet meer.

Jaargang 1, nr. 1 – Gasthoofdredacteur: Gie Goris (PIDMAG BESTELLEN)
PIDMAG (Print Is Dood-magazine) is een crossmediaal platform, waar de jonge reporters van StampMedia in een week tijd een papieren magazine maken. De papieren versie wordt online voortgezet met foto- en videoreportages en interviews. Voor het tweede nummer werd Gie Goris, hoofdredacteur van MO*, aangetrokken als gasthoofdredacteur.

Jaargang 0, nr. 0 – gasthoofdredacteur: Karl van den Broeck (PIDMAG BESTELLEN)
Jongerenmedia-agentschap StampMedia maakte eind 2011 het nulnummer van PIDMAG (Print Is Dood-Magazine). Het papieren magazine werd gemaakt door een redactie van jonge vrijwilligers onder leiding van gasthoofdredacteur Karl van den Broeck en handelt over thema’s als de schuldencrisis, de Arabische lente en archeologie. Tot nog toe was StampMedia vooral online zichtbaar.

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 31 augustus 2016 @ 12:16

    Vluchtelingen en designers werkten samen in Studio Refugee @Gioia_Arduini https://t.co/K6BkbmVXSr https://t.co/IwHhtMWCRH

  • 27 augustus 2016 @ 12:30

    "De verdeling tussen een collectie voor ‘de man’ en ‘de vrouw’ is vermoeiend" @Gioia_Arduini https://t.co/pLOVUWBfZZ https://t.co/6E5uS5Mzop

  • 26 augustus 2016 @ 12:54

    De hegemonie van de rationaliteit: mag G-/god nog bestaan?, vraagt @JefCauwenberghs zich af https://t.co/EkDBpnsMw2 https://t.co/XsnkI7C2Ty

  • 25 augustus 2016 @ 14:55

    Voor het eerst in drie jaar wereldwijd weer meer jeugdwerklozen volgens @ilo https://t.co/YZ1WhnoYav https://t.co/rWwzDP8o03

  • 23 augustus 2016 @ 13:26

    “Het is tijd voor nieuwe perspectieven over gender en superdiversiteit” @KifKifbe https://t.co/p58lPjN4lZ https://t.co/9w0tHlWdwz

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2016 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk