Workshops & Masterclasses

Heb je een passie voor schrijven, fotografie of video? Ben je thuis in alles wat met smartphones, facebook, twitter en digitale media te maken heeft? Maar weet je niet hoe je best aan de slag gaat met al die mediavormen?

Kom dan in september naar de Startdag bij C.H.I.P.S. StampMedia en volg bij onze medewerkers één van de workshops foto, video of tekst. Werk met professionals mee aan PIDMAG (het magazine ‘Print is Dood’) en leer zo spelenderwijs de kneepjes van het vak.

Voor alle duidelijkheid: ervaring is NIET nodig!
Meer info? Contacteer kris@stampmedia.be of bel 0478/203 733.


Workshops Antwerpen
Workshops Limburg
Workshops Oost-Vlaanderen


Workshops Antwerpen

Startdag Storylab
za 20 sept 2014 - 14 tot 17 uur
Vincent Tillieux – Bert Roymans

Kom een kijkje nemen en zie met eigen ogen wat we iedere zaterdag in ons Antwerps Storylab aanbieden. Begeleiders Bert en Vincent nemen je mee op een experimentele tocht door de foto-,video-  en multimediawereld. Geen saaie theorielessen en uitgebreide regeltjes, maar een moment waar je vooral ZELF dingen doet.
Ga aan de slag met een fototoestel, videocamera en/of smartphone, en ga op zoek naar wat je graag doet. Bert en Vincent begeleiden je van begin tot einde, en geven je ten alle tijden feedback. Op de koop toe mag je zelf voorstellen doen voor het thema van de labs in de toekomst.

Datajournalistiek
ma 29 sept 2014 - 19 tot 22 uur
Stefan Kolgen

Met behulp van de nieuwste online tools kan je data op een creatieve manier integreren in het verhaal dat je wil vertellen. Ga aan de slag met tijdslijnen, kaarten, en infographics en zie hoe een eenvoudige tekst een extra dimensie krijgt door enkele simpele ingrepen.

Masterclass Columns Schrijven
do 02 okt 2014 - 19 tot 22 uur
Maartje Luif

De ervaren deelnemers leren over de relatie van de column met de actualiteit, en het belang voor de schrijver om zijn/haar doelgroep te kennen. Daarnaast mag er aan de column ook een persoonlijk tintje zijn. Wat is het ideale evenwicht en hoe pak je dat concreet aan? Een volgende stap is de structuur en de ideale lengte van de column bepalen.

Startdag Tekst
za 04 okt 2014 - 10 tot 17 uur
Pieter Rombouts

Tijdens deze workshop krijg je een overzicht van wat StampMedia precies allemaal doet. Je ziet heel concreet wat je voorgangers al allemaal gepresteerd hebben.
Je steekt ook op hoe je een artikel best opbouwt. Hoe ziet een inleiding er uit? Moet je tussentitels gebruiken, en hoe vaak? Hoe bepaal je de ideale lengte, en welke informatie MOET er in?
Daarnaast krijg je ineens een basis van de Journalistieke Deontologische Code mee. Zo kom je er achter wat je als journalist MAG doen en wat je MOET doen.

Deontologie
di 14 okt 2014 - 19 tot 22 uur
Pieter Rombouts

Een journalist doet niet wat hij wil. Er zijn namelijk heel wat deontologische regels die hij moet volgen. De journalist moet waarheidsgetrouw berichten, zich onafhankelijk informeren en respect bewaren voor het privéleven en de menselijke waardigheid van zijn onderwerp. Deze workshop kijkt naar de basisprincipes van de journalistiek. De focus ligt op woord-wederwoord, het bronnengeheim, redactionele normen en het onderscheid tussen feiten, duiding en commentaar.Iedereen die ooit iets in de journalistiek wil doen, moet op de hoogte zijn van deze basisprincipes. Deze workshop is een noodzaak voor het behalen van een StampMediaperskaart.

Tekst – Interviewtechnieken
za 18 okt 2014 - 14 tot 17 uur
Maartje Luif

In deze workshop krijg je tips over de essentiële onderdelen van een interview. Welke vragen moet je zéker stellen, en waar gaat het over als het over de W-vragen gaat? Hoe bouw je een interview best op? Ga je van start met de belangrijkste vraag, of wacht je daarmee tot het eind? En geldt dat dan voor elk interview?
Op het eind van de workshop ga je zelf aan de slag en interview je een verrassingsgast.

Masterclass Onderzoeksjournalistiek
do 23 okt 2014 - 19 tot 21 uur
Jan Antonissen

HUMO-journalist Jan Antonissen geeft de deelnemers de basics mee van onderzoeksjournalistiek. Ze krijgen tools aangereikt die handig kunnen zijn in een zoektocht, en leren hoe een onderzoeksjournalist te werk gaat. Ze krijgen enkele voorbeelden uit de praktijk die aantonen waarom onderzoeksjournalistiek onontbeerlijk is in onze maatschappij.

PIDMAG
ma 27 okt tot vr 31 okt 2014
iedere dag van 10 tot 17 uur
Gasthoofdredacteur nog aan te duiden

De jongerenredactie maakt onder leiding van een gasthoofdredacteur een 16 pagina’s tellend magazine rond één centraal thema. De redactie bestaat uit tekst-, foto- en videoredacteurs, en layouters.

Deontologie
wo 12 nov 2014 - 14 tot 17 uur
Pieter Rombouts

Een journalist doet niet wat hij wil. Er zijn namelijk heel wat deontologische regels die hij moet volgen. De journalist moet waarheidsgetrouw berichten, zich onafhankelijk informeren en respect bewaren voor het privéleven en de menselijke waardigheid van zijn onderwerp. Deze workshop kijkt naar de basisprincipes van de journalistiek. De focus ligt op woord-wederwoord, het bronnengeheim, redactionele normen en het onderscheid tussen feiten, duiding en commentaar.Iedereen die ooit iets in de journalistiek wil doen, moet op de hoogte zijn van deze basisprincipes. Deze workshop is een noodzaak voor het behalen van een StampMediaperskaart.


Workshops Limburg

DIY
wo 17 sept 2014 – 14 tot 17 uur
Kris Custers

Doe het zelf! Kom een kijkje nemen en zie met eigen ogen wat we bij StampMedia aanbieden. De StampMediabegeleiders nemen je mee op een experimentele tocht door de foto-,video-  en multimediawereld. Geen saaie theorielessen en uitgebreide regeltjes, maar een moment waar je vooral ZELF dingen doet.
Ga aan de slag met een fototoestel, videocamera en/of smartphone, en ga op zoek naar wat je graag doet. StampMedia begeleidt je van begin tot einde, en geeft je ten alle tijden feedback. Op de koop toe mag je zelf voorstellen doen voor het thema van de labs in de toekomst.

Startdag Tekst
za 11 okt 2014 - 10 tot 17 uur
Kris Custers

Tijdens deze workshop krijg je een overzicht van wat StampMedia precies allemaal doet. Je ziet heel concreet wat je voorgangers al allemaal gepresteerd hebben.
Je steekt ook op hoe je een artikel best opbouwt. Hoe ziet een inleiding er uit? Moet je tussentitels gebruiken, en hoe vaak? Hoe bepaal je de ideale lengte, en welke informatie MOET er in?
Daarnaast krijg je ineens een basis van de Journalistieke Deontologische Code mee. Zo kom je er achter wat je als journalist MAG doen en wat je MOET doen.

Deontologie
22 okt 2014 - 14 tot 17 uur
Kris Custers

Een journalist doet niet wat hij wil. Er zijn namelijk heel wat deontologische regels die hij moet volgen. De journalist moet waarheidsgetrouw berichten, zich onafhankelijk informeren en respect bewaren voor het privéleven en de menselijke waardigheid van zijn onderwerp. Deze workshop kijkt naar de basisprincipes van de journalistiek. De focus ligt op woord-wederwoord, het bronnengeheim, redactionele normen en het onderscheid tussen feiten, duiding en commentaar.Iedereen die ooit iets in de journalistiek wil doen, moet op de hoogte zijn van deze basisprincipes. Deze workshop is een noodzaak voor het behalen van een StampMediaperskaart.

Datajournalisitek
05 nov 2014 - 14 tot 17 uur
Stefan Kolgen

Met behulp van de nieuwste online tools kan je data op een creatieve manier integreren in het verhaal dat je wil vertellen. Ga aan de slag met tijdslijnen, kaarten, en infographics en zie hoe een eenvoudige tekst een extra dimensie krijgt door enkele simpele ingrepen.


Workshops Oost-Vlaanderen

Film Fest Gent – Recensies
07 okt 2014 - 19 tot 22 uur
Pieter Rombouts + Gasthoofdredacteur

In aanloop naar het Film Fest Gent, krijgen de deelnemers tips over hoe je recensies schrijft. Hoe persoonlijk kan je gaan, en op welke manier beargumenteer je je standpunt? Na deze workshop ben je helemaal mee.

Film Fest Gent – Verslaggeving
15 okt 2014 tot 19 okt 2014
Pieter Rombouts + Gasthoofdredacteur

Tijdens het Film Fest Gent recenseren de deelnemers de films die op het festival vertoond worden. Ze worden daarin bijgestaan door hoofdredacteur Pieter.

 

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 22 oktober 2014 @ 13:45

    Expo Fellini: de inspiratie van de Italiaanse grootmeester @FilmfestGent http://t.co/hgL0hHn6KA http://t.co/dLB1zfMil4

  • 22 oktober 2014 @ 09:14

    #Antwerpen ontvangt tekenfestival #TheBigDraw @KUNSTWERKT_ http://t.co/5YqbHLTh6t http://t.co/I9FGj2TW8R

  • 21 oktober 2014 @ 14:58

    Travestie wordt crossdressing in ‘Une nouvelle amie’ @FilmfestGent http://t.co/zrg9pclwmo http://t.co/2Jq2fm82xn

  • 21 oktober 2014 @ 13:02

    ‘The Judge’: Hollywood flick met topacteurs @FilmfestGent http://t.co/r4PDmKkxPr http://t.co/pXq0zgewp2

  • 21 oktober 2014 @ 11:39

    Hongkongse studenten weigeren paraplu’s dicht te klappen http://t.co/Yrg1nVmeFy http://t.co/X21XLNlgbA

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2014 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk