Workshops & Masterclasses

StampMedia biedt je de kans om creatief aan de slag te gaan met woord en beeld en zo jouw stem in het maatschappelijk debat te versterken. Kom eens langs en vertel wat jij belangrijk vindt! Zin om je skills aan te scherpen? Schrijf je in op onze GRATIS workshops!

Tussen 16-26 jaar? Inschrijven@stampmedia.be!

Antwerpen:

zaterdag 24 september – 14u: Workshop video voor beginners

Ben jij de nieuwe Adil El Arbi, of eerder de nieuwe Quentin Tarantino? Of wil je de nieuwste YouTube-, Instagram, of Vine-sensatie worden? Kom dan naar de workshop video waar onze videogoeroe Bert je enkele onmisbare tips geeft over het draaien, inladen, bewerken en verknippen van je beelden.

Na de workshop kan je een aardig mondje meespreken met professionals, en hebben de termen “perch”, “SVO” en “renderen” geen geheimen meer voor jou.

woensdag 28 september – 18u: Redactievergadering

Klaar voor jouw eerste publicatie? Kom dan mee brainstormen aan onze redactietafel. We kijken of je jouw idee best met foto, video of tekst uitwerkt, zoeken samen naar de juiste invalshoeken en sporen de juiste contacten op. Aan de hand van de gemaakte afspraken gaan we aan de slag met jouw onderwerp. Voor je het weet, heb je je eerste publicatie klaar.

Za 1 oktober: Montagetechnieken voor beginners (14-17 uur)

Even belangrijk als de beelden die je geschoten hebt, is de montage die achteraf gebeurt. Ga je voor een sobere nieuwsaanpak, of kies je toch eerder voor een flitsende videoclipmontage? Deze workshop leert je als beginner de professionele tools kennen om je verhaal op gepaste wijze te vertellen.

Je laadt onder andere beelden in op de computer, leert audio- van videosporen onderscheiden en en je krijgt uitleg over waar die tientallen knopjes op je scherm nu precies voor dienen. De software die wij gebruiken is Adobe Premiere CS6.

Za 1 + 8 + 15 oktober:  Onderzoeksjournalistiek (3 delen)

Concentreer je je graag een langere tijd op een specifiek onderwerp? Speur je graag rond naar vragen waar verder niemand een antwoord op zoekt? Maar ben je nog niet helemaal zeker hoe je eraan begint en het tot een goed einde brengt? Dan is deze workshop ‘onderzoeksjournalistiek’ helemaal iets voor jou.

Op drie opeenvolgende zaterdagen ga je in kleine groepjes aan de slag rond een specifiek onderwerp. Je leert hoe je een idee tot een concreet onderzoeksproject uitwerkt, hoe je grondig research verricht en je gevonden informatie verwerkt, structureert en uitwerkt tot een klein dossier.

Begeleiding wordt voorzien door Lucas Destrijcker, een jonge onderzoeksjournalist die al publiceerde voor verschillende binnen- en buitenlandse media. Hij weet als geen ander wat de uitdagingen zijn die je als jonge onderzoeksjournalist kan tegenkomen en helpt je daar graag mee op weg. Daarnaast is er aanvullende begeleiding door de vaste StampMedia-medewerkers die ook buiten de drie zaterdagen klaar staan voor al jullie vragen bij de uitwerking van jullie project.

Deel 1: 10-17 uur

Deel 2: 13-17 uur

Deel 3: 13-17 uur

Di 4 okt: Pitchen (18.30 – 21.30 uur)

In deze workshop leer je hoe je dat geweldige idee kan structuren en verfijnen. Een goede pitch trekt de aandacht en vat de kern samen van wat je wil doen. Maar hoe presenteer je dat dan?

Katrien Dewijngaert, medestichter van Start it @kbc leert je de knepen van het vak!

Woe 19 oktober: Project Kras introductie + debattechnieken (14-17 uur)

Het project:

KRAS is een project waarbij jongeren leren debatteren en de kans krijgen om hun mening te delen met de wereld. Ontmoet jongeren uit je eigen stad/gemeente, kom 1x/maand samen om in een leuke sfeer te debatteren en krijg inzicht in een complex maatschappelijk thema en de werking van onze democratie. Jullie kiezen zelf de subthema’s en de manier waarop jullie standpunten naar buiten gebracht worden!

Het thema BEZIT

De economische crisis is niet de enige. We beleven in feite een festival aan crisissen: een voedselcrisis, een ecologische crisis, een sociale crisis en een crisis van de democratie! Het goede nieuws is: we kunnen er echt nog iets aan doen!

Een klimaatneutrale samenleving is een rechtvaardige samenleving die ‘meer’ vervangt door ‘beter’ en die ‘hebben’ omzet in ‘delen’. Maar kunnen we de dag na morgen nog zo welvarend zijn als nu, wanneer onze aarde ‘leeg’ is? We werpen een kritische blik op wie wat bezit (en mag je alles zomaar bezitten?) en hoe de samenleving georganiseerd is. Mogelijke thema’s voor het debat: groeiende ongelijkheid, deeleconomie, consumptiemaatschappij, privacy, …

Woe 26 oktober: Adobe After Effects (13 – 17 uur)

Ga aan de slag met Adobe After Effects, dé standaard videotool in de audiovisuele sector voor het toevoegen of genereren van effecten voor film- en videoproducties in postproductie. Leer hoe je een project opstart, een SVO’s maakt, en grafiek maakt voor video. De workshop wordt gegeven door Nathalie Willio, grafisch vormgever bij VRT.

Woe 5 + 12 + 19 + 26 oktober: redactievergadering (18 uur)

Klaar voor jouw eerste publicatie? Kom dan mee brainstormen aan onze redactietafel. We kijken of je jouw idee best met foto, video of tekst uitwerkt, zoeken samen naar de juiste invalshoeken en sporen de juiste contacten op. Aan de hand van de gemaakte afspraken gaan we aan de slag met jouw onderwerp. Voor je het weet, heb je je eerste publicatie klaar.

 

Nog meer informatie nodig? Stuur een mailtje naar inschrijven/@/stampmedia.be (*) !

(*) Waarom wij een slash voor en na een apenstaartje zetten?  Om niet opgepikt te worden door spambots. Uiteraard mail je naar het adres met gewoon @.

Over C.H.I.P.S. StampMedia

C.H.I.P.S. StampMedia is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
En dat niet alleen. StampMedia wil de berichtgeving over jongeren corrigeren en hen vooral zelf aan het woord laten. Zeker daar waar hun mening van belang is en weinig gehoor vindt in de mainstream kanalen.
Kortom: C.H.I.P.S. StampMedia is een persagentschap door jongeren met nieuws voor iedereen die het wil horen.
Daarom zijn we op zoek naar jongeren van allerlei slag, allerlei afkomst, allerlei overtuigingen en graag tussen zestien en zesentwintig jaar om mee te werken binnen dit unieke persagentschap.

Twitter

  • 23 september 2016 @ 07:00

    Samen met @MoMuAntwerp reist @JusteTara door het leven van kunstenaar Rik Wouters.. #ode #expo… https://t.co/B3Kz1RsOTF

  • 22 september 2016 @ 15:00

    Maleisisch Popidool Yuna overbrugt verschillen door passie voor muziek - https://t.co/QMqY0zPRBF #music @yunamusic https://t.co/XFP3Q2CTbd

  • 15 september 2016 @ 20:07

    Wat @JusteTara zegt! #fun #pidmag https://t.co/msT7TRilXS

  • 15 september 2016 @ 16:47

    RT @JonathanTwiet: .@GuntherMalin (ook van @StampMedia) als mooie spreekbuis voor mezelf en andere jonge journalisten op @radio1be: https:/…

  • 15 september 2016 @ 14:41

    "Er wordt altijd ervaring gevraagd, maar je moet ook de kans krijgen om die op te bouwen." Herkenbaar? https://t.co/hZG21mQLSr

  • C.H.I.P.S. StampMedia © 2016 - alle rechten voorbehouden

    C.H.I.P.S. StampMedia wordt betoelaagd door

    de Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen en Stad Genk