Het mag duidelijk zijn, Zweedse god Alexander Skarsgård staat klaar om de wereld te veroveren. Als hunk Eric Northman deed hij menig hart sneller slaan in de Amerikaanse vampierenreeks 'True Blood' en volgend jaar zal hij de hoofdrol vertolken in de - nieuwe blockbuster 'Tarzan'. Deze week was hij op Film Fest Gent om zijn laatste nieuwe film, 'The Diary of a Teenage Girl', voor te stellen.

'The Diary of a Teenage Girl' is niet zo een evidente carrièrekeuze. Het is een onafhankelijke film met een klein budget en een onbekende jonge regisseur. Toch zal het Skarsgård geen windeieren leggen. De film wordt lovend ontvangen op de filmfestivals. Het was goede vriend, buurman en acteur Jack McBrayer ('30 Rock') die Skarsgård van het project op de hoogte bracht.

“Ik heb het script die nacht nog gelezen en ik was er meteen verliefd op. Het was zo verfrissend om te lezen over een jong meisje dat zich niet schaamde voor haar seksuele driften en juist op zoek ging naar zichzelf op dat vlak. Ik heb Mari (Marielle Heller, de regisseur, red.) een paar dagen later ontmoet en ik was volledig overtuigd. Ik heb toen onmiddellijk mijn agent gebeld en hem gezegd dat ik absoluut in deze film wou meespelen.”

Controversieel

Skarsgård speelt Monroe, de nieuwe vriend van de moeder van de vijftienjarige Minnie Goetze. Minnie start haar seksuele ontdekkingstocht in de armen van Monroe. Hij is een triestig figuur die je wil haten omwille van zijn daden, maar dat lukt niet helemaal. “Dat is wat me zo aantrok in het personage. Hoe speel je iemand die moreel bezwaarlijke dingen doet zonder dat het publiek hem erom gaat haten?”

Skarsgård verduidelijkt dat hij een complex personage wilde neerzetten dat verwarring zou zaaien. “Je kan de slechterik uithangen voor twee scènes, maar na een tijd gaat dat vervelen. Het is veel interessanter om het publiek zich ongemakkelijk te laten voelen door het te doen twijfelen over zichzelf en de manier waarop ze het personage bekijken. Te horen krijgen dat dat gelukt is, is eigenlijk het grootste compliment dat een acteur kan krijgen.”

Ondanks zijn controversiële inhoud wordt 'The Diary of a Teenage Girl' overal redelijk goed ontvangen. “We hadden verwacht dat we tegenwind zouden krijgen van religieuze groeperingen in de Verenigde Staten, maar dat was eigenlijk niet het geval,” aldus Skarsgård. “Iedereen zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken over Europa.

Ironisch gezien was het net in het Verenigd Koninkrijk en niet in the States dat we een NC-17 rating kregen.” Dit houdt in dat jongeren pas vanaf 17 jaar naar de film mogen gaan kijken, wat een teleurstelling was voor de acteur. “We wilden een eerlijk beeld schetsen over een jong meisje dat op zoek gaat naar haar seksualiteit, zonder te moraliseren of stigmatiseren. Het is jammer dat er een groep tienermeisjes in het Verenigd Koninkrijk de film nu niet mogen zien.”

Ontluikende seksualiteit

Volgens Skarsgård is het hoog tijd dat er meer aandacht besteed wordt aan de manier waarop vrouwelijke seksualiteit belicht wordt in films. “Veel te vaak is de vrouwelijke protagoniste alleen bezig met de zoektocht naar een aardig vriendje waar ze mee kan trouwen en kinderen mee kan krijgen. Als ze toch geïnteresseerd is in seks, wordt ze al snel bestempeld als een slet, waar ze uiteindelijk voor gestraft wordt. Mannelijke protagonisten kunnen zonder problemen een hele film lang hun seksualiteit beleven zonder daarmee in de problemen te komen. 'The Diary of a Teenage Girl' breekt met die traditie. Dat is net wat me zo aantrok aan deze film. Minnie maakt fouten en gaat nog fouten maken, ze krijgt geen Hollywood-einde. Eigenlijk had deze film vijftien jaar geleden moeten kunnen gemaakt zijn.”

Met een thema als ontluikende seksualiteit kan 'The Diary of a Teenage Girl' niet anders dan heel wat naakt- en seksscènes bevatten. Trouwe 'True Blood'-fans weten dat Skarsgård niet vies is van wat naaktheid. Voor tegenspeelster Bel Powley was het moeilijker. Ze had nog nooit iemand gekust op het grote scherm, laat staan een naaktscène gedaan. “We konden de locatie voor de seksscènes maar drie dagen gebruiken en dan ook nog eens op de eerste drie dagen dat we begonnen met filmen. Voor Bel was dat een hele uitdaging”.

Skarsgård benadrukt dat het vertrouwen in regisseur Marielle Heller heel erg belangrijk was. “Seksscènes zijn moeilijk als je je de hele tijd afvraagt wat hun meerwaarde is voor het verhaal. Dat was hier niet het geval. Mari heeft ook nooit geprobeerd om de seksscènes sexy te maken. Ze wou alles zo eerlijk mogelijk weergeven.”

'The Diary of a Teenage Girl' komt heel oprecht over. Skarsgård dankt dit aan de goede samenwerking tussen de regisseur en haar acteurs. “Bel, Mari en ik hebben de twee weken voor de opnames gebruikt om de relatie tussen Monroe en Minnie uit te diepen. Mari had een geweldig script geschreven, maar ze gaf ons de vrijheid om nog wat dingen te herschrijven, zodat de dialogen nog echter zouden aanvoelen. Dat is ongelofelijk cool als je beseft dat Mari al acht jaar met die personages leeft. Ze heeft zelfs op het podium gestaan als Minnie Off-Broadway. Veel regisseurs zouden vasthouden aan hun script, maar Mari vertrouwde ons echt en liet ons ons ding doen met haar personages.”

Drag Queen

Skarsgård was een indrukwekkende verschijning op de première in San Francisco. De acteur van 1 meter 94 was voor de gelegenheid voorzien van een glitterjurkje, hoge hakken en een indrukwekkend kapsel. “Farrah Fawcett was mijn inspiratie”, aldus Skarsgård. “De première werd georganiseerd in een legendarisch theater en ik wist dat er een dertigtal drag queens aanwezig zouden zijn, waaronder de assistent-regisseur van de film. Iedereen was zo enthousiast over wat ze zouden aandoen en welke kapsels ze zouden kiezen dat ik geen zin had in een saai kostuum. Mijn transformatie duurde vier uur, ik voelde me net Edward Scissorhands met die lange nagels en mijn voeten deden verschrikkelijk veel pijn van die hoge hakken, maar het was het absoluut waard.” Jammer dat hij zijn stunt niet in Gent herhaalde.

© 2015 – StampMedia/MediaRaven – Heleen Vanschoenwinkel