© Suze Hazelwood / Pexels

Vicerector Filip Lardon (Universiteit van Antwerpen) kloeg op Twitter over het taalniveau van zijn studenten toen hij hun examens moest verbeteren. Verschillende collega’s in het onderwijs traden hem bij. Reporter Axelle Stalpaert vroeg leerkracht Nederlands Kris Custers en leerling communicatie en media Liam Delarche over hoe zij kijken naar het huidige taalniveau van leerlingen. Beluister hier de audioreportage:

Kris Custers werkt al bijna tien jaar bij StampMedia, en geeft sinds kort de vakken PR en Nederlands in de tweede graad secundair van ColomaPLUS in Mechelen. Hij is meteen duidelijk. “Ik heb de gekste dingen al gezien. Het spellingsfouten van leerlingen wordt alleen maar erger”, zegt hij. “Het lijkt ook alsof het hen eigenlijk weinig kan schelen. Ik persoonlijk snap niet dat je daar zo nonchalant mee omgaat.”

Vicerector Filip Lardon (Universiteit van Antwerpen) is dus lang niet de enige die klaagt over het taalniveau van zijn studenten. Dat deed hij op Twitter. Hij kreeg daarop veel bijval van andere collega-docenten en ook verschillende media pikten de tweet op.

Liam Delarche, laatstejaarsleerling communicatie & media op Sint-Lodewijk in Antwerpen, geeft toe dat hij ook regelmatig taalfouten maakt. Een typische fout is dat sommige woorden aan elkaar geschreven worden (samenstellingen, red.) en ik denk dat ze van elkaar geschreven worden.”

Delarche kan wel enkele oorzaken verzinnen voor het belabberde niveau Nederlands van jongeren. “Veel jongeren kijken series of lezen boeken in het Nederlands. Als ze Nederlands praten, gebruiken ze dan zo’n letterlijke vertalingen uit het Engels. Ze letten ook weinig op hun taalgebruik.”

Volgens Custers is er ook een andere oorzaak: “Jongeren kunnen niet meer schakelen tussen chattaal en formeel taalgebruik”, meent hij.Als je chat met je vrienden, is taal niet zo belangrijk, maar met een leerkracht communiceer je anders en moet je wel op taal letten. Die registers kennen jongeren niet meer goed. Daarnaast leven we meer in een beeldcultuur. We kijken meer dan dat we lezen. Kijk maar naar Instagram en Tiktok.”

Effen

“Maar ook het onderwijs heeft een grote verantwoordelijkheid”, steekt de leerkracht Nederlands de hand in eigen boezem. “Ik heb de indruk dat leerkrachten minder aandacht besteden aan correct taalgebruik. Ik heb mijn leerlingen in het eerste semester echt gedrild op hun taal en spelling en zag meteen verbetering bij hen. Ik spreek hen iedere keer aan als ze iets schrijven dat fout is. Maar of het ooit helemaal goed komt: dat weet ik niet.”

Kris Custers: “Aan de andere kant: taal is een bewegend iets. Als de jonge generatie nu beslist dat ‘even’ voortaan geschreven wordt met twee ‘ff’en’, dan zal binnen honderd jaar dat de nieuwe correcte spelling zijn. Taal evolueert constant.”


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen op 07/10/2023.

vorige volgende