reacties (0)


Vijf jonge ambitieuze kunstenaars exposeren in het kunstencentrum België met een expo ‘The Shape To Come’. De expo bundelt hun diverse kunstwerken over de relatie tussen tijd en identiteit. Philip Jurca uit Genk, Jan Huysmans uit Meerhout, Sam Ballet uit Heusden-Zolder, Fabrice Souvereyns uit Lanaken en Charlotte Vandenborre uit Zottegem, stellen een maand lang hun werk tentoon.

De expo komt er op initiatief van Philip Jurca en Jan Huysmans. Jurca, student schilderkunst aan de MAD-Faculty, hoopt met dit project zijn stempel te drukken op de Limburgse kunstscène omdat hij de indruk heeft dat er te weinig actie ondernomen wordt door jonge kunstenaars uit de omgeving. “Als dat wel gebeurt, denk ik dat deze stad over tien jaar kan concurreren met steden zoals bijvoorbeeld Gent. Die stad is momenteel een paradijs voor jonge kunstenaars. Dat hopen we te realiseren in Hasselt en misschien is dit wel de eerste stap”, aldus Jurca.

Van de sokken geblazen

Jurca nam contact op met het Hasseltse diensthoofd van cultuur, Katrien Schaerlaekens. Zij verwees hem door naar verschillende expositieruimtes, waarna hij uiteindelijk terecht kwam bij het relatief onbekende kunstencentrum België. “Een fantastische locatie met interessant publiek. Toen ik hier de eerste keer kwam, was ik eigenlijk een beetje van mijn sokken geblazen”, verklapt Jurca. Als organisator en curator bepaalt hij welke plek ieder werk krijgt. De kunstenaars en hun werken moeten op elkaar inspelen. “Ofwel passen ze perfect bij elkaar, ofwel benadrukken ze net contrasten. Waar je ook kijkt in de expositieruimte, wat in je gezichtsveld ligt, moet er bijna uitziet als een schilderij. De compositie moet dus altijd goed zitten”, aldus Jurca.

Palmboom

In zijn eigen werk uit Jurca kritiek op de kunstenaars rondom hem die het symbool van de palmboom voortdurend in hun werken gebruiken. “Tot het kitsch wordt, nog voor het kitsch is”, vertelt Jurca. Een kunstwerk mag maatschappijkritisch zijn, maar dat is geen noodzaak. “Jan Huysmans geeft geen maatschappijkritiek. Hij gaat op het visuele en het achterliggend concept af en zoekt het machinale in het menselijke. Dat is keischoon en heeft geen maatschappijkritiek nodig.”

Het werk van Fabrice Souvereyns laat de toeschouwer dan weer verdwalen in organische doolhoven terwijl Sam Ballet met een kritische blik de kunstenaar parodieert. Charlotte Vandenborre verweeft identiteiten en patronen in haar textielwerk.

De expo 'The Shape To Come' loopt van vrijdag 22 april tot zaterdag 21 mei in de Burgemeester Bollenstraat 54, 3500 Hasselt. 

© 2016 – StampMedia – Melissa Awouters


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 23/04/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 23/04/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 23/04/2016


Reacties

Plaats een reactie