© KFD Belgium

Adil El Arbi en Bilall Fallah brengen de meest persoonlijke film uit hun carrière. Dat met een uniek perspectief en een originele stijl waarmee ‘Rebel’ zich kan onderscheiden van andere oorlogsfilms over Syrië en IS.

Regisseursduo Adil El Arbi (rechts) en Bilall Fallah. © KFD Belgium

Beoordeling van onze reporter: ****

Na Bad Boys For Life (2020) en de serie Ms. Marvel (2022) brengen ‘Adil & Bilall’ opnieuw een Belgische film in de zalen. Het verhaal van Rebel situeert zich in 2013, wanneer de burgeroorlog in Syrië grimmiger wordt en IS ontluikt. Geschrokken door de gruweldaden die het regime van president Bashar al-Assad heeft gepleegd, beslist de jonge rapper Kamal Wasaki uit Molenbeek het land te verlaten om oorlogsslachtoffers in Syrië te gaan helpen. Kort daarna wordt hij ginds gedwongen zich aan te sluiten bij de islamitische groepering IS. De complexe rol van Kamal wordt vertolkt door Aboubakr Bensaihi, die sinds zijn rol in Black (2015) – ook van Adil El Arbi en Bilall Fallah – iedereen verrast met zijn verbazingwekkende talenten op het scherm. Een multidisciplinaire man die danst, rapt en zelfs zijn eigen stunts doet.

Ondertussen is zijn familie in België ook slachtoffer geworden van de situatie. Zo ondervindt zijn broertje Nassim (Amir El Arbi, het broertje van Adil) heel wat pesterijen op school, waardoor hij snel een prooi wordt van rekruten die hem radicaliseren. Iets wat zijn moeder (Lubna Azabal) koste wat kost zal proberen te vermijden om haar zoon te beschermen. Het debuut van de amper dertienjarige Amir op het grote scherm is op z’n minst gezegd indrukwekkend.

Jeugdkennissen uit Molenbeek

Net als de oorlog in Oekraïne was de burgeroorlog in Syrië (2011) ooit dagelijks in het nieuws. El Arbi en Fallah slaagden erin hun uniek perspectief te geven aan een verhaal dat voor velen, zowel in Syrië als in België, veel trauma’s heeft achtergelaten. Met Rebel brengen ze hun meest persoonlijke film. Ook zij hebben jeugdkennissen verloren in deze oorlog. Molenbeek, de stad die wereldberoemd werd door het aantal IS-strijders dat er infliltrereerde, is ook de buurt waar Adil El Arbi en Aboubakr Bensaihi zijn opgegroeid.

Deze film bewees dat er veel kanten aan een verhaal verbonden zijn en dat het essentieel is om alle stemmen te laten horen. Net als bij Ms. Marvel probeerden ‘Adil & Bilall’ een integer en representatief beeld van de moslimgemeenschap te geven. Veel jongeren met een islamitische achtergrond zullen zich ongetwijfeld gehoord en gezien voelen door deze film.

Dat het regisseursduo aandacht heeft voor onzichtbare groepen, bewijzen ze ook met de verhaallijn over Noor (Tarra Abboud) die door IS verkocht wordt aan hoofdrolspeler Kamal. Hoewel de romantiek in de context van dit verhaal wat overbodig lijkt, toont het verhaal van Noor dat niet alleen jonge mannen, maar ook vrouwen werden meegesleept in de gruwelijke oorlog. Samen met het lot van kindsoldaten iets wat vaak onderbelicht blijft in soortgelijke films.

Gekende stijl

Het zware, donkere thema van de film wordt gebracht in de gekende flitsende stijl van het regisseursduo. Van indrukwekkende oorlogscènes en shots van gewelddadige martelingen en achtervolgingen tot zelfs dans- en rapscènes.

Voor velen zullen die laatste twee misschien wat ongepast en storend aanvoelen. Toch brengen Adil El Arbi en Bilall Fallah daarmee een ode aan de hiphop- en Arabische cultuur die voor een aanzienlijk deel van de jongeren herkenbaar zijn. Anderzijds nemen ze met deze muzikale stillistische keuzes een duidelijk standpunt in tegen Daesh, want muziek was uit den boze in het zelfuitgeroepen kalifaat. Het levert alleszins een fantastische cinematografische stijl op waarmee ‘Adil & Bilall’ de kijkers van het begin tot het einde zullen fascineren. Een echte aanrader dus met een adembenemend einde.

Dit artikel werd gepubliceerd door Humbug op 13/10/2022.