©Karen Van Nueten

Jongeren die in maart feestelijk hun eigen zaak wilden openen, kregen een koude douche toen ook in ons land de ernst van het coronavirus duidelijk werd. Alles ging dicht, de economie kwam op een laag pitje te staan, dromen werden opgeborgen. Maar zoals steeds zijn er uitzonderingen.

Op 26 maart gooiden Jim Weijns (28) en Anke Geldhof (27) de deuren van hun slagerij open. Dat die datum midden in de tweede week van de strenge coronamaatregelen lag, hield hen niet tegen. Ze hadden de opening immers al lang gepland. 

Hun verhaal begon in november toen Slagerij Schillemans in Putte-Stabroek er de brui aan gaf en de zaak over te nemen was. Jim, die opgroeide in Putte, en zijn vriendin Anke twijfelden niet lang. Al snel zaten ze bij de notaris om het nodige papierwerk in orde te maken.  

“Het heeft ongeveer vier maanden geduurd vooraleer alles rond was bij de notaris en we van start konden gaan”, vertelt Anke. “Jim en ik moesten natuurlijk ook de opzegtermijnen van onze vorige jobs respecteren. Nadat die voorbij waren, zijn we even aan de slag gegaan bij onze voorganger, Slagerij Schillemans. Zo konden we de klanten en de beenhouwerij beter leren kennen – mooi meegenomen.”   

Anke en Jim hadden wel al wat ervaring. Jim koos voor een slagersopleiding aan het PIVA in Antwerpen en Anke volgde een hotelopleiding aan Stella Maris in Merksem. Daarna werkte Jim onder meer bij versmarkt Criée in Antwerpen en Anke verkocht charcuterie. Ze kenden hun vleeswaren.   

Ze bundelden hun kennis en staken de handen uit de mouwen. “Voor mij was het vergelijkbaar met het kopen van een huis. Je gaat naar de notaris en brengt daar de papieren in orde. Uiteraard lees je die papieren eerst zorgvuldig na, je wil geen kat in een zak kopen”, zegt Anke met de glimlach. “We konden ook rekenen op hulp van de bank en de beenhouwersbond. Ook Jims ouders waren zelfstandigen en konden ons raad geven.”   

Positieve balans

Anke weet als geen ander wie wat koopt en vooral wat goed verkoopt. Zo weet ze dat hun paardenfilet vooral geliefd is bij de oudere generatie, dat je af en toe iets exclusiefs moet aanbieden zoals Australisch stoofvlees, dat de mensen het steeds drukker hebben en daarom af en toe wel eens zin in een versbereide afhaalschotel en dat je bij zonnig lenteweer de lekkerste vleesjes voor op de barbecue nog eens extra in de schijnwerpers van de sociale media plaatst.  

De zaken lopen goed in Slagerij Weijns-Geldhof. Toch wil dat niet zeggen dat ze geen nadelen ondervinden van de coronamaatregelen. “Het dragen van mondmaskers en afstand houden is geen probleem. Maar een groot deel van onze klanten komt uit Nederlands Putte en aangezien niemand de grens over mag, kunnen we hen tijdelijk niet bedienen.”   

De balans blijft wel positief, besluit Anke. “Gelukkig krijgen we er ook veel klanten bij. Het gaat dan over mensen die normaal hun vlees in de supermarkt halen, maar er nu voor kiezen om lokaal te winkelen en zo de zelfstandigen en net opgestarte zaken te steunen.”   


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 12/05/2020.

vorige volgende