Artiesten die de grens willen oversteken, ervaren de administratieve en fiscale verschillen tussen België en Frankrijk. Het Europese project Rout’Art organiseerde vormingssesies om kunstenaars te informeren over die verschillen opdat muzikanten, schilders of componisten geen fiscale problemen zouden ondervinden. “Artiesten moeten beseffen dat er in Frankrijk andere wetten en regels gelden.”

Rout'Art was een programma binnen Interreg, een Europees programma voor grensoverschrijdende samenwerking dat tot doel heeft de economische en sociale uitwisselingen te stimuleren tussen de regio's. Het bracht culturele partners van de Frans-Belgische grens samen. Het project Rout’Art bijvoorbeeld, organiseerde vormingen over de fiscale en administratieve verschillen waar artiesten in de grensregio op botsen.

Joachim Wannyn, zanger en gitarist van de Gentse groep Strograss, ondervond de Franse regelgeving. “Oorspronkelijk moesten we zelfstandig zijn of een factuur vanuit een vzw kunnen voorleggen, of door de Franse organisator ingeschreven worden voor een concert. Anders mochten we niet optreden.”

De band volgde de sessies fiscaliteit en bandcoaching op maat in l’ARA (Roubaix). Tegenwoordig treedt Strograss vaak op over de grens en plant ze zelfs een tour in Frankrijk. Wannyn is positief over de vormingen: “We schatten de verwachtingen aan Franse kant nu beter in en anticiperen hierop. De bandcoaching opende ook de weg naar een aantal concertorganisaties over de grens.”

Welke Kortrijkse band weet dat er een E101 document nodig is als ze in Rijsel optreden?

Rout’Art probeerde ook structureel een verschil te maken. “We willen bestaande steunpunten zoals Poppunt in Vlaanderen en Domaine Musique in Frankrijk aanmoedigen om het artiestenstatuut grensoverschrijdend te maken,” zegt Piet Decoster, coördinator van Rout’Art. “Zo wisten ze bij Poppunt tot voor kort niet dat een Kortrijkse band die in Rijsel optreedt, document E101 nodig heeft.”

Volgens Piet Decoster vulde Rout’Arten gat in de markt omdat de bestaande organisaties focussen op de lokale context: “Artiesten moeten beseffen dat er in Frankrijk andere wetten en regels gelden. Verschillen op het vlak van btw of inkomstenbelasting moeten gereduceerd worden.”

Cultureel interimkantoor

Binnen de Eurometropool, de overkoepelende samenwerking tussen Rijsel, Doornik en Kortrijk, ligt het dossier over het artiestenstatuut op tafel. Door Rout’Art weten artiesten die in het buitenland willen optreden nu ook dat ze o.m. bij SMart terecht kunnen, een Frans-Belgisch interimkantoor voor de cultuursector.

Een gebrek aan Europese cultuursubsidies deed het project echter de das om. “In het verleden organiseerden we bijvoorbeeld ook een internationaal accordeonfestival, zoiets is nu jammer genoeg niet meer mogelijk,” zegt Decoster.

Critici van het nieuwe Europese cultuurbeleid betreuren dat de harde sectoren de zachte sectoren wegduwen. Ook europarlementslid Bart Staes (Groen!) hekelt het rendementsdenken: “Europa moet de veelheid aan culturen koesteren en ondersteunen. ‘Eenheid in verscheidenheid’ is niet voor niets onze slogan.”

© 2015 – StampMedia – Heleen Castel