KAPELLE-OP-DEN-BOS - Afgelopen schooljaar ontwikkelden twee meisjes uit het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos met hun minionderneming Pack-it een speciaal bh-zakje om spulletjes zoals sleutels of gsm’s in op te bergen. De verkoop werd een succes en de onderneming viel in de prijzen.

Elk jaar weer kunnen laatstejaarsstudenten die een economische richting volgen ervoor kiezen om als eindproject een minionderneming op te starten. De bedoeling is dat de leerlingen leren hoe het is om een klein bedrijfje te runnen. Ze moeten aandeelhouders zoeken, de boekhouding doen, reclame maken en er natuurlijk voor zorgen dat ze op het einde van de rit een mooie winst kunnen voorleggen. Het spreekt voor zich dat alles begint met een innovatief en goed idee. Louise Desmet (17) en Laura Van Steen (18) vonden een oplossing voor meisjes die het rondzeulen met een handtas beu zijn.

Tussen de borsten

“We vonden het een probleem dat op fuiven en feestjes meisjes meestal een handtas moeten meesleuren om hun spulletjes in op te bergen”, legt Louise Desmet uit.  “Je kan natuurlijk altijd je gsm, geld en identiteitskaart gewoon in je decolleté steken maar dat is niet prettig en ook niet zo handig. We gingen dus op zoek naar een praktische oplossing. In eerste instantie wouden we zelf een bh ontwerpen, maar na enkele contacten met bedrijven bleken de productiekosten te hoog.” De goedkopere variant werd dan maar een zakje dat aan de bh bevestigd wordt met twee lintjes en dat zo tussen de borsten verdwijnt. Kleine zaken zoals sleutels, geld, kaarten en gsm's passen er in en zijn praktisch onzichtbaar wanneer er een kleedje over gedragen wordt. “Hema had al een bh met bijpassende zakjes, maar daar krijgen je borsten een rare vorm door”, zegt Laura Van Steen.

Selfmade women

Louise en Laura regelden het volledige productieproces zelf. “We maken alles zelf. We knippen de zakjes uit stof, dan stikken we ze aaneen en tenslotte strijken we het logo van Pack-it erop. We verkopen ze aan 5 euro per stuk ”, verklaart Louise trots. Een titanenwerk als je weet dat ze tijdens het schooljaar 1.153 zakjes verkochten. Al dat harde werk loonde wel want op het einde van hun boekjaar behaalden ze bijna 1.000 euro winst.

In de prijzen

Vlajo, de overkoepelende organisatie voor jonge Vlaamse ondernemers, rijkt jaarlijks enkele awards uit. Pack-it werd verkozen tot beste minionderneming van Vlaams-Brabant en kreeg daarvoor 250 euro. Op de Vlaamse finale won de onderneming de Alumni award, de prijs voor de meest toekomstgerichte minionderneming. Op de Enterprize Awards kaapte Pack-it dan weer de prijs voor het meest creatieve product en de Deloitte for Innovation Award weg. Daarnaast werden ze ook genomineerd voor meest creatieve minionderneming. Over de toekomst van hun bedrijfje en hun product zijn Louise en Laura nog niet zeker. Ze studeren dit jaar af aan het STK en gaan dan verder studeren. Of meisjes die graag een bh-zakje willen hebben er nog een kunnen kopen is dus nog een groot vraagteken.

© 2013 - StampMedia - Jef Cauwenberghs


Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 26/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 26/06/2013