Dankzij internetactivisme krijgen politieke en sociale bewegingen de kans om hun boodschap snel en efficiënt te verspreiden. Maar er is ook een keerzijde aan de medaille: de internettrolls. Hun doel? Haatberichten verspreiden en reacties uitlokken. Een expert, ‘slachtoffers’ en trolls vertellen.

Door negatieve reacties te plaatsen wil een troll discussies of emotionele reacties uitlokken. In tegenstelling tot cyberpesten, waarbij slachtoffer en dader elkaar meestal kennen, vallen trolls mensen aan die ze niet kennen. Experts beweren dat trolls gemene reacties posten om hun narcisme te voeden en een gevoel van macht te ervaren.

Gaëlle Ouvrein van de Universiteit Antwerpen voert onderzoek naar trolling van bekendheden door jongeren. “Trolling is een veelgebruikte techniek bij jongeren om populairder te worden in de klas. Vaak werkt die techniek nog ook.”

"Trolls weten niet of ze iemand kwetsen, want ze moeten de gevolgen van hun woorden niet onder ogen komen”

“Trolling is vergelijkbaar met de haatbrieven van vroeger, want ook daarin uitten mensen hun mening op een negatieve, anonieme manier. Groot verschilpunt: online trolls hebben een groter bereik en een grotere impact”, aldus Ouvrein.

Trolls verschuilen zich typisch achter een anoniem profiel met een valse profielfoto en een schuilnaam. Volgens experts zorgt die anonimiteit ervoor dat trolls het gevoel krijgen dat niemand hen kan traceren, zodat ze de sociale regels kunnen overtreden.

“De afstand tot het slachtoffer lijkt groter. Ze weten niet of ze iemand kwetsen, want ze moeten de gevolgen van hun woorden niet onder ogen komen”, verduidelijkt Ouvrein.

Vaarwel, Twitter

Het zijn vaak journalisten, politici en activisten die geviseerd worden door internettrolls. Naast positieve reacties krijgen zij heel wat negatieve commentaren. Yasmien Naciri, columniste bij De Morgen en fervent Twitteraar, bevestigt dat. “Ik krijg haatberichten die niets te maken hebben met wat ik tweet. Onlangs kreeg ik commentaar op een foto van een cupcake, omdat ik zogezegd te weinig bezig was met de terroristische aanslagen van die dag.”

© Hicham El Mzairh

Hicham El Mzairh, SP.A-medewerker en expert in sociale media, vindt dat de juridische middelen die er bestaan om haatreacties tegen te gaan nog te weinig worden gebruikt.

“We zijn het gewend geworden dat mensen racistische opmerkingen of bedreigingen op sociale media posten, terwijl dat allesbehalve normaal is. Het is een misdrijf waar we tegenin moeten gaan.”

Trolls halen voldoening uit het opjutten van andere mediagebruikers. Frederic, een twitteraar die geen blad voor de mond neemt, verklaart zijn gedrag. “Een beetje stoken is leuk. Ik zie het simpelweg als een vorm van tijdverdrijf. Wat moet ik anders doen?”

Ook Jean-Marie geeft toe dat hij bewust de discussie opzoekt op Twitter: “Ik denk vaak na over wat ik nu precies kan posten om een hevige reactie uit te lokken.” Volgens hem valt het op dat hij pas van trolling beschuldigd wordt als zijn medetwitteraars de discussie niet meer kunnen winnen. “Twitter is bedoeld om meningen uit te wisselen en discussies te voeren. Als iemand niet om kan met andermans mening, kan hij beter wegblijven van sociale media”, besluit Frederic.

© VRT

Emotionele weerslag

Trolls werken vaak samen. Naciri merkt dat ware trollenlegers haar dagelijks lastigvallen. “Als ik de discussie aanging met een troll, begonnen er plots veel meer mensen te reageren”, beaamt Bahri.

Trolling heeft vaak een emotionele weerslag bij de slachtoffers. Volgens Bahri komt dat omdat mensen vooral het negatieve onthouden. “Al krijg je tien goede reacties en één slechte, het is sowieso de negatieve die blijft hangen.”

Ook Naciri trok het zich vaak erg aan. “Zeker als bepaalde trolls een foto van je huis sturen met de boodschap ‘Ik weet je wonen’. Toen was ik echt bang, voornamelijk voor mijn familie.” Ondertussen heeft ze geleerd te relativeren.

Ook El Mzairh is al in aanraking gekomen met trolls die over de schreef gingen: “Enkele jaren geleden vond ik twee kogels in mijn brievenbus. Dat was schrikken, maar ik ben steeds blijven opkomen voor mijn overtuigingen.” Zelfcensuur is voor veel activisten geen optie. “We gaan ons niet de mond laten snoeren door die marginalen”, besluit El Mzairh.

Hoe ga je om met trolls?

• Negeer ze. Door niet te reageren, ontzeg je de troll de negatieve aandacht waar hij op uit is.

• Verberg je emoties. Trolls kicken op boze of verdrietige reacties.

• Wanneer trolls echt te
ver gaan (bedreigingen, racisme,...) meld je hun gedrag bij de beheerder van de site of bij de politie.


Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey op 07/07/2017

vorige volgende