© Elodie Gabias
reacties (0)

Als er iemand is die met zichzelf durft te spotten, is het wel Elodie Gabias. De 21-jarige instagramster laat zien wat velen onder ons niet durven. Namelijk dat niet altijd alles perfect kan zijn. Haar pagina vloeit over van McDonald’s-Outfits, vetrollen, dubbele kinnen of hilarische filmpjes. Met meer dan 70.000 volgers is ze enorm populair bij de jongeren. 

Elodie - of Elo, zoals ze zichzelf noemt op Instagram, werd in een mum van tijd enorm populair. Ze toont iets wat je op Instagram zelden ziet: het échte leven, met de nodige lelijke en belachelijke foto’s. Twee jaar geleden was Elodie goed bevriend met Camille Botten, een bekende influencer. Door regelmatig op haar story’s en posts te verschijnen, kreeg Elodie er enkele volgers bij. “Op dat moment zat ik aan zo’n 7.000 volgers. Nadien, op mijn verjaardag postte ik een video met mijn beste vriendin, Hélène. Die video ging viraal en werd meer dan 100.000 keer bekeken,” vertelt Elodie. “Mijn volgersaantal schoot de lucht in.” Het was een video waar ze zich lelijk had opgemaakt, terwijl ze een boodschap verkondigde die volledig inging tegen hoe ze er op dat moment uitzag. Dat was al meteen een vernieuwing voor Instagram: iets tonen dat niet mooi en perfect is. “Daar ben ik dan mee doorgegaan. Op die manier wil ik me graag profileren,” zegt Gabias.

"Ik haat het woord influencer. Ik wil échte, realistische content posten en tonen hoe het leven en ons lichaam er óók kan uitzien."

Gabias durft zich van haar lelijkste kant te laten zien en gaat daarmee steevast in tegen de doorsnee influencer. “Tegenwoordig draait alles op Instagram rond perfectie,” zegt ze. “Dat heeft meer invloed op ons zelfvertrouwen dan we denken.”

Ook Dian De Vries, een Nederlandse social media-expert, schreef over de effecten van de sociale media op het zelfbeeld. “Zorgen over het lichaamsbeeld zijn gelinkt aan angst, depressie en gevoelens van schaamte. Realityshows en sociale media schotelen kijkers ideeën over de werkelijkheid voor. Daarmee zetten ze een bepaalde norm, waaraan sommigen zich willen spiegelen,” benadrukt De Vries in de krant De Morgen. Volgens haar zijn sociale media en televisieprogramma’s slechts een deeltje van de puzzel. “Een ideaalbeeld is een optelsom, waar bijvoorbeeld ook je vriendengroep een impact op heeft.”

"Een ideaalbeeld is een optelsom, waar bijvoorbeeld ook je vriendengroep een impact op heeft."

Rolmodel

Elodie wil net daarom een rolmodel zijn voor jongeren en wil laten zien dat je mooi kan zijn op je eigen manier - met een vetrolletje meer of minder. “Ik haat het woord influencer,” zegt ze. “Ik wil échte, realistische content posten en tonen hoe het leven en ons lichaam er óók kan uitzien. Ik vergroot het meestal uit om de humor erin te houden. Het leven is al serieus genoeg.”

Elodie houdt geen vast stramien aan voor haar Instagrampagina. “Alles is spontaan en in the moment. Het kan zijn dat ik een week niets post omdat ik geen inspiratie heb of er zich niets voordoet. Meestal zie ik iets op straat of thuis. Dan denk ik pas: daar kan ik iets mee doen! Het is niet geforceerd en dat komt geloofwaardig over,” leg ze uit. “Bij gesponsorde posts heb ik natuurlijk wel deadlines. Dat is minder leuk.”

"Mensen die zich anders profileren op Instagram dan in de realiteit, daarvan vraag ik me af of ze werkelijk gelukkig zijn."

Gabias vindt het belangrijk dat mensen hun ware aard tonen op Instagram en zich niet voordoen als een iemand anders. “Van mensen die zich anders profileren op Instagram dan in de realiteit, vraag ik me af of ze werkelijk gelukkig zijn. Al is dat makkelijk gezegd. Iedereen heeft zijn onzekerheden en wil die graag verdoezelen. Ik begrijp het ergens wel, maar vind het soms gewoon jammer. Influencers geven op die manier het verkeerde voorbeeld aan veel mensen.”

Sociale media kunnen veel negatieve effecten hebben op mensen. Ze geloven snel wat ze zien. Al zijn we doorheen de jaren wel kritischer geworden. “We denken al meer na bij wat we te zien krijgen,” zegt Gabias. “Maar toch doen perfecte plaatjes tieners de das om. Ze denken dat ze zo moeten zijn omdat ze anders niet goed genoeg zijn. Al kan een perfect plaatje ook motiverend werken. Toch moet de realiteit ook getoond worden.”

De toekomst

De West-Vlaamse verdient af en toe wel iets aan Instagram, maar zeker niet genoeg om van te leven. “Dat is vooral omdat ik niet op elke campagne in ga,” zegt ze. “Het laatste wat ik wil is mijn ziel verkopen aan merken. Ik wil alleen zaken promoten waar ik zelf achter sta.”

Ook op straat wordt ze steeds vaker herkend. Stiekem geniet ze wel van die aandacht. “Het hangt ook sterk af van de locatie waar ik ben. Op een bijeenkomst met alleen maar volwassen vrouwen zal ik niet snel herkend worden. Tenzij er dochters zijn die me volgen. In Gent daarentegen kan het best extreem zijn, zeker als de middelbare scholen uit zijn. Ik geniet wel van die blikken. Je weet nooit wanneer het op een dag allemaal eindigt,” zegt ze.

"Ik leef liever van dag tot dag"

Naast haar instagramcarrière heeft Gabias al een diploma orthopedagogie op zak. “Dat bleek achteraf totaal niet mijn ding. Daarom heb ik besloten om verder te studeren en me te verdiepen in iets wat me wél interesseert: communicatiemanagement. Het was nog te vroeg om te gaan werken. We kunnen dat nog veertig jaar doen.” (lacht)

Of haar populariteit op Instagram nog lang zal duren, valt af te wachten. Maar dankzij haar grote succes is ze er wel achter gekomen dat ze in de mediasector wil terechtkomen. “Ik vind het heel fijn hoe alles nu loopt. De vraag is natuurlijk hoe lang het zal duren. Ik wil na mijn studies graag een job vinden die me honderd procent ligt. Voor de rest ga ik mijn best doen om dit in stand te houden. We zien wel. Ik leef liever van dag tot dag!”

vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie