België krijgt binnenkort een primeur. Onder de naam G.Mag brengen Matthew Deboysere en Timmy De Craene op 10 november het eerste volledig digitale gamesmagazine van België uit.

"G.Mag kan een heleboel zaken impliceren, maar staat vooral voor games", vertellen Matthew Deboysere (23) en Timmy De Craene (22), ondanks hun leeftijd al ervaren rotten in de wereld van de videogamesjournalistiek. Als geen ander zien ze de problemen die de sector meemaakt. Maar ze zien ook een gat in de markt, waar ze op reageren door een totaal nieuwe aanpak te proberen.

Print is dood

"In de huidige maatschappij moet alles rap gaan. Mensen die artikels lezen op het internet zijn niet langer bereid grote stukken tekst te lezen. Ze willen zoveel mogelijk info op zo kort mogelijke tijd tot zich nemen", vertelt Deboysere. "Wij spelen daar op in door artikels te schrijven die nooit meer dan duizend tekens hebben. We staan voor no nonsense. Bij ons krijg je snel en duidelijk alle info die je nodig hebt", vult De Craene aan.

De stukken worden gepubliceerd in het magazine dat maandelijks zal verschijnen. Het magazine zal geen papieren versie krijgen en zal enkel te lezen zijn op smartphones, tablets en computers. Het gaat hier om het eerste volledig digitale gamesmagazine van België. "Ons land loopt fel achter op vlak van smartphones, applicaties en digitale magazines. Wij hopen hierop in te spelen met G.Mag. Print is dood, de toekomst is digitaal", zegt De Craene. "Het magazine is gratis om de drempel te verlagen, maar er zal driemaandelijks een betalend nummer verschijnen met meer inhoud."

Diversiteit

Naast een magazine zal G.Mag ook een website onderhouden. Niet alleen zal er een weelde aan nieuwsartikels, reviews en videocontent op te vinden zijn, het team mikt ook op columns, internationalisering en interactie met de community. "We hebben een zeer jonge en diverse ploeg. Er zitten vijf vrouwen in de redactie, we hebben een columnist uit Australië en we tellen zowel nieuwkomers als veteranen in onze rangen. Dit zullen we zeker uitspelen in de content die we maken", klinkt het bij Deboysere.

De mensen van G.Mag willen ook bezoekers een kans geven iets bij hen te publiceren. Deboysere en De Craene denken dan vooral aan jongeren die zelf een column willen schrijven over een onderwerp binnen de gamesindustrie, of aan het promoten van thesissen van studenten die over games gaan. "We zijn op weg naar een maatschappij die meer digitaal is en meer inspeelt op interactie. Net door deze interactie, hopen we dat onze bezoekers zullen blijven terugkomen."

Ambitieus

De concurrentie in het gaminglandschap is erg groot. Een nieuwe onderneming starten is dan ook niet zonder risico, zeker niet in het huidige economische klimaat. Deboysere is echter zeer optimistisch. "We mikken tegen het einde van het jaar op duizend unieke bezoekers per dag. Daardoor zouden we één van de grootste gamesites van het land zijn. Dat is erg ambitieus maar we zijn uniek in België en ik ben er zeker van dat dit een succes wordt." De site van G.Mag wordt op 10 november gelanceerd. Vanaf dan zal ook het eerste magazine te downloaden zijn.

© 2012 - StampMedia - David Nys


Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 02/11/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 02/11/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 02/11/2012