reacties (0)

Prachtig weer, goede bands van eigen bodem en een enthousiast publiek. De dertigste editie van het Leuvense stadsfestival Marktrock is meer dan geslaagd te noemen. Toch staat de succesformule '100 procent Belgisch en 100 procent gratis' ter discussie, zegt brandmanager Pieter Marnef.

Volgens organisator Live Entertainment heeft het driedaagse stadsfestival in Leuven meer dan 100.000 bezoekers gehaald. "Dat is beter dan de 90.000 van vorig jaar", klinkt het tevreden. In 2009 maakte de organisatie de keuze voor een gratis festival met alleen Belgische groepen en heel wat dj's. Een succes, maar toch kan deze formule naar smaak en wens van het publiek nog worden aangepast. "We staan open voor wat anderen ervan vinden", vertelt brandmanager Pieter Marnef (28). "Als de Leuvenaars opnieuw internationaal willen gaan en daar een ticketprijs voor willen betalen, dan bekijken we dat", zegt hij. "Het is moeilijk om als gratis festival rendabel te blijven. De afgelopen jaren is het vaak slecht weer geweest, en dat is nefast voor de inkomsten. Gelukkig hebben we heel wat partners en krijgen we subsidies van de stad Leuven. Als die er niet meer zijn moeten we ofwel meer partners zoeken ofwel het festival anders creëren, maar dat zijn gesprekken voor later."

Veiligheid

Voorlopig is de organisatie echter tevreden over de jubileumeditie. Op muzikaal gebied zat het goed, het Rode Kruis had weinig om handen en ook waren er weinig veiligheidsincidenten. Toen Regi vrijdag optrad, werd de Oude Markt wel afgesloten, maar er was geen moment sprake van een overrompeling. "Het is niet zo'n groot probleem als we de Oude Markt moeten afsluiten", vertelt Marnef. "Voor ons is het nog 'cool' als dat gebeurt. Marktrock is al dertig jaar bezig en wat de veiligheid betreft werken we heel nauw samen met de stadsdiensten, politie en dergelijke."

Topconcerten

Ondanks de dertigste verjaardag van het festival, werd er niet veel veranderd, maar er werd toch wat aandacht aan besteed. "We hebben de verschillende pleinen wat aangepast, dat was vroeger niet. Daarnaast hebben we samen met Passe-Partout begin augustus een exclusieve bijlage verspreid. Daar zaten affiches, artikels en fotomateriaal van vroeger bij. We kregen daar heel wat goede reacties op", vertelt Marnef. Zelf vond hij Vive la Fête, Regi en Soulsister tot de toppers van deze editie horen. "Ook de start to dj-contest van MNM, die gewonnen werd door Frequency, was geweldig. Het leek alsof ik op de kleine versie van de Oude Markt stond", vertelt Marnef. "Op het Layensplein hebben we het Stella Artois-terras opgericht en het was de eerste keer in mijn leven dat ik zoveel volk op dat plein heb zien staan", lacht hij.

Traditie

Gratis of niet, internationaal of Belgisch getint: het moge duidelijk zijn dat Marktrock door de jaren heen een vaste waarde in het Leuvense uitgaansleven is geworden. De organisatie doet dan ook alle moeite van de wereld om de 'gewone Leuvenaar' bij het gebeuren te betrekken. "Wij spreken altijd over Marktrock Leuven", vertelt Marnef. "Het festival is een onderdeel van de stad. Marktrock is voor en door Leuvenaars. We werken onder andere samen met vzw Leuvenement en we krijgen hulp van zo'n 450 vrijwilligers, allemaal mensen uit deze regio. Dat is heel belangrijk: het gevoel dat zij een onderdeel van Marktrock zijn, moeten we behouden. Zelf heb ik hier ook een heel verleden, ik ben hier nog tapper geweest." Ook de Leuvense studenten worden niet vergeten. Het festival valt immers midden in de blok voor de tweede zit, maar daar zijn volgens Marnef nog nooit klachten over geweest. "De studenten komen naar hier om te feesten", lacht hij. Zij zien Marktrock eerder als een moment om te ontspannen."

© 2012 - StampMedia - Sander Carollo, foto's: Pauline Poelmans


Reacties

Plaats een reactie