© StampMedia

Farah Dkhissi (16) volgt Latijn-wiskunde in het vierde middelbaar op het Xaveriuscollege in het Antwerpse Borgerhout. Ze reageert op de commotie die ontstond nadat enkele leerlingen op haar school spuugden op de regenboogvlag die uithing op de speelplaats.

“Sommigen zien alles als een bedreiging tegen hun geloof”, “Degoutant! Schorsen die leerlingen”, “Nee, stuur ze van school!”, “Ze horen niet thuis op school”, “De islam heeft geen enkel respect voor wat niet in ‘hun’ wereld past”, …

Het is maar een greep uit de talloze reacties op het nieuws vorige week waarin bekend werd dat er op ons Xaveriuscollege enkele leerlingen op de regenboogvlag spuugden. De feiten gaan over 17 mei, de internationale dag tegen homo- en transfobie. IDAHOT, zoals de dag in de Engelstalige afkorting heet, zorgde op onze school voor opschudding.

Een leerkracht hing afgelopen dinsdag met goede bedoelingen verschillende regenboogvlaggen uit. Niet iedereen reageerde hier positief op. Ik kan niet ontkennen dat er gespuugd werd en dat er nadien nog eens voor deze leerlingen geapplaudisseerd werd. Ik kan echter wél ontkennen dat het alleen over 14- en 15- jarige leerlingen ging met een moslimachtergrond, die gevoed zijn door fake news. Want volgens mij is juist dat fake news.

Dubbel gekwetst

Als moslima voel ik me na het incident dubbel gekwetst. Enerzijds omdat voor de zoveelste keer de schuld bij onze geloofsgemeenschap wordt gelegd. Ik moet online reacties lezen die ik zeer persoonlijk neem, ook al heb ik zelf niks verkeerds gedaan.

Anderzijds ben ik gekwetst omdat door een kleine groep leerlingen – zowel moslims als niet-moslims – een hele moslimgemeenschap over dezelfde kam wordt geschoren. Die enkelingen hadden beter moeten weten en moeten stilstaan bij welke gevolgen dit zou hebben voor alle leerlingen van het Xaveriuscollege.

“Als je je leerlingen niet op voorhand inlicht en informeert, zijn zulke reacties als op IDAHOT niet abnormaal”

Dat neemt niet weg dat het incident heeft plaatsgevonden en dat de betrokken leerlingen aangepakt moeten worden. Laat dat duidelijk zijn. Daarnaast vraag ik me wel af of de school meer had kunnen doen om dit allemaal te voorkomen. Als je je leerlingen niet op voorhand inlicht en informeert, zijn zulke reacties als op IDAHOT niet abnormaal.

Neutraliteit

Het Xaveriuscollege zweert bij het neutraliteitsprincipe. Maar hoe vult het college dat principe in? Neutraliteit is er niet om heikele thema’s uit de weg te gaan. Neutraliteit is er net opdat jongeren zich, los van iedere levensbeschouwelijke of culturele achtergrond, kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers. Zelfstandige burgers hebben een open en kritische visie. Als we nooit worden geconfronteerd met andere meningen en verschillen in seksuele voorkeur, huidskleur of religie, zullen we ons nooit optimaal kunnen ontwikkelen tot kritische burgers. Laten we dat in de toekomst dus anders aanpakken. Niet alleen voor 17 mei volgend jaar, maar voor iedere dag die we op school doorbrengen.

Als de leerlingen die zich misdroegen bovendien voldoende waren geïnformeerd, dan zouden ze geweten hebben dat de regenboogvlag niet alleen staat voor vrijheid op vlak van seksuele geaardheid, maar evengoed voor vrijheid op vlak van geloof. Ontwerper van de vlag Gilbert Baker zei: “De regenboog staat voor diversiteit op vlak van gender, ras, leeftijd en alle andere vormen van diversiteit. Tegelijkertijd heeft de regenboog iets magisch. Zo’n spiritueel fenomeen in de natuur staat voor onze seksualiteit en mensenrechten.” Mensenrechten en spiritualiteit zijn dingen waar de islam ook voor staat. Ik vind dus dat de regenboogvlag op een bepaalde manier ook onze vlag, de vlag van de moslimgemeenschappen, is.


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Laatste Nieuws op 23/05/2022.

vorige volgende