Momenteel rijden er in Antwerpen nachtbussen op vrijdag en zaterdag en dan enkel om 1.45 uur en om 3.30 uur. Donderdag, traditioneel een uitgaansnacht, kent geen nachtvervoer. Deze situatie treft vooral diegenen die graag feesten en geen rijbewijs hebben: de studenten.

Na een nachtje stappen moest student Gert Fredrix (21) weeral wachten op de eerste ochtendbus, tot ongeveer 6u dus. Als reactie richtte hij de Facebookgroep 'Wij willen nachtbussen op donderdag'op. De groep had binnen een week al 1500 leden, een teken dat er toch vraag naar is. Fredrix probeerde De Lijn al over het onderwerp te contacteren, maar kreeg voorlopig geen antwoord.

Domper op uitgangsleven

Donderdag is een populaire uitgaansnacht bij studenten. Uitgangsplaatsen trekken dan veel volk. Een aantal zaken hebben zelfs gratis inkom op donderdag, maar er is een vervoersprobleem. Fredrix: “Na middernacht valt het openbaar vervoer stil. Je kan natuurlijk blijven slapen bij een vriend die dichtbij op kot zit, maar dan moet je ’s morgens snel nog naar huis of onfris naar de les. En in de vakantie of tijdens een lesvrije week is zelfs dat geen optie.”

Drie kwartier op de fiets

Fredrix denkt dat het probleem zich vooral stelt voor jongeren. “Iets oudere mensen gaan misschien niet meer zoveel uit op donderdag. Bovendien kunnen zij eventueel nog de auto nemen of een taxi betalen. Dat is voor studenten praktisch en budgettair niet altijd een optie”, zegt Fredrix. Een taxi is super duur, ik ken mensen die helemaal met de fiets gaan en drie kwartier rijden als ze al gedronken hebben. Dat is toch echt niet veilig.”

Geen basisrecht

Het invoeren van nachtbussen blijkt praktisch gezien niet zo makkelijk. Er bestaat een ‘Decreet Basismobiliteit’, dat opgesteld werd door de Vlaamse regering. Dat bepaalt o.a. de maximale halteafstand en de frequentie van ritten. De richtlijnen gelden echter op weekdagen maar tot 21uur en tijdens weekends tot 23uur. Alles wat daarna komt, telt niet als basismobiliteit.

Geen budget

Tickets en abonnementen dekken de kosten van De Lijn niet, dus er wordt geld bijgepast door de Vlaamse overheid. Maar voor nachtvervoer is er geen budget voorzien. “Er kan wel nachtvervoer worden ingericht op vraag van de gemeenten,” zegt Koen Peeters van De Lijn Antwerpen, “dat komt dan neer op een betalerssysteem van 3de partijen.” Met andere woorden, als een gemeente nachtvervoer wil, moet ze een kilometerkost betalen.

Netmanagement

"Er zijn voorlopig geen aanpassingen voorzien in het Decreet Basismobiliteit", zegt Minou Esquenet, communicatieverantwoordelijke van Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit. Wel zijn er plannen voor een zogenaamd 'Netmanagement'.

"Netmanagement is meer vraaggericht. Als er een grote vraag is, wordt er een kosten-batenanalyse gemaakt en wordt bekeken of er extra vervoer kan worden ingevoerd. Dat is bijvoorbeeld gebeurd in Zaventem. Dat wordt momenteel in kaart gebracht", aldus Esquenet.

Terwijl het Decreet Basismobiliteit enkel een basisaanbod aanreikt, zou netmanagement dus meer specifiek moeten zijn. Maar voorlopig moeten Antwerpse nachtraven nog alternatieve manieren vinden om thuis te komen.

© 2010 – StampMedia – K. Laura Liems


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen - online op 17/02/2010