Vanuit je luie zetel boodschappen bestellen en laten leveren, lijkt heel wat aantrekkelijker dan een rit naar de supermarkt. Bovendien is het beter voor het milieu. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Washington. Maar België hinkt achterop.

“Vaak denken we dat groen zijn ons hindert in het dagelijkse leven, maar dat is hier niet het geval”, stelt Anne Goodchild, UW professor ingenieurswetenschappen, in de studie die in het Journal of the Transportation Research Forum verscheen. Ingenieurs van de universiteit concludeerden dat boodschappenleveringsdiensten de CO2-uitstoot met minstens de helft kunnen reduceren in vergelijking met individuele ritten door gezinnen naar de supermarkt.

Wanneer klanten in buurten werden gegroepeerd, drong thuislevering de CO2-uitstoot het meest terug. Leveren volgens die routes helpt bedrijven bovendien besparen. “Besparen op benzine is geld uitsparen, maar ook de uitstoot terugdringen”, stelt medewerker Erica Wygonik nog in de studie.

Onlinediensten België

In België bieden de grote spelers allemaal besteldiensten aan, maar bij de bestellingen wordt vooral met afhaalpunten gewerkt. Bij Colruyt heet de onlinedienst Collect&Go. Voor thuislevering moet je bij Collivery zijn. “De leveringsdienst is vooral gericht op professionele klanten als grootkeukens en horeca”, zegt Philippe Decruyenaere, marketingverantwoordelijke bij Collect&Go. Volgens Decruyenaere werd de besteldienst in 2000 opgericht voor het gemak van klanten met tijdgebrek, niet omwille van het milieuaspect. Onlineboodschappen zijn echter niet in alle filialen mogelijk: ongeveer de helft heeft een afhaalpunt. “Maar de service blijft na dertien jaar nog groeien met ongeveer twintig procent op jaarbasis”, aldus Decruyenaere.

Delhaize werkt met de besteldienst Delhaize Direct die in 2009 gelanceerd werd. Die is vooral bij jonge gezinnen populair en groeit nog steeds onder andere door de mogelijkheid om via smartphone te bestellen. De thuisleveringsdienst Caddy Home werd al in 1989 opgestart, maar kent een stagnatie omdat klanten thuis moeten zijn als er geleverd wordt. Klanten die voor thuislevering kiezen zijn vooral ouderen en kmo’s. “E-commerce is belangrijk. Het vormt slechts een klein percentage van de omzet, maar kent een grote groei. We houden de trend dat thuislevering efficiënt zou zijn zeker in het oog. In onze buurlanden staat men er al wat verder in, maar wij sluiten niks uit”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

Geen thuislevering

Carrefour lanceerde eind 2009 de besteldienst Carrefour Online. Hierbij kan je 24 uur per dag en 7 dagen op 7 boodschappen bestellen en afhalen bij een van de ondertussen 60 afhaalpunten. Maar er is geen mogelijkheid om boodschappen thuis te laten leveren. “We geloven in het groeipotentieel van onlineboodschappen in België, maar voorlopig is bij Carrefour geen focus op thuislevering voorzien”, zegt Vera Vermeeren, woordvoerster van de supermarkt.

Albert Heijn is een recentere speler op de Belgische markt, maar online bestellen en thuis laten bezorgen is voorlopig enkel voor Nederland weggelegd. De thuislevering is, volgens de supermarkt, een dienst waar wekelijks tienduizenden klanten gebruik van maken. Een aantal dat jaar op jaar groeit.

Bpost kondigde vorig jaar testen aan in verband met thuislevering van boodschappen, maar uiteindelijk is de dienst Bpost Op Afspraak enkel in Groot Sint-Niklaas en Waasmunster beschikbaar.

Thuislevering zit in België nog niet in de lift. Voorlopig zal je hier toch die rit naar de winkel moeten ondernemen. Met de auto of met de fiets: een moeilijke keuze tussen gemakzucht en milieu.

© 2013 - StampMedia - Wided Bouchrika


Dit artikel werd gepubliceerd door Knack - online op 16/05/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door De Standaard - online op 16/05/2013