Design Platform Limburg organiseerde op 31 maart de vijfde editie van Business As Unusual. Dit evenement wil studenten van kunsthogescholen aanzetten tot zelfstandig ondernemen. Een honderdtal Limburgse studenten zakte af naar het cultuurcentrum in Genk.

Business as Unusual startte met een presentatie van Gunnar Michielssen. Hij schreef vorig jaar 'Eindelijk Eigen Baas'. Dat boek geeft twaalf originele adviezen voor wie droomt van een eigen zaak. "Zie het klein", is één daarvan. "Te groot beginnen is een vaak voorkomende fout. Daar betaal je leergeld voor. Elke startende ondernemer zou zijn droom moeten herleiden tot eentje waarvoor geen geld nodig is. Weinig middelen leiden nu eenmaal tot creativiteit", aldus Michielssen.

Ook grafisch ontwerper Sara De Bondt stond de studenten te woord. Zij heeft sinds 2003 een grafisch bureau in Londen. "Ik had nooit het plan om zelfstandige te worden. Ik volg altijd mijn intuïtie. Zelfs voor een pitch (presentatie van een idee, nvdr.) doe ik wat ik wil, niet wat de opdrachtgever vraagt", aldus De Bondt.

Rond-de-tafelgesprek

Enkele creatieve ondernemers schoven aan tafel met de studenten voor een gesprek. De 22-jarige Anneleen Vaes sprak met Toon Loenders (LPC) en Jo Martens (Nascom). "Ik vond het interessant om hun persoonlijk verhaal te horen. Het deed me inzien dat een succesvolle zaak niet mogelijk is zonder vallen en opstaan. Ik weet nog niet wat ik precies ga doen na mijn studies, maar de drang is groot om als zelfstandige te beginnen."

Mini-workshop

Alle studenten namen deel aan een van de vier mini-workshops over zelfstandig ondernemen. De meest opvallende daarvan was 'to blog or not to blog'. Deze workshop toont hoe een ondernemer zichzelf dankzij socialenetwerksites als merk kan profileren.

© 2011 - StampMedia - Ingrid Tokaruk