reacties (0)



Christelle Lacour werkt als coach aan de Vredesuniversiteit in Namen. Tijdens de conferentie
YoungPress.eu besprak ze in de workshop 'Labeling en vooroordelen' de invloed van de media op jongeren.

“Het nieuws is altijd gekleurd”, begint Lacour. “Maar dat is menselijk. Het belangrijkste is dat we ons bewust zijn van het verschil tussen opinies en feiten. De media beïnvloeden de publieke opinie. Maar alle media zijn subjectief, ze maken een selectie van het nieuws. Bovendien rangschikt elk medium de items van hoofdpunt tot minder belangrijk.”

Sinds vijf jaar geeft Lacour training in conflictmanagement aan de Vredesuniversiteit van Namen. Ze specialiseerde zich in emoties en leidt sociale werkers en volwassenen op die in contact komen met jongeren. Tegenwoordig begeleidt ze jonge mensen (5 tot 17 jaar) in het positief benaderen van conflicten.

Kinderen leren vlotter

Volgens Lacour zijn jongeren gemakkelijker bewust te maken van gekleurde informatie dan volwassen. “Kinderen hebben minder geschiedenis en bagage, waardoor de kans op vooroordelen al sterk vermindert. Bovendien zijn ze vaak minder geïnformeerd en tegelijkertijd emotioneler dan volwassenen. Ik ken 3-jarigen die opinies van feiten onderscheiden. Het leerproces gaat bij kinderen vaak vlotter dan bij de ouders.”

Ze beaamt dat het moeilijk is jongeren echt bewust te maken van de bevooroordeelde media. “Om te beginnen moet het beleid veranderen. Kritisch denken moet als het ware aangeleerd worden, opleiding is daarbij essentieel. Hoe jonger, hoe beter. Een ruim budget van de overheid, maar ook interesse en engagement van de jongeren zijn daarvoor nodig.”

Sensibiliseren, niet opleiden

Lacour erkent dat het internet is geëvolueerd tot een ontzettend belangrijk en invloedrijk medium. Online media kunnen bijdragen tot de bewustmaking van het fenomeen van gekleurde media. “Het internet moet de jongeren sensibiliseren, niet opleiden. We ondervonden al in het verleden dat ‘e-learning’ niet werkt. Het aanleren van de bewustwording van de bevooroordeelde media moet face-to-face gebeuren.”

YoungPress.eu was een samenwerking van Evens Foundation en StampMedia.
Meer info vind je op de website www.youngpress.eu.
Voor de volledige fotoreportage surf je best naar de bijhorende flickr.

© 2011 - StampMedia – Lynn Symons, foto: Vincent Tillieux


Reacties

Plaats een reactie