Er is een nieuwe Vlaams-Turkse film op komst: Coma. Filmmaker R. Kan Albay snijdt hierin het thema aan van de alcoholverslaving. Vooral moeilijk wordt het als die verslaving in conflict ligt met je culturele identiteit. Op 17 februari gaat de prent in première in de Antwerpse stadscinema Cartoon’s.

Albay is een bezig bijtje. Momenteel is hij als acteur te zien in ‘Dossier K’. Voor zijn nieuwste film, ‘Coma’, nam hij de rollen van scenarist, regisseur, producent én hoofdacteur op zich. Hij maakte de film met een minimum aan budget, cast en crew en blikte hem in op 12 draaidagen. Op 9 februari stelde R.Kan Albay 'Coma’ voor in het stadhuis van Antwerpen.
“Als ik op de set van Dossier K één ding heb geleerd, dan is het dat ik mijn producties klein moet houden,” zegt Albay. “Een film als Dossier K is fantastisch om te doen, maar logistiek is het een nachtmerrie.”

Zware tol

‘Coma’ gaat over Osman (R.Kan Albay), een Vlaams-Turkse man die in een ziekenhuis ontwaakt uit een door alcohol veroorzaakte coma. Hij weet niet waar hij is. Met de hulp van rolstoelpatiënt Freddy (Koen Venken) begint hij zich de gebeurtenissen te herinneren die hem naar dit punt hebben geleid; gebeurtenissen die een zware tol eisten op zijn huwelijk en zijn vriendschappen.

Ware feiten

‘Coma’ is geïnspireerd op ware feiten. De man op wiens leven de film is gebaseerd, was betrokken bij de ontwikkeling van het project, maar wil zelf geen media-aandacht. “Hij begreep heel goed dat je voor een film naar de essentie moet gaan; dat je een aantal dingen dramatiseert,” zegt Albay. “Zo is het personage van Freddy gebaseerd op drie mensen, die in één persoon werden gegoten. Maar je moet het wel voorzichtig aanpakken. Ik ben met zijn vrouw gaan praten, om te zien of zij het zag zitten. Want zij komt ook voor in de film.”

Identiteitscrisis

“Ik wilde ‘Coma’ sereen én rauw maken, met een beperkte maar sterke cast,” vertelt Albay, “het gaat niet over de verschillende stadia van verslaving. Het gaat over de menselijke sleutelmomenten met zijn vrouw en zijn vrienden. Het is niet moraliserend bedoeld.”

Het verhaal kaart wel de culturele verschillen aan in hoe men omgaat met alcohol. Albay: “Niet enkel de alcoholproblematiek wordt belicht, maar ook culturele identiteit. Of liever: de perceptie van culturele identiteit en de identiteitscrisis die daaruit voortkomt. Zelf ben ik een moslim die drinkt. Soms kan dat wringen. Maar ik denk niet dat het nog een taboe is. In sommige families is het OK, in sommige niet. Ik ben Vlaming, maar ook Turk. Uiteindelijk maak je zelf je keuzes.”

Volgens Albay is er ook een verschuiving bezig: “Vijftien jaar geleden zou een Turkse vrouw het alcoholprobleem van haar man tolereren, nu overweegt ze hem te verlaten.”
Tegenspeelster Pinar Dogan: “Het is gewoon een herkenbaar verhaal. Iedereen kent wel zo iemand, of je nu Turk of Vlaming bent. Het is geen ver-van-mijn-bedshow.”

Meer info : http://www.coma-themovie.com/

© 2010 – StampMedia – K. Laura Liems


Dit artikel werd gepubliceerd door MO*-online op 10/02/2010
Dit artikel werd gepubliceerd door Gündem op 10/02/2010