reacties (0)



Op 29 en 30 april vond
Fashion Farm plaats in het designcentrum De Winkelhaak van Antwerpen. Dit evenement biedt jonge designers en modegoeroes een unieke kans om hun collecties voor te stellen aan het grote publiek.

Wie modeontwerper als een beroep voor oude rotten ziet, heeft het mis. Jong talent Ellen Van Eccelpoel ontwerpt met de hand gemaakte kleding en accessoires onder de naam Flanel. Ook de jonge couturier Cleo Baele verkoopt outfits, tassen en schoenen van eigen makelij in haar winkel Black Balloon. "Ik heb dit merk opgestart met mijn beste vriendin Sarah Bos", legt ze uit. "We zijn samen afgestudeerd. Onze ontwerpen kennen toch al een zeker succes. Arno staat bijvoorbeeld met onze kleren op de planken. We hebben een atelier in Gent en onze stijl kan men verwoorden als nouveau chique met een hoek af." Op Fashion Farm stelden beide ontwerpsters hun creaties vol overgave tentoon.

Van Eccelpoel komt graag met haar ontwerpen naar buiten. "Zo krijg je de kans om op te vallen. Dit beïnvloedt de stockverkoop." Beide dames vinden de modewereld redelijk hard. "Maar als je hard werkt en jezelf goed verkoopt dan kan je er in ieder geval in groeien. Doorzetten en meerdere taken tegelijk uitvoeren is een must", vertelt Baele. "Je moet niet alleen collecties samenstellen en vernieuwende kledij ontwerpen, ook verkoop en marketing zijn belangrijk", legt Van Eccelpoel uit. "Originaliteit staat hoog in het vaandel."

Van leren oorbellen tot kapjes voor pumps

"Ons leukste ontwerp vind ik de kapjes om over pumps te dragen", vertelt Van Eccelpoel. Baele kan hierin geen keuze maken. "Je vraagt toch ook niet aan een moeder welk kind ze het liefst ziet. Als ik er dan toch eentje moet kiezen zijn het de leren ronde oorbellen. Omdat ze zo groot zijn werden ze niet zo snel verkocht maar we hebben ze toch in de collectie gehouden. Verder zijn er nog de vintagedassen en een topje waarvan je het decolleté kan aanpassen met behulp van magneetjes."

Naast dit evenement kunnen jongeren hun collecties showen op het DSGNRMRKT Pop-Up-Parcours in Hasselt, De Invasie in Brugge en Kortrijk, en de Markt van Morgen in Antwerpen. "Je moet wel zelf je ontwerpen presenteren en verkopen", stipt Van Eccelpoel aan. "Ik vind het veel gemakkelijker om de producten van iemand anders aan te prijzen dan die van mijzelf. Want voor mezelf ben ik kritischer. Met eigen ontwerpen durf ik minder snel naar winkels te gaan."

Grootse verwachtingen

Beide dames zien hun toekomst rooskleurig in. "Alles gaat goed en dat willen we zo nog een tijdje houden", vertelt Van Eccelpoel. "Anders zouden we evengoed nu al kunnen opgeven." Baele heeft nog meer ambitie: "In de toekomst zie ik onze ontwerpen doorgroeien naar Frankrijk, Nederland en Luxemburg."

Tot slot geeft het duo de jonge ontwerper nog enkele tips. "Geloof in jezelf en bewaar je eigenheid", geeft Van Eccelpoel als raad. "Je moet ook bereid zijn veel bij te leren", stipt Baele aan. "Functioneren als een spons: opnemen, filteren en onthouden." Maar ook als ze niet doorbreekt in de modewereld, ziet Baele nog een uitweg: "Ik heb me heel lang beziggehouden met modefotografie en ook de muziekwereld spreekt mij enorm aan."

© 2011 - StampMedia - Erica Michiels


Reacties

Plaats een reactie