Het eerste gamingbedrijf in Genk is een feit. Begin september startten drie jonge ondernemers LuGus Studios op in het kader van het project Game-incubator in C-mine. LuGus Studios richt zich op zogenaamde 'serious games', die meer willen brengen dan puur entertainment.

Tom Lissens (24) en Kevin Haelterman (24) volgden een grafische opleiding aan de Provinciale Hogeschool Limburg. Na hun studies wilden ze een onderneming starten in de game-industrie, maar ze stuitten onmiddellijk op een probleem: een gebrek aan informaticakennis. Via de Game-incubator kwamen Lissens en Haelterman in contact met Robin Marx (24). “Robin studeerde Informatica aan de UHasselt en paste in het profiel en het verhaal”, vertelt Lissens. “LuGus Studios focust zich op ’serious gaming’, maar dat betekent niet saai. Wij maken educatieve en leuke games die je vanuit de zetel kunt spelen.”

Vlaamse game-industrie

De stad Genk wil op C-mine de Vlaamse game-industrie verder uitbouwen. “De GameHUB begeleidt, adviseert en steunt ons tijdens het hele proces. Financiële steun krijgen we voorlopig nog niet”, zegt Marx. LuGus Studios is momenteel gevestigd in het oude gemeentehuis. “Genk vormt een goede uitvalsbasis om een gamebedrijf op te richten. Eerst hoopten we op een locatie op C-mine, maar de verbouwingswerken daar liepen vertraging op”, aldus Haelterman.

Hard werken

“Velen veronderstellen dat wij de hele dag games spelen, maar een eigen bedrijf betekent hard werken. Daarom zoeken we voortdurend stagiairs om ons te ondersteunen”, vertelt Marx. De drie ondernemers dromen voorzichtig over de toekomst. “Wij hebben niet de ambitie om uit te groeien tot een groot bedrijf. LuGus moet klein en gezellig blijven”, vertellen de drie ondernemers. “Later zouden we graag onze eigen projecten uitwerken en minder in opdracht werken van klanten. Momenteel willen we hard werken en evolueren.”

© 2011 - StampMedia - Tekst: Ingrid Tokaruk, foto: Michael Vanderheyden