reacties (0)

In juni 2008 kopten de kranten dat er alarmerend veel kleine ondernemingen over de kop gingen. De onafhankelijke platenhandelaars in hartje Antwerpen merken echter weinig van die evolutie. En zij die wel problemen ondervinden, breiden hun aanbod uit.

Extreem en alternatief

Wanneer we aan Lars Cosemans van Vinyl Records vragen of hij verlies lijdt door de komst van grote winkels, antwoordt hij overtuigend: “Onze klanten blijven komen, ondanks alle andere manieren om, soms zelfs gratis, aan muziek te geraken. Wij zijn een zaak specifiek voor de muziekliefhebber en de verzamelaar.” Ook andere speciaalzaken delen die mening. “De artikelen die wij aanbieden, zal je nooit vinden in Media Markt of Fnac”, zegt Denis Van Velthoven, eigenaar van platenzaak Fatkat. “De genres die wij aanbieden, zijn te extreem en te alternatief voor het grote publiek”, vindt ook een verkoopster van Chelsea. “Het aanbod in ketens is bovendien veel beperkter en commerciëler.” Bij deze handelaren is er dus geen sprake van financiële problemen of het wegblijven van klanten. Nochtans gingen in juni alleen al 642 kleine ondernemingen failliet.

Mp3-generatie

Toch is het bij deze kleine platenzaken niet evident om nieuwe klanten aan te trekken. "De zogenaamde mp3-generatie hecht in het algemeen minder belang aan echte cd’s of vinylplaten. Die evolutie ontgaat ons niet, maar alarmerend kan je ze ook niet noemen", relativeert verkoopster Fran Denayer, terwijl ze enkele klanten van Bilbo bedient. Tussen die klanten loopt ook een jonge kerel rond. "Eigenlijk komen er nog veel jongeren over de vloer, maar de 'pubers' blijven eerder weg", vervolgt ze. "De jongeren die toch deze speciaalzaken binnenstappen, hebben de liefde voor alternatieve muziek vaak geërfd van hun ouders", weet de dame van Chelsea.

Dvd

Maar niet iedereen ontsnapt aan de moeilijkheden. Chloë Hendrickx, verkoopster in Mister Cd, weet dat er wel degelijk verschillen zijn met vroeger. “Ons klantenaantal daalt en daarom zijn we onlangs meer de nadruk gaan leggen op dvd’s”, zegt ze. Die ingreep bezorgt hen meer zekerheid, aangezien dvd’s meer geld opleveren. Volgens haar speelt de relatieve bekendheid van de kleine zaken een grotere rol. Ze geeft een voorbeeld: “De Antwerpenaren weten waar ze onze winkels kunnen vinden, maar toeristen slaan vaak straatjes zoals de Melkmarkt over. Grote straten zoals de Meir doen het wat dat betreft beter. En jammer voor ons is het net daar dat ze op Saturn of Media Markt botsen.”

© 2008 - StampMedia - Marjolein Lambrechts


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet Van Antwerpen - Online op 30/08/2008.


Reacties

Plaats een reactie