Riemst © Wikimedia

Volgend jaar wordt de Maastrichtersteenweg (N79) in Vroenhoven vanaf het centrum van Riemst tot aan de grens met Nederland helemaal vernieuwd. Bij de herinrichting zal vooral rekening gehouden worden met fietsers. Hoewel de oppositie daarover positief is, heeft ze toch nog bedenkingen over die werken.

Het Agentschap Wegen en Verkeer, rioolbeheerder Fluvius en de gemeente Riemst zullen de Maastrichtersteenweg (N79) vanaf het centrum van Riemst tot aan de Nederlandse grens herinrichten. “Die werken beginnen in het najaar van 2022”, zegt Christian Bamps (CD&V), schepen van Mobiliteit, Openbaar Vervoer en Verkeersveiligheid van Riemst.

De weg wordt opgedeeld in drie zones. Elke zone zal een andere inrichting krijgen. In zone 1 worden de fietspaden via bomen gescheiden van de rijbaan. Marc Konings, voorzitter van de oppositiepartij N-VA in Riemst, is enthousiast over die gescheiden fietspaden. “Als je nu van de brug in Vroenhoven met de fiets naar Riemst-centrum gaat, is dat toch vrij gevaarlijk. Het fietspad ligt namelijk vlak naast de weg. Als men daar het fietspad kan aanleggen achter de bomen, zou dat geweldig zijn”, volgens Konings.

Ondanks zijn enthousiasme over de gescheiden fietspaden, heeft Konings toch ook enkele bedenkingen over die werken. “Eerst wou men verkeerslichten plaatsen op de Maastrichtersteenweg. Dan heeft men samengezeten met het Agentschap Wegen en Verkeer en zijn ze tot het besluit gekomen dat daar geen verkeerslichten zullen komen. Maar wat verandert er dan eigenlijk?”

“We zullen ook kijken naar de bushaltes en ervoor zorgen dat die instapvriendelijk zijn voor mensen met een handicap”, legt schepen van Openbaar Vervoer Bamps (CD&V) uit. “Op sommige plaatsen zal de bus stoppen in een inham naast de rijbaan. Hier en daar zullen ze toch nog op de weg moeten stoppen”, gaat hij verder. “Daar mogen voertuigen wel maar vijftig kilometer per uur rijden. Je moet namelijk de mogelijkheid hebben om een inham te maken. We zouden dan ook mensen moeten onteigenen.”

Duurzame verplaatsingen

Tegen 2030 moet 40 procent van de verplaatsingen in Limburg duurzaam zijn. Dat heeft de Vlaamse Overheid beslist in het Regionaal Mobiliteitsplan. Ze zet dan ook in op andere vervoersmiddelen dan de wagen. Zo worden er overal in Vlaanderen volop fietssnelwegen aangelegd. Vanuit Riemst loopt momenteel één fietssnelweg, de F722 naar Lanaken. “Die loopt gewoon naast het Albertkanaal. Je kan er zelfs volledig doorrijden tot Hasselt”, vertelt Bamps. Het stadsbestuur van Riemst zet zelf ook in op duurzamere verplaatsingen. “Alle nieuwe voertuigen die wij aankopen, zijn elektrisch”, zegt hij.

Ook het openbaar vervoer moet erop vooruitgaan. Al enkele jaren werkt de Vervoerregio Limburg aan een nieuw mobiliteitsplan. Zo wordt het volledige busnetwerk in de provincie hertekend. “De reguliere buslijnen in Riemst blijven zo, maar wij hebben wel gevraagd voor meer vervoer naar Bilzen”, zegt Bamps. “Die verbinding is heel slecht. In de namiddag kan je bijna niet meer in Bilzen geraken met de bus. We hebben dat al enkele keren aangekaart, maar de vraag loopt nog”, besluit hij.

Schoolomgevingen

Naast duurzame verplaatsingen zet het Regionaal Mobiliteitsplan ook in op een leefbare en slachtoffervrije mobiliteit. In Riemst wordt er hard gewerkt aan de veiligheid in de buurt van de scholen. “We zijn nu alle schoolomgevingen aan het bekijken”, zegt Bamps. “We doen dat samen met de applicatie ‘Route2School’. Kinderen kunnen hun bekommernissen en argumenten doorgeven. Wij bekijken de verkeersborden, zebrapaden en verkeerslichten in de schoolomgevingen. Dat wordt allemaal gebundeld. Volgend jaar zullen we dat bekijken en aanpassen waar het nodig is”, legt hij uit.

 


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 12/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022

vorige volgende