reacties (1)


Instacart, een mobiele applicatie ontwikkeld in San Francisco om je boodschappen te laten doen, haalde recent 44 miljoen dollar op bij een tweede investeringsronde. Samen met de eerste bracht dat het totaal op 55 miljoen dollar. De applicatie-industrie komt stilaan op kruissnelheid.

Het is geen uitzondering meer: steeds meer start-ups in de applicatiewereld halen tonnen geld binnen van investeerders en groeien zowel op vlak van omzet, mogelijkheden als gebruikers. Zo wist Instacart haar omzet in negen maanden tijd te vervijftienvoudigen , een evolutie die zich in de hele sector laat zien.

In steden als San Francisco steekt het gebruik er met kop en schouders bovenuit. Alles kan van thuis uit of onderweg geregeld worden, zolang je maar verbonden bent met het internet. Eten bestellen, pakjes laten ophalen of een taxi laten voorrijden: het ontbreken van een applicatie voor een ‘alledaagse’ activiteit wordt gaandeweg ondenkbaar.

Niet alleen fastfoodleveringen

De mogelijkheden om maaltijden aan huis te laten leveren gaan ook steeds verder. In België gaat het nog voornamelijk om fastfood en loopt het nog niet zo’n vaart, maar toch kan ook bij ons een evolutie opgemerkt worden, vertelt Imad Qutob, marketing manager van Pizza.be: “Uiteraard zijn veel pizzeria's vertegenwoordigd, maar ook steeds meer restaurants die sushi, Thais of iets anders thuisleveren komen aan bod. In die zin wordt de trend verbroken en leveren ook steeds meer reguliere restaurants hun eten om hun afzetgebied en daarmee hun omzet te vergroten.“

Een stap in de goede richting, maar toch gaan ze elders nog verder. Zo levert Sprig, een start-up uit Silicon Valley, dagelijks lunch- en avondmaaltijden aan een vaste prijs. De menu’s zijn erg gevarieerd en worden binnen het halfuur aan huis geleverd. Gemakkelijk en snel, zeker in een cultuur waar tijd gelijk staat aan geld.

Via Instacart, de start-up die 55 miljoen dollar ophaalde, is het dan weer mogelijk om je boodschappen te laten leveren uit de winkel die jij kiest. Binnen het uur worden ze bij je aangeboden, een handige service als je zelf wil koken, maar ook tijd wil besparen.

Klusjes door vertrouwenspersoon

Boodschappenlijstjes outsourcen is één zaak, met TaskRabbit kan je zelf kiezen welke klusjes vanop je “to do-lijst” je uitbesteedt via je applicatie. “Ikzelf en veel kennissen werken meer dan 40 uur per week. Dan schiet er weinig tijd over voor vrienden. Ik vind het super dat ik verschillende zaken kan laten doen door mensen die ik vertrouw, wetende dat TaskRabbit hun achtergrond helemaal onderzocht heeft,” vertelt een tevreden gebruikster.

Met TaskRabbit kan je zelf kiezen hoeveel je wil betalen voor een bepaald klusje, en als je tevreden bent over een vorige taak, kan je altijd op diezelfde persoon rekenen voor andere klusjes. Bij ons bestaat het systeem vooral analoog, in LETS-groepen.

Mobiele toekomst

Hoewel de mogelijkheden voor nieuwe apps eindeloos zijn, worden die toch enigszins beperkt door de hedendaagse aanbieders en wetgeving. Zo was er het Uber-debacle in verschillende Europese steden, waaronder Brussel en Parijs, waarbij er actief geprotesteerd werd tegen de nieuwe vorm van taxi’s. Uber is een bedrijf gevestigd in San Francisco, dat in verschillende steden een alternatief aanbiedt voor de klassieke taxi’s. Gebruikers kunnen via de applicatie een Uber-chauffeur laten komen en ervaringen delen.

“We hebben inderdaad problemen gehad en zijn nog steeds in afwachting van een definitieve uitspraak,” vertelt Pierre-Dimitri Gore-Coty, regionale manager van Uber. “We verwachten echter geen verdere problemen, gezien onze ontwikkelingen en bijkomende concurrentie op hetzelfde niveau in andere steden. Het stopt ons alvast niet om vast te houden aan ons innovatieve en technologische DNA om steeds verder te denken,,” vervolgt hij. “We geloven zelfs sterk in het feit dat onze komst ook voor een boost zal zorgen bij de traditionale taxi’s, alleen kost die stap om samen te werken wat tijd.”

Ondertussen werd er in Dubai een kopie van Uber gelanceerd  onder de naam ‘Smart Taxi’, waarbij traditionele taxi’s besteld kunnen worden via de applicatie. Ook in Brussel zijn er plannen voor een soortgelijke app. “We zijn aan het bekijken hoe we in Brussel zo'n app kunnen ontwikkelen, maar dan voor de taxidienst zoals die vandaag bestaat. De legale taxi’s dus", aldus Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels in een interview met Newsmonkey. Wanneer die applicatie er komt is nog niet duidelijk.

© 2014 – StampMedia – Jappe Pollentier


Dit artikel werd gepubliceerd door jongerenplaneet.be op 25/06/2014


Reacties (1)

Plaats een reactie