Het Keulse Museum Ludwig zet dit voorjaar twee Duitse kunstenaars in de kijker: Otto Freundlich en Gerhard Richter. Stampmedia-reporter Sien Wevers (22) bezocht beide tentoonstellingen. Deel 2: New Paintings van Gerhard Richter.

Om de 85ste verjaardag van Gerhard Richter te vieren, besloot het Museum Ludwig om hem een stevige tentoonstelling te gunnen. Het museum heeft in zijn vaste collectie een aantal bekende werken van Richter. Onder andere het fotorealisitsche werk Ema (Nude on a Staircase) en 48 Portraits, een portretreeks waarbij 47 Duitse intellectuelen in de richting van Kafka kijken. Al die werken vormen ideale basis voor een verjaardagstentoonstelling.

Verjaardagscadeau

Museum Ludwig kreeg echter niet de kans om een geschikt cadeau aan Richter te geven. De schilder was iedereen te snel af: vorige zomer stelde hij zelf voor om maar liefst 26 nieuwe werken in de tentoonstelling op te nemen. Of het museum dat goed vond? En of. Dus schitteren de nieuwe werken van Richter in een kleurrijke expositie. an een verjaardagscadeau gesproken.

De nieuwe schilderijen zijn uitsluitend abstracte werken die aan de hand van een zeer typerende techniek tot stand kwamen. Richter maakt daarbij gebruik van een richel waarmee hij klodders verf over het doek verspreidt. Op het eerst zicht lijken de nieuwe werken kopieën van elkaar, allemaal op dezelfde manier gemaakt. De kritische kijker merkt echter dat alle exemplaren hun eigen individualiteit hebben.

Richter werkt in zijn abstracte schilderijen altijd met lagen. Hij verft graag nat op nat en dat zorgt telkens voor een ander resultaat. Merkwaardig is wel dat hij op zijn gezegende leeftijd nog in staat is om werken van die grootte te produceren. Een heel aantal van de nieuwe schilderijen is groter dan één op twee meter. Bij kleinere doeken schildert de kunstenaar vanuit de pols en arm, bij grote werken creëert hij een relatie tussen zijn lichaam en het doek. Alle 26 werken werden in de zomer van 2016 gemaakt.

Abstract versus fotorealistisch

Richter maakte al eerder abstracte schilderijen, maar in de beginperiode van zijn carrière koos hij ervoor om fotorealistische werken te maken. Ook stelde hij foto’s telkens tentoon in een relatief grote oplage, met als doel dat zijn werk verspreid kon worden. Zijn latere fotorealisitische werken begonnen steeds meer op wazig foto’s te lijken. Critici zeggen nu dat de invloed van abstracte kunst hem daar al tegemoet kwam.

werk van Gerhard Richter © Museum Ludwig

In tegenstelling tot de werken van Otto Freundlich – die andere kunstenaar die momenteel in Keulen pronkt – ontstaan de abstracte werken van Richter uit spontaniteit. Richter laat het toeval graag beslissen. In zijn werken zitten dan ook geen verdoken boodschappen. Zelf vindt hij het moeilijk om over zijn schilderijen te praten. Hij wil de toeschouwer laten interpreteren. Al vindt Richter eigenlijk dat er niets (specifieks) te vinden is in zijn abstracte schilderijen. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan want in een schilderij van liggend formaat met enkele horizontale lijnen zien we al snel een landschap.

Trotste stad

Het Museum Ludwig en de stad Keulen zijn er trots op dat Gerhard Richter, die sinds 1983 in Keulen woont, zijn relatie met het museum en stad zo belangrijk vindt. Dat alle 26 nieuwe werken op een plek tentoongesteld worden, is uniek. Richter besliste zelf waar de nieuwe en vaste werken zouden komen.

Beginnen doet hij met een prachtig portret van zijn oudste dochter Betty. Hij eindigt met een al even vertederend beeld van zijn jongste dochter Ella. Alles daartussen kan u best zelf gaan bewonderen in Keulen. De tentoonstelling loopt nog tot 1 mei 2017.

Tickets en info: www.museum-ludwig.de

© 2017 - StampMedia - Sien Wevers