Rock Herk vierde dit jaar zijn dertigste editie en dat kon niet onopgemerkt voorbij gaan. Met ronkende namen zoals Dinosaur Jr., Black Box Revelation en Tocadisco werd er gemikt op alle leeftijden en dat was ook merkbaar in het Olmenhofpark. Opmerkelijk was wel dat het festival dit jaar voor het eerst betalend was.

Van gratis naar 20 euro voor een dagticket en 32 euro voor een combiticket is voor sommigen een brug te ver. Toch waren er heel wat bezoekers aanwezig op vrijdag mede dankzij het mooie weer. Het bleef relatief droog maar de organisatie had haar best gedaan om zoveel mogelijk overdekt te houden om de weergoden te slim af te zijn.

Alternatief aanbod heerst

In totaal staan er 34 groepen en dj's in the line-up en er was voor elk wat wils. Vrijdag stond het festival echter in teken van de dansmuziek van deze generatie: drum-'n-bass en dubstep zijn de favoriete genres onder de jongeren."Ik kom naar Rock Herk voor het alternatieve aanbod en de dj's die mijn favoriete muziek spelen. Dat het festival dit jaar betalend is, begrijp ik wel. De organisatie die er achter zit kan dit niet gratis blijven doen", zegt Cas Van Heukelom uit Houthalen.

Blondines en wonderboys

Zowel op de Mainstage als in de Vice Club stonden vrijdag dj's geprogrammeerd. Raving George, een mooie blondine in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, stond redelijk vroeg geprogrammeerd. Met niets dan knallende beats at het aanwezige publiek al snel uit haar hand en gedurende de set liep het goed vol.

In de Vice Club was het uitkijken naar Eskmo (Brendan Angelides), de elektronische wonderboy uit San Francisco. Hij geeft zijn dj-set een meerwaarde door het vele samplergebruik en dat wordt duidelijk gesmaakt. Een ander zwaargewicht in de elektronische muziek, TC, zette de tent in lichterlaaie door het welbekende What's my name van Snoop Dogg in zijn drum-'n-bassset te mixen.

Afgesloten werd er vrijdag door de populaire Duitse dj Tocadisco op de Mainstage. Met hits zoals Streetgirls en Morumbi pakte hij de Mainstage moeiteloos in en ging het publiek moe maar voldaan de eerste nacht in.

© 2012 - StampMedia - Antonino Musso, foto: Ann-Katrien Van De Velde


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 16/07/2012