Reizigers met het openbaar vervoer storen zich aan de reclame die op de zijkant van trams en bussen staat. Reclame op de ruiten belemmert het zicht van de passagiers. Na een tijdlang verbod op ruitenreclame werd het vorig jaar opnieuw toegelaten. “Je kan de halte zelfs niet zien.”

Eind vorig jaar besliste de Vlaamse regering om de ruitenreclame opnieuw toe te laten. Dat zou jaarlijks 500.000 euro aan reclame-inkomsten opleveren, aldus De Lijn. Herbert Mortier, medewerker van dochtermaatschappij LijnCom licht de beslissing toe. “De Lijn heeft de Vlaamse regering gevraagd het verbod op te heffen, omdat er sprake was van oneerlijke concurrentie. In Brussel en Wallonië was het wel toegelaten, enkel in Vlaanderen niet. De nieuwe techniek om reclame aan te brengen met geperforeerde, gelamineerde vinyl was ook een aanleiding om het wel opnieuw toe te laten”, aldus Mortier.

Belemmerd zicht

Volgens Jan Vanseveren, woordvoerder van reizigersorganisatie TreinTramBus is de zichtbaarheid naar buiten toe onvoldoende. “Zowel slechtzienden als mensen met een normaal zicht hebben, ondanks de gebruikte contravisie techniek een belemmerd zicht. Zichtbaarheid van binnen naar buiten toe is belangrijk voor reizigers die de haltes op tijd willen zien”, legt hij uit. De organisatie vroeg eerder in een persbericht aan De Lijn om de reclame-inkomsten op een andere manier te bekomen.

“Louter subjectief”, meent Mortier. “Het klopt dat er een kleine groep slechtzienden is die er belemmering door ondervindt, maar dat is een minderheid. We ontvangen geen klachten hierover. Als er reizigers zijn die zich er aan storen kunnen ze altijd voor een ander raam gaan zitten”, zegt hij. Dat blijkt echter geen sinecure te zijn: de trams blijken grotendeels overplakt. We stellen dat het nu wel heel donker is in de trams. “Het doet pijn aan mijn ogen”, vertelt een dame als we vragen naar haar mening hieromtrent.

Beslissing Mobiliteit

Op de website van de Vlaamse Overheid staat de beslissing die op 20 september gemaakt werd, op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). “Na advies van de Raad van State wijzigt de Vlaamse Regering definitief het Exploitatie- en Tarievenbesluit van de VVM - De Lijn. De wijziging beoogt om reclame op de bussen van De Lijn opnieuw mogelijk te maken, en zo De Lijn toe te laten extra inkomsten uit reclame te genereren. Ondertussen is de techniek van de lichtdoorlatende stickers zo geëvolueerd, dat de bezwaren tegen deze vorm van reclame wegvallen”, luidt die.

Volgens Bert De Brabander, woordvoerder van minister Crevits, is er rekening gehouden met het advies van TreinTramBus. “Om slechtziende passagiers tegemoet te komen moeten aan de voorkant van het bus- of tramtoestel ruiten worden vrijgehouden. De eerste twee ruiten aan de instapzijde mogen dus niet overkleefd worden”, verklaart hij.

© 2014 – StampMedia – Stef Vananderoye; video: Jolien Lenaars & Rik Potoms


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 12/06/2014