reacties (1)


NEERPELT - De toegankelijkheid van bushaltes is in veel steden en gemeenten een knelpunt. De Gemeentelijke adviesraad voor gehandicapten van Neerpelt wil dit probleem aankaarten door een fotoreportage te maken. Want de bevoegdheid voor bushaltes ligt bij de gemeenten zelf, niet bij De Lijn.

“Bel- en lijnbussen zijn heel toegankelijk voor mindervaliden, het probleem zijn de bushaltes. Slechts enkele zijn vlot bereikbaar voor mensen met een beperking”, zegt Eliane Maesen van de adviesraad. "We maken nu een fotoreportage om de pijnpunten aan te duiden en stappen daarmee naar het gemeentebestuur van Neerpelt. Bushaltes zijn immers de bevoegdheid van het gemeentebestuur, niet van De Lijn."

Verschillende aanpassingen

Bereikbaarheid voor mindervaliden is zeer uiteenlopend en divers. Het kan over stenen met een textuur voor slechtzienden gaan, of over bredere bushaltes om de toegankelijkheid met een rolstoel te bevorderen. Iedere beperking is anders. Daarom moet men zich bij het toegankelijk maken van de bushaltes baseren op de elementen die overeenkomen.
“Er zijn elementen van de infrastructuur aangepast aan mensen met een visuele handicap. Sommige bushaltes zijn voorzien van geribbelde stenen om de weg er naartoe te herkennen”, zegt Roger Ceelen. Ceelen zetelt in de Gemeentelijke adviesraad voor gehandicapten en is zelf blind. Jammer genoeg worden er veel elementen over het hoofd gezien. “De aanpassingen die ik nodig heb zijn voor anderen niet genoeg. Gelukkig probeert de gemeente altijd te luisteren naar de adviesraad en de straat aan te passen in de mate van het mogelijke.”

Advies

In de jaarlijkse onderhoudswerken werkt het gemeentebestuur van Neerpelt zoveel mogelijk knelpunten weg. “Het gaat dikwijls over kleine elementen die van belang zijn voor de toegankelijkheid: stoepranden verlagen en kruispunten en oversteekplaatsen aanpassen”, aldus Raf Drieskens (CD&V), burgemeester van Neerpelt. Bij nieuwe bouwprojecten voorzien we maatregelen in de bouwplannen. “Toegankelijkheid wordt hier regelmatig getoetst. Hiervoor schakelen we toegankelijkheidsbureau's in of gebruiken we het advies van de raad voor gehandicapten. Enkele jaren geleden bundelden ze reeds een aantal opmerkingen. Deze worden nog steeds gebruikt als leidraad bij de aanleg van nieuwe wegen en gebouwen.”

Gemeentegrenzen

Toegankelijkheid blijft natuurlijk een knelpunt dat niet alleen in Neerpelt voor problemen zorgt. “Maatregelen mogen niet stoppen aan de gemeentegrenzen. Heel veel gemeentes zijn zich hiervan bewust en leveren goede inspanningen om een toegankelijke infrastructuur te voorzien”, sluit de burgemeester af.

© 2013 - StampMedia - Maarten Rommes - foto: Sofie Rommes


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 02/05/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 02/05/2013

 


Reacties (1)

Marie

amai! Das ne goeie. ... you go Maarten!

Plaats een reactie