House music is back! Robbe Boons en Roel De Prins zijn twee Antwerpse dj's die onder de naam Flapjackers housefans wereldwijd in de ban houden. Na tal van buitenlandse tours en releases zijn ze terug in België om een nieuw housetijdperk in te luiden. Swedish House Mafia, move over!

Het verhaal van de twee dj's annex producers begint tien jaar geleden in de Antwerpse Kempen. De eerste ontmoetingen tussen de twee dj's vonden plaats op feestjes van de plaatselijke jeugdbewegingen: "We draaiden elk al een jaar of acht apart vooraleer we elkaar ontmoetten", vertelt Boons. Na een aantal feestjes besefte het tweetal dat bekendheid binnen de scène verwerven geen sinecure was: "We hadden jaren gevochten om apart een naam te maken, maar na een tijdje begrepen we dat we als duo veel meer konden bereiken."

De definitieve beslissing om een duo te vormen, kwam na een dj-wedstrijd waar Boons en De Prins allebei aan deelnamen: "De jury vond ons evenwaardige finalisten, maar ze wilden geen van ons beiden tot winnaar uitroepen. Toen hebben we beslist om samen te spelen", vervolledigt De Prins.

Eieren en ijver

De twee merkten dat ze naast de draaitafels ook als producers op dezelfde golflengte zaten. Een van hun eerste nummers 'Treat Me Like A Stranger', een remix van Gotye's 'Somebody That I Used To Know' viel erg in de smaak bij het brede publiek: "Het nummer stond vier weken op nummer één op de underground website Traxsource", vertelt De Prins.

In het anderhalf jaar dat volgde, brachten ze meer dan 68 tracks uit op 25 verschillende labels. "Het voordeel om nummers uit te brengen bij zoveel labels is dat je zeker je ei kwijt kan", lacht De Prins.

Hun ijver legden de twee heren dan ook geen windeieren, want hun nummers werden opgepikt door grote namen zoals Mark Farina en Derrick Carter die een van hun tracks op Tomorrowland speelden.

Mark Farina wordt vaak de godfather van de house genoemd.

Inspiratie

Om 68 tracks uit je mouw te schudden heb je buiten talent een hoop inspiratie nodig. Iets waaraan het de Flapjackers niet ontbreekt: "Jazz, disco en funkmuziek dienen als onze voornaamste inspiratiebronnen. We willen het zo authentiek mogelijk laten klinken, maar we experimenteren ook met synthesizers en elektronische geluiden om de emotionelere kant van house te verkennen", verklaart Boons.

Het genre onderscheidt zich volgens De Prins van andere elektronische muziek door haar unieke structuur: "Drum'-n-'bass en dubstep bouwen constant op naar een climax, terwijl house een rustiger tempo aanhoudt."

Passie

Net zoals bij de rest van de muzieksector heeft het internet een grote invloed gehad op het housegenre. De negatieve zijde heeft zich volgens De Prins vooral gemanifesteerd in de platenverkoop: "Vroeger kon je van je platen leven, terwijl ze nu eerder als referentie dienen. Dankzij onze optredens kunnen we dit verlies compenseren."

Hoewel deze evolutie nefast is geweest voor de platenverkoop, erkennen Boons en De Prins er de voordelen van: "Dankzij het internet zijn we in contact gekomen met de grote labels", zegt Boons. "Al ben ik er zeker van dat onze passie ons sowieso naar onze idolen zou hebben gebracht", besluit De Prins.

© 2012 - StampMedia - Vincent Buyssens
Dit artikel verscheen ook op Supo.be



Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 29/10/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 29/10/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 29/10/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 29/10/2012