© Chris Rand

Stickers en stiften verkopen is passé. Virale campagnes zijn de toekomst. Je bereikt er vanuit je luie zetel op korte tijd miljoenen mensen mee. Deze acht tips – met dank aan Tim Smits, professor Marketing en Communicatie aan de KU Leuven – helpen je op weg.

1. Verzin een goede naam

De naam van een campagne lijkt evident, maar is het niet. Een goede naam rolt van de tong (#HeelHollandLakt) en kan gelinkt worden aan de organisatie zelf (ALS Ice Bucket Challenge). Een goed voorbeeld is Movember: een opvallende naam die onlosmakelijk verbonden is aan de Movember Foundation.

2. Benut sociale media

Sociale media zijn erg populair. Facebook alleen ontvangt maandelijks bijna 2 miljard gebruikers. Zet de sterktes van elk platform naar je hand. Deel video’s op Facebook, bedenk hashtags op Twitter en deel het verloop van je verhaal op Snapchat of Instagram.

3. Betrek bekendheden

The Rich & Famous zover krijgen om aan je actie deel te nemen is de sleutel tot succes. Zij hebben een enorme invloed op de trends van vandaag en hebben een gigantisch bereik. Jeremy Clarkson bereikte voor de #WakeUpCall-actie van Unicef (foto van jezelf bij het opstaan) op Twitter met één foto 6,6 miljoen volgers.

4. Zorg voor peer pressure

Het nomineren van vrienden om een bepaalde challenge uit te voeren bleek erg succesvol voor bestaande campagnes. Een studie toonde aan dat mensen uit angst voor een slecht imago niet durven weigeren als ze genomineerd worden. De deelnemers mogen op hun beurt andere mensen nomineren en dat werkt als een sneeuwbaleffect.

5. Wees herkenbaar

Zorg ervoor dat mensen je campagne associëren met iets herkenbaars. Wie Ice Bucket Challenge hoort, denkt aan ALS en vice versa. Een logo, actie, mascotte of persoon: als mensen het maar aan je campagne linken, werkt het.

6. Keep it simple

Deelnemen aan de campagne mag niet moeilijk zijn. Een foto of fimpje maken, uploaden en klaar is Kees. Denk maar aan een #NoMakeupSelfie of een #WakeUpCall. Een kleine moeite, maar een grootse geste.

7. Wees spontaan 

Een campagne die er te afgelikt uitziet, werkt niet, want dat komt geforceerd over. #echte­ lijven, gelanceerd door de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets kreeg amper 33 posts op Instagram.

8. De aanhouder wint

Heb je al onze tips gevolgd, maar is je actie toch mislukt? Blijf niet bij de pakken zitten. Neem de Movember Foundation: in 2003 begon de organisatie met slechts 30 leden, anno 2017 zijn dat er al meer dan vijf miljoen. Rome is ook niet op één dag gebouwd.


Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey op 20/06/2017

vorige volgende