Vorig weekend liep Antwerpen storm om 10 mijl te lopen. Over de financiële kant van het verhaal weinig is geweten. Op basis van de beschikbare gegevens en met de rekenmachine in de hand, hebben we een schatting van kosten en opbrengsten gemaakt. Met dank aan de organisatie.

Al 29 jaar lang vindt in Antwerpen de loopwedstrijd Antwerp 10 Miles plaats. Organisator Golazo stelde op tien jaar tijd een vertienvoudiging van het aantal deelnemers vast. Op jaarbasis haalde organisator Golazo in 2012 meer dan 2,5 miljoen euro winst uit het organiseren van sportevenementen. Hoeveel daarvan komt uit de 10 miles?

5.000 lopers minder

Volgens de officiële cijfers van de organisator, en de voorpagina van heel wat kranten, liep er een recordaantal van 41.300 lopers mee. De lopers zijn verdeeld over de vijf verschillende onderdelen, zijnde de 10 Miles, de Marathon, de Shortrun, de Ladies Run en de Kids Run.

Uit de uitslagen, die gepubliceerd werden in Gazet van Antwerpen en later online, blijkt dat er slechts 36.500 lopers effectief deelnamen. Dat is een verschil van 4.800 lopers. “Het is normaal dat er tussen de tien en vijftien procent van de ingeschreven lopers niet komt opdagen”, aldus Greg Broekmans, projectmanager bij Golazo.

Inkomstenberekening

Om de Antwerp 10 Miles te lopen moest je 25 euro neertellen, 30 als je de dag zelf nog wou aansluiten. Er zijn wel heel wat gratis inschrijvingen bij en scholen, die tegen een verminderd tarief lopen. Gebaseerd op de deelnamecijfers kunnen we een berekening van de inkomsten maken die de organisatie binnenkrijgt. Zo zijn de inschrijvingen goed voor een plus van ongeveer € 800.000.

In de inschrijvingsprijs is wel een verzorgingspakket voor de lopers voorzien. Niet alleen de deelname, maar ook de waterbevoorrading, een medaille, een rugnummer, een massage, een filmpje van de aankomst en de bewaring van de sporttassen van de deelnemers zijn inbegrepen. Wie zich op voorhand inschreef kon kiezen voor een optie met of zonder T-shirt. In het rugnummer zit ook een elektronische chip die bij aankomst de looptijd van de deelnemer registreert.

Wie met iets meer luxe van de marathon wil genieten, kan opteren voor een VIP-lounge, uitgerust met drank, versnaperingen, kleedkamer en douche. Voor € 85 per persoon kunnen bedrijven gebruik maken van zo’n lounge. Op de website van de organisatie staat te lezen dat je een lounge kunt huren vanaf 100 personen. Met een zestal lounges komt dit dus neer op een opbrengst van € 51.000.

Standjes

De deelnemende bedrijven zoals Chronorace, dat de tijdsmetingen uitvoerde, konden in ruil voor hun bijdrage beschikken over een standje in het bedrijvendorp. Van de meer dan 300 bedrijven hadden er 115 een standje. Gebaseerd op de prijzen van de 10 Miles in 2012 liggen de inkomsten hiervan dit jaar tussen de € 50.000 en de € 100.000.

Ook de catering brengt aardig wat op. Een eet- of drankbon kost € 1 per stuk. Als we voor 40.000 deelnemers en 100.000 toeschouwers een vijftal bonnen per persoon rekenen, dan komen we uit op een bedrag van minstens € 700.000. Dat geld gaat echter niet naar de organisatie. “De catering wordt uitbesteed aan het bedrijf Frans Bevers. Die marges zijn ook heel klein, want een cola kost ook geld”, legt Broekmans uit.

Cateraar Bevers heeft een 3-jarig contract voor alle evenementen van Golazo. “Dat zijn allemaal sportevenementen: atletiek, veldlopen, cyclocross,…”, legt Frans Bevers uit. “Hoeveel de 10 Miles op zich kost, kan ik u dus niet vertellen, maar dat is een contract van zes cijfers. Lopers verteren wel niet veel, enkel de amateurs zakken graag door. Exacte cijfers van de winst hebben we nu ook nog niet.”

Kosten

Daartegenover staan natuurlijk ook kosten. “We geven die cijfers liever niet vrij, omdat we niet willen dat er rond gespeculeerd wordt of dat onze concurrenten ermee aan de slag kunnen. Maar ze liggen om en bij de 600.000 euro”, zegt Greg Broekmans van Golazo. Dat bedrag omvat de opbouw, die 12 dagen duurt; de loonkosten, incluis vrijwilligersvergoedingen; het startgeld voor toplopers; prijzen voor de beste atleten enzovoort. Van seingever tot de spanbandjes: alles wordt voorzien door Golazo.

Sommige kostenposten, zoals de 28.000 liter AA Drink, zou de organisatie € 84.000 euro aan sportdrank kosten, ware het niet dat United Soft Drinks dit sponsort. Voor water kunnen we evenwel dezelfde berekening maken. De 10 Miles verbruikte 20.250 liter drinkwater. Even googlen: de integrale waterprijs per kubieke meter bedraagt voor Antwerpen € 3,96. Voor het gebruik van een standpijp komt daar € 400 bij. Navraag leert echter dat United Soft Drinks ook voor drinkwater zorgt. Geen kost dus.

Goede doelen

Ieder jaar doet de stad Antwerpen ook een duit in het zakje. Dit jaar was dat niet anders. De inspanningen van de stadsdiensten (veiligheid, logistiek, stadsreiniging, promotie, animatie,…) komen neer op een investering van € 400.000, bevestigt Golazo. Dankzij afspraken met vervoersmaatschappijen NMBS en De Lijn is het openbaar vervoer gratis voor deelnemers.

De stedelijke vzw Antwerpen Sportstad doneerde daarbovenop ook nog eens € 20.000. “Normaal gezien krijgen we elk jaar een financiële sponsoring van de stad. Maar dit jaar hebben we afgesproken dat het bedrag van Antwerpen Sportstad integraal naar de Europese Special Olympics gaat”, legt Broekmans uit. Die vinden in september van dit jaar plaats in Antwerpen.

Sport is economie

We kunnen wel concluderen dat er een groot bedrag circuleerde in de Koekenstad. De omzet loopt in de miljoenen, en dan rekenen we nog niet mee wat bezoekers en sympathisanten afgelopen zondag aan zij-activiteiten gespendeerd hebben. Sport is meer dan ooit economie.

© 2014 – StampMedia – Stef Vananderoye


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 04/05/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 04/05/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Express.be op 05/05/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Apache.be op 05/05/2013