reacties (0)

Deze maand stellen 11 jonge ondernemers hun werk voor aan het grote publiek. Enkele van hun creaties werd samengebracht in de BAAS pop-up in het Antwerpse jongerencentrum Kavka. “We hopen zo naamsbekendheid te verwerven om in de toekomst een eigen merk of winkel te kunnen starten.”

Sheila Buquoy is één van de jonge ondernemers die in de BAAS pop-up haar merk voorstelt. Met haar concept MAKAN MAKAN verkocht ze Indonesische snacks tijdens de opening: “Elk weekend opnieuw eten maken in de pop-up zou te veel worden.” De jonge ondernemers runnen deze pop-up samen, door middel van een ploegensysteem. Buquoy geeft een rondleiding langs de verschillende merken.

 

Skypen met je huisdier

Meteen springen de t-shirts en kaartjes met kattenprints in het oog. Ze worden verkocht door Helena Wouters en Eleni Papadimitriou. Ze verkopen ook kattensnoepjes in de pop-up. “Van de snoepjes die je in de winkel koopt, heb je geen idee wat erin zit, en dus maken we de snoepjes zelf. Zo weten ze zeker dat de katten gezond eten krijgen,” verduidelijkt Buquoy. Met hun merk Catweazle willen ze een kattencafé openen in Antwerpen. Vandaag zijn ze nog petsitters, wat betekent dat ze op allerhande huisdieren passen: katten, honden, kippen... “Baasjes kunnen kiezen uit vier formules. Wie kiest voor de viPurr formule, krijgt daarvoor onder andere een skypesessie. Op die manier kan het baasje terwijl hij van huis is, even een babbeltje slaan met zijn huisdier.”

Ook de truien met zwart-wit ontwerpen van Maarten De Naeyer (Skrew Studio) trekken meteen de aandacht. “Maarten liet zich voor de ontwerpen inspireren door de albumhoezen die hij tijdens zijn opleiding moest ontwerpen”, vertelt Buquoy. Naast truien verkoopt hij ook prints in deze pop-up. Ook Geert Pieters van Beard and Bones verkoopt textiel: t-shirts. Hij is brand designer, web designer én fotograaf.

 

Ondernemende vrouwen

Opvallend is het grote aantal vrouwen dat deelneemt aan deze pop-up. Maar liefst negen merken worden geleid door een vrouw of een duo waarvan één van de twee een vrouw is. Julie Van den Meutter is zo’n vrouw. Zij verkoopt unieke, handgemaakte kussens en dekens die ze zelf ontworpen en geweven heeft. Bermudez Anali maakt met haar kinderkledingmerk ‘1manufactura’ kinderkledij die modieus, comfortabel, ecologisch en minimalistisch is. “In de pop-up verkoopt ze ook speelse slabbetjes,” weet Buquoy.

10/08/2016 BAAS POPUP 2016

Herinneringen moeten tastbaar zijn, is Lis Antognini van mening. Met haar Lilium maakt ze gepersonaliseerde fotoboeken, die ze zelf inbindt. In de pop-up verkoopt ze handgebonden schetsboekjes.

Ook Eva Kestemont van Het Debuut en Emma Ketels maken van de gelegenheid gebruik om hun werk in de kijker te zetten, al verkopen ze niets. Het Debuut is een digitaal platform voor debuterende kunstenaars dat binnenkort gelanceerd wordt, met op 22 oktober een feest en expo in Kavka. Emma verzorgt dan weer de tourneeplanning van straattheater- en circusgezelschappen.

 

Meubels en onderbroeken

De ergonomische mannenslips die je hier kan vinden, zijn van de hand van Dorien Gysbrechts. Met haar project Just Jack wil ze een soort meubelbiblioteek oprichten, een online databank met meubels. “Meubels zijn duur en door ze te lenen van de bibliotheek kan je kijken welke meubels al dan niet bij je interieur passen,” licht Buquoy toe.

Ook Mr. Frisko (Hanne Jacobs en Vincent Verbist) heeft iets met meubels. De twee schuimen het internet en rommelmarkten af naar meubels uit de jaren ’50 en ’60 die ze dan via hun webshop weer verkopen. “Vintage is tegenwoordig weer helemaal in.”

De BAAS pop-up is nog open tot 28 augustus van donderdag tot zondag, telkens van 12 tot 18u in het Kavka Jongerencentrum, Oudaan 10, 2000 Antwerpen.

Meer info over BAAS vindt u op http://www.baasbaas.be/

© 2016 – StampMedia – Iris De Bond


Reacties

Plaats een reactie