reacties (3)

Alsof het nooit ophoudt, blijft de Oosterweelverbinding een gevoelig punt in Antwerpen. Eerder deze week kregen duizenden Antwerpenaars een folder in de bus waarin het BAM-tracé in zijn huidige vorm uit de doeken wordt gedaan. Lien (21) legt uit waarom zij wél blij was dat die folder in haar bus stak.

"Folder BAM maakt Antwerpenaars boos", kon ik gisteren in de krant lezen. Ik slaakte een diepe zucht, scande het artikel even en maakte voor mezelf uit dat het me allemaal geen moer meer kon schelen. Mijn gedacht: "Begin nu gewoon met bouwen, dit heeft wel lang genoeg geduurd."

20 jaar van discussie

Al in de jaren 90 werden de eerste plannen voor het dichtmaken van de Antwerpse Ring getekend en werd er een tracé weerhouden met een tunnel onder de Schelde en een brug over de Antwerpse dokken, De Lange Wapper. Het plan was dat in 2005 het traject zou worden ingewijd.

Het vervolg van het ganse proces kan u zeer gedetailleerd terugvinden op deze tijdlijn. Feit is dat er in 2009 nog steeds geen Lange Wapper te zien was. De stad Antwerpen organiseerde een referendum - zo stond ik op de dag van mijn 16de verjaardag in het stemhokje. Want even ter verduidelijking, ik woon in Merksem. Je weet wel, de plek waar dat groot viaduct zou gaan komen.

Slechts 35% van de Antwerpse bevolking liet zijn stem horen. Van de 134.861 stemmers stemden 60 procent (20 procent van alle Antwerpenaars) tegen, en 40 procent (15 procent van alle Antwerpenaars) voor het BAM-tracé. Maar die overige 65 procent: wat denken zij? "Geen mening?" "Het maakt niet uit?"

Ik zeg 'ja'

Ligt een project nu echt al 20 jaar stil voor 20%? Ik heb op 18 oktober 2009 voor het BAM-tracé gestemd, en ik sta nog steeds 100% achter die keuze. "Ben je gek?", hoor ik je zeggen. "Al dat lawaai, al dat fijn stof". Wel, ik woon al mijn ganse leven achter de hoek van één van de drukste banen van Merksem. De huidige Ring en tramlijnen liggen zo goed als in de tuin. En nee, ik lig niet ganse nachten wakker van geluidsoverlast.

Wel merk ik, als jonge automobilist, dat de Ring echt overzadigd is. Dat de stad te veel verkeer moet slikken en dat er ook in mijn buurt sprake is van "sluipverkeer". Is dat dan zo goed voor al dat "fijn stof"? Ze hadden tien jaar geleden de Ring al kunnen sluiten en het lijkt een soort uitstelspelletje te worden. "Als we lang genoeg wachten, komt er niks".

Ik vind dat het huidige plan rekening houdt met de algemene vraag om "groen" in het traject te verwerken. Men moet zich erbij neerleggen dat een volledige overkapping niet mogelijk is. Het huidig plan is degelijk - uiteraard kan je niet iedereen tevreden stellen. Er zijn altijd pro's en contra's. Maar door te blijven discussiëren en compromissen te blijven zoeken, los je niks op. Er is een compromis.

Ga over tot actie

Ik was verheugd dat ik kon lezen in de folder dat de werken zouden starten in 2017. Een zucht van opluchting: "Eindelijk." Ik woon al mijn hele leven waar ik nu woon en al mijn hele leven is er sprake van 'De Oosterweelverbinding'. Vindt u dat nu zelf ook niet een beetje belachelijk?

Ik hoop dat we eruit zijn wat dit plan betreft. Zullen we allemaal samen naar de eerste steenlegging gaan?

© 2015 – StampMedia – Lien Van Doorslaer


Reacties (3)

Johan Costermans

tja, er zijn altijd zelfmoordkonijnen hee maar ik wacht met ongeduld op een tegenopinie die de rol van een 'neutrale' overheid die 'in het algemeen belang' handelt nog belangrijk acht boven het begraven met die schup van de democratie en geëigende procedures (die er niet voor niets zijn).

Jonkvrouw Zoeteweyn

De door de publieke opinie gaarne overgenomen dwanggedachte is de mythe dat de nee-stemmers hebben gezorgd voor de vertragingen, dat de actievoerder voor stilstand zorgen. Niets is minder waar. In de tijdsspanne dat de Bam nog steeds aan het nadenken was hoe ze de sporpaleisontknoping zo proper mogelijk aan de publieke opinie verkocht zouden krijgen, en hoe ze het MER nog wat konden bijsturen, hoe ze nog maar eens konden lobbyén bij een europa dat maar bleef negatieve aanbevelingen uiten tegen de oosterweel... awel in die tijd hebben de actievoerders een duizend keer slimmer, werkbaarder en beter plan uitgetekend, dat in tegenstelling tot de geldverslindende machine die de BAM is, amper belastinggeld heeft gekost.
Als je weet dat de prestigeprojecten Keyserlei, Astridplein, Turnhoutsebaan, Leien... door diezelfde bende kloefkappers is getekend, weten we meteen al hoe de oosterweelverbininding er gaat uitzien: 10 jaar te laat opgeleverd, onberijdbaar, elke dag ongelukken en na drie jaar moet de boel heraangelegd worden. Maar daar heeft dit studentje natuurlijk allemaal niet aan gedacht. Mevrouwtje staat in de file met haar koekblikje, dus moeten we maar snel gaan beginnen en zeker niet kritisch nadenken over de toekomst van een stad.

Maarten Vrebos

Een volledige overkapping is wel mogelijk, met de huidige plannen krijg je een overkapping waar ter hoogte van het sportpaleis een tunnel is met 7 rijstroken naast elkaar. Ja dat is dan overkapt, maar door de breedte van de overspanning zal die overkapping duurder zijn dan het ringlandconcept, en veel minder verkeersveilig.

Plaats een reactie