GENT - Tijdens het weekend van 4, 5 en 6 oktober werd iedereen in de stad uitgenodigd om te tekenen. KUNSTWERKT, S.M.A.K. en CIRCA haalden het internationale tekenfestival The Big Draw voor het eerst naar België.

The Big Draw wil tekenen promoten als laagdrempelig kunst- en communicatie­medium. “We proberen dat te doen door tekeningen tentoon te stellen, maar ook door zoveel mogelijk mensen te prikkelen om zelf aan de slag te gaan”, vertelt Marianne Sneijers van KUNST­WERKT. De Gentse initiatiefnemers haalden de mosterd bij het Britse Campaign for Drawing, dat tekenen promoot als fundamenteel menselijke vaardigheid. “Tekenen is een tool die ons kan helpen kijken, denken en actie ondernemen. Ook voor wie vindt dat hij of zij niet kan tekenen. Iederéén kan tekenen.”

Bont programma

The Big Draw vindt dit jaar plaats in meer dan twintig steden en is in Londen al aan haar dertiende editie toe. Daar duurt de campagne de hele maand oktober. Gent begon bescheiden met één weekend. Maar wie op drie dagen alle activiteiten wou meepikken kwam tijd tekort. Honderdvijftien initiatieven sprongen mee op de kar en gaven hun eigen invulling aan het tekenfestival.

“Zo’n grote respons hadden we nooit verwacht. Het is begonnen met de negen Gentse musea die elk minimum één tekenaar uitnodigden", zegt Sneijers. "Gent Matinee was bereid haar open-galerie-zondag op zes oktober te laten plaatsvinden en er een ‘special Big Draw editie’ van te maken. En toen ging de bal aan het rollen en wilden steeds meer organisaties meedoen. Vrijdag begon het festival en op donderdag liepen er nog steeds ideeën binnen.”

Het festivalprogramma bood een potpourri van tentoonstellingen, workshops, tekenacties, demonstraties, lezingen en filmvertoningen. Het publiek was net zo divers als de artiesten. Schilder Nina Stoupina kreeg op vrijdag verrassend veel kinderen over de vloer voor een sessie modelschetsen met houtskool, terwijl graffitikunstenaar Bue The Warrior senioren zaterdagochtend trakteerde op een spuitworkshop voor 65+.

Venster op herinnering en verbeelding

Eén van de meest in het oog springende initiatieven was The Big Window Walk. Tientallen Gentenaars boden hun raam aan als canvas voor zo’n honderd kunstenaars. Het resultaat was een raamtekeningroute doorheen de binnenstad met werk van zowel pril als gevestigd tekentalent.

Het raam van kunstplatform These Things Take Time werd onder handen genomen door de Canadese kunstenares Emi Kodama. Zij maakte tekeningen met gesloten ogen en nodigde bezoekers uit hetzelfde te doen op de muren van de tentoonstellingsruimte. Kodama stelde de geblinddoekte deelnemers twee vragen: wat is het uitzicht vanuit je slaapkamerraam? En wat zou het perfecte uitzicht vanuit dat raam kunnen zijn? Wanneer de blinddoeken afgingen, vormden de muurtekeningen vensters op elkaars herinnering en verbeelding.

Herinnering staat ook centraal in de projecten rond kunst en dementie van het Atelier Vergeten Kracht. Zij stelden tekeningen tentoon die het resultaat zijn van een jarenlange samenwerking tussen de zorg- en kunstensector. In het woon- en zorgcentrum Het Heiveld (Sint-Amandsberg) hervonden bewoners (zelf)waardering en verloren gewaande herinneringen in het tekenblad. Tekenen biedt er soms het laatste communicatiemedium binnen het verloop van de ziekte.

The Big Draw Belgium?

Het tekenfestival zit er intussen op, maar Marianne Sneijers droomt al van een vervolg: “We zitten binnenkort samen met cultuurcoördinatoren van andere steden om te kijken of we er volgend jaar een Belgische editie van kunnen maken. De Britse Big Draw begon ook met één weekend in Londen, ondertussen zijn er een maandlang activiteiten in het hele land. Hier staat nog niets vast, maar er is zeker interesse voor. En ik heb het gevoel dat het gaat lukken.”

© 2013 - StampMedia - Emmeline Vandeputte


Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 08/10/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 08/10/2013