GENT - Noem het gerust de iTunes van de geschreven pers of een nieuwe wind door het journalistieke landschap. In de Gentse M-box kwamen Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping  vorige week tekst en uitleg geven over hun onlangs gelanceerde, journalistieke platform Blendle . “Goede journalistiek is geld waard, maar mensen moeten er wel bij geraken.”

Blendle is een Nederlands initiatief van het enthousiaste duo Alexander Klöpping en Marten Blakensteijn. De idee achter Blendle.nl  is dat bezoekers slechts een paar (betaalde) muisklikken verwijderd zijn van alle artikels die eveneens in de krant of een bepaald magazine staan. “Alles vertrekt vanuit het plan dat ik ga lezen wat ik wil lezen zonder dat ik daarvoor speciaal de krant of een tijdschrift moet kopen”, aldus een uitgelaten Klöpping.

Hoe werkt het?

Blendle werkt even eenvoudig als hoe je het uitspreekt. In de Gentse M-box tonen de bedenkers zonder enige moeite de werking van hun geesteskind. Het is een frictieloos concept, wat wil zeggen dat er nauwelijks of geen barrières zijn die je moet overbruggen. Klik je op een artikel, dan krijg je geen pop-upvenstertje met de vraag of je dat artikel ook daadwerkelijk wil kopen. Neen, als je erop klikt heb je het meteen gekocht.

Gebruikers hebben dus een digitale portemonnee met een bepaald bedrag dat bijgeladen kan worden. Naargelang de lengte, inhoud en afkomst van een artikel betaal je een bedrag dat gaat van een 8-tal tot 80 eurocent. “Nieuwe gebruikers krijgen trouwens 2,50 euro gratis te spenderen”, promoot Klöpping zijn project. Blendle is voorlopig ook enkel bij onze noorderburen beschikbaar.

Niet tevreden, geld terug

Vond je een artikel het lezen en zijn geld niet waard, dan kan je met een eenvoudige klik je geld terugvragen. Hoeveel mensen dat ook effectief doen, vraagt iemand in de zaal. “Het is verrassend, maar tot nu toe vraagt slechts ongeveer  tien procent van onze gebruikers op regelmatige basis zijn of haar geld terug”, antwoordt Klöpping. “Reken er evenwel niet op dat je dat ongelimiteerd kan blijven doen. We blijven tenslotte Hollanders” (lacht).

“We willen bezoekers zo min mogelijk het gevoel geven dat er geld uit hun digitale portemennee vloeit. Op die manier voelen ze zich vrijer, klikken ze meer aan en rijven wij zelf natuurlijk meer binnen”, grapt Blankesteijn. “We blijven ten slotte Hollanders”, herhaalt Klöpping.

Je kan eveneens zien welke artikels je vrienden, bekende Nederlanders of gerenommeerde journalisten lezen en aanbevelen. Zie je op Facebook via een vriend een link passeren die je vervolgens aanklikt, dan heb je het artikel zelf ook meteen gekocht. Liefhebbers kunnen op Blendle trouwens ook nog lekker ouderwets door de krant scrollen. Interessant weetje: Klöpping en Blankesteijn hebben de unieke lettertypes van elke gebruikte krant of tijdschrift gekocht om de beleving compleet te maken.

Nieuw business model

Met Blendle stappen Klöpping en Blankesteijn dus over op een heel nieuw journalistiek business model. “We hebben moeite gehad om uitgevers te overtuigen”, blikt Blankesteijn terug. Vier jaar heeft het zelfs geduurd eer Blankesteijn en Klöpping alles rond kregen en ze Blendle eindelijk konden opstarten.

Nu het zover is, stoppen de twee Nederlanders - in een vorig leven zelf nog journalisten – al hun tijd en energie in het project. “’s Nachts krijgen we alle artikels van de kranten van de volgende dag in pdf-vorm binnen. Dan volgt een nacht van knip-en plakwerk om alles tegen de ochtend in orde te krijgen.”

Wat drijft de twee om de harde journalistieke wereld om te ruilen voor een nog harder bedrijfsleven? “Voor geld moet je zeker niet in de journalistieke business zitten”,  zegt Klöpping. “Wij hebben Blendle opgestart omdat we vonden dat mensen moeten kunnen lezen wat ze willen lezen zonder meteen een hele bundel te kopen, maar evenzeer omdat we ons zorgen maken omdat niemand nog betaalt voor journalistiek. Mensen moeten opnieuw begrijpen dat wat je in de krant leest niet hetzelfde is als wat het internet biedt. Goede journalistiek is geld waard, maar mensen moeten er wel bij geraken.”

Toekomstplannen

Blendle staat nog in zijn kinderschoenen, dus het is voorlopig nog afwachten of het concept daadwerkelijk journalistieke potten breekt. Onvermijdelijk komt de vraag of Blendle ook naar België komt. “Voorlopig gaan we ons nog niet richten op België”, stelt Klöpping de zaal toch wel lichtjes teleur. Ze zijn wel “aan het onderhandelen” met Humo, De Standaard, De Tijd en Knack om Blendle uit te breiden met wat Belgische titels.

Gaat Blendle ooit zelf publiceren? “Zeker niet”, repliceert Klöpping. “Wij zijn een soort van kiosk. Wij verkopen, maar publiceren zelf niets. Alexander en ik zijn ook niet het type hoofdredacteur”, valt Blankesteijn zijn collega bij.

Reclame?

Blendle is momenteel advertentieloos. Of Blendle ooit de informatie over de artikels die je leest, gaat gebruiken om toekomstige reclame op je af te stemmen? “Nooit! Ik ga nog liever failliet dan dat we commercieel worden!”, zegt Klöpping vol overtuiging. “Wel kunnen we de data gebruiken om je eventueel een abonnement op een krant aan te raden. Als je elke dag tien artikels van dezelfde krant leest, is het voordeliger om een abonnement te kopen dan elke dag een halve euro neer te tellen per artikel. Van alle mensen die Blendle combineren met een krantenabonnement heeft er trouwens nog geen enkele gebruiker zijn krantenabonnement opgezegd. Die twee zijn dus perfect combineerbaar.”

Laat ons hopen dat de frisse journalistieke wind die Blendle heet binnenkort ook door België waait. Want, om met de woorden van Klöpping zelf te besluiten: “Niets is zo fijn als een heerlijk kroegverhaal over een goed onderbouwd artikel dat je in de krant hebt gelezen.”

© 2014 – StampMedia - Jef Cauwenberghs