(BILL.BE) Bram Michielsen (29) is niet in één hokje te duwen. De verhalenverteller/schrijver heeft een voorliefde voor alles wat visueel is. Tegenwoordig scheert hij hoge (maar onderbelichte) toppen in de game-industrie. De jonge wolf van de Antwerpse indiescene vertelt over zijn plannen.

Welke creatieve uitspattingen houden je momenteel bezig?

Bram: "Samen met Jonatan van Hove heb ik dit jaar het PRESS X Platform opgericht en enkele maanden geleden kon je de Free to Play-expo bewonderen in Antwerpen waarvoor we hebben samengewerkt met Team Winnitron Belgium. Daarmee willen we wat ruchtbaarheid geven aan het bestaan van een game-ontwikkelaarsscene hier in België. Een gamesite zoals 9Lives is heel populair in België, maar er is bijzonder weinig aandacht voor het daadwerkelijke productieproces. Persoonlijk vind ik dat jammer, omdat er hier heel wat wereldtalent rondloopt."

Interactieve verhalen

Hoe ben je in de gamesector gerold?

Bram: “Een verhaal vertellen op een interactieve manier heeft me altijd geboeid. Het is vanuit die optiek dat ik geïnteresseerd ben geraakt in interactive narration, en bijgevolg dus ook in videogames die daar een schoolvoorbeeld van zijn. Mijn goede vriend Jonatan Van Hove (ondertussen assistent-docent) heeft gamedesign gestudeerd in Kopenhagen, en zei mij vaak dat we iets samen op poten moesten zetten. Omdat hij in Denemarken zat en ik in België was samenwerken niet evident. Op een bepaald moment ben ik dan naar Denemarken gereisd om mee te doen aan de Exile Gamejam in 2012.”

“Gamejams zijn evenementen waarbij je een hoop creatievelingen samenbrengt zoals ontwikkelaars, schrijvers en coders. Kortom, mensen die het medium een warm hart toedragen. Vervolgens krijg je in groepjes 48 uur de tijd om een game te maken rond een bepaald thema. Omdat Jonatan moest werken kwam ik terecht in een groep van een vijftigtal mensen die ik nog nooit had gezien. Uiteindelijk vloeide ik naar een kleiner groepje en daaruit is The Fall ontstaan, waarmee we de eerste prijs hebben weggekaapt.”

Toen besefte je dat er een rol in de game-industrie voor jou was weggelegd?

Bram: “Dat was voor mij de indicatie. Ook al beschouwde ik het succes misschien als een gelukstreffer, want ik zat in een heel sterk team. Daarna ben ik teruggegaan naar Denemarken voor de Nordic Gamejam, de grootste Gamejam ter wereld. Daar heb ik effectief met Jonatan en een paar vrienden samengewerkt aan een game, wat Press to Give Up is geworden. Daarmee behaalden we de zilveren medaille. Die erkenning was een bevestiging dat ik effectief mijn creatief steentje had bijgedragen. Dat was het kantelmoment.”

In Denemarken scoorde je, maar hoe zit het bij ons?

Bram: "Ik kon moeilijk naar Denemarken blijven vliegen, dus zocht ik naar een manier om in België aan de slag te gaan. Op dat gebied loopt ons land wat achter in vergelijking met bijvoorbeeld Denemarken en Nederland, waar er een bruisende indie-scene is."

"Zowel het Gamefonds als de FLEGA (Flemish Games Association, red.) zijn pas zeer recent tot stand gekomen; dat illustreert hoe ver we nog te gaan hebben vergeleken met bijvoorbeeld de filmindustrie. Vandaar dat ik hier met een paar mede-enthousiastelingen – onder meer met de mensen van Winnitron – een Antwerps gamecollectief uit de grond wil stampen.”

Creatieve collaboraties

Ben jij als verhalenverteller vooral de narratieve kracht, of ben je ook inzetbaar op andere vlakken?

Bram: “Ik ben vrij nuttig, maar ook compleet nutteloos. Mijn art-skills zijn niet uitzonderlijk en ik kan voor geen klop coderen. Waar ik wel vrij goed in ben, is het game-design. Vergelijk het met art direction. En als er effectief iets moet geschreven worde,  zoals dialogen of een scenario dan ben ik uiteraard wel de narratieve kracht. Ik ben een hele grote voorstander van creatieve collaboraties. Gamedesign is daar een uitstekende gelegenheid voor, omdat het vrijwel altijd om een collaboratief proces gaat. Toen ik strips maakte was dat ook zo. Ik zat samen met een illustrator en vertelde hem hoe de personages er moesten uitzien. Ik ben me momenteel wel wat aan het verdiepen, zodat ik minder dingen moet delegeren naar anderen toe.”

Waar zie je jezelf binnen een tiental jaar?

Bram: “Om mijn droom binnen tien jaar te realiseren zal ik aan de mouw moeten hangen van een paar opleidingen hier in Antwerpen. Ik zou namelijk graag hebben dat er hier een opleiding game-designer of game-developer komt. Er zit heel wat potentieel in Antwerpen. Als het lukt zou het tof zijn om binnen tien jaar een levendige indie-scene te hebben waaraan ik mijn steentje kan bijdragen. Als ik kan blijven verhalen vertellen - al dan niet interactief - zal ik een gelukkig man zijn.”

© 2013 - BILL.BE - Joshua Kint