Op zondag 28 augustus vond de 16e editie van de Cultuurmarkt van Vlaanderen plaats in de Antwerpse binnenstad. Dit jaar waren er 170.000 nieuwsgierigen, 200 infostandjes en maar liefst 800 artiesten. Cultureel Vlaanderen presenteert tijdens dit jaarlijkse evenement het programma van het komende seizoen.

Dit jaar wilde de organisatie de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk houden. Zo kregen artiesten en vrijwilligers een vegetarische maaltijd en werd de meest ecologische stand beloond met de Argus Ecologieprijs. De stand van de Roma kwam als winnaar uit de bus.
Er wordt nog altijd enorm veel geflyerd door de cultuurhuizen en veel mensen gooien de flyers op de grond… De werknemers van de milieudienst wisten dus wat te doen. Door het lanceren van een app voor smartphones kon de organisatie een derde minder folders drukken.

Kinderen en jongeren

Tijdens deze editie waren er opvallend veel jonge gezinnen aanwezig. De kinderen amuseerden zich kostelijk met een vliegparcours, waarbij ze verschillende infostands moesten passeren. Op deze infostands verdienden ze stempels met het uitvoeren van opdrachten. De kinderen brachten in totaal 700 volgestempelde kaarten binnen.

Een van de doelstellingen van de cultuurmarkt is om meer jongeren naar de culturele instellingen te lokken en om ze dus ook meer aan cultuur te laten doen. Dit lukt nog niet overal, ook al waren er veel jonge artiesten aanwezig. Zo was er een jongerenkoor en een jongerenfanfare.

Zien en doen

Natuurlijk kan je op de cultuurmarkt naar heel wat optredens kijken. Vooral muziekoptredens waren talrijk aanwezig. Naar theater –en circusacts moest je soms wat langer zoeken. Naast de vele optredens kon je ook gratis naar de Antwerpse musea of een rondleiding achter de schermen van jeugdtheater HETPALEIS volgen.

Vrijwilligers

Dit jaar waren er 100 vrijwilligers op de cultuurmarkt. Een van deze vrijwilligers was Jan Vaes. Hij is actief bij het Davidsfonds en vertegenwoordigde graag zijn organisatie. "Ik wil graag het publiek laten zien wie we zijn en wat we precies doen. Het Davidsfonds wil de mensen de meerwaarde van cultuur tonen en cultuur naar de mensen brengen. Daarnaast proberen wij ook mensen warm te maken om vrijwilliger bij ons te worden."

Een opvallende vrijwilliger was stand-up comedian Nigel Williams. Hij was namelijk aan het flyeren voor zijn nieuwe show Working Class Hero. "Ik doe dit omdat ik een zelfstandige ben en dus ook mezelf moet promoten. Dit doe ik ook door op tv en radio te komen. Maar met de cultuurmarkt heb ik rechtstreeks contact met de mensen."

© 2011 - StampMedia - Karolien Segers