reacties (3)


Stefan (22) houdt wel van een goed feestje en is fan van Dimitri Vegas & Like Mike, maar hij merkt een trieste trend op. “Gaat het nog wel om muziek?”, vraagt hij zich af. “Vroeger waren het platen, dan cd’s en nu … de usbstick.”

Diskjockey zijn, is een kunst of zou dat toch moeten zijn. In de loop der jaren veranderde heel wat: eerst waren er platen, dan de cd's en nu ... de usbstick. De huidige generatie diskjockeys staat niet meer garant voor live plaatjes draaien. Velen mixen alles thuis, zetten het op stick en gooien er wat geluidseffecten tegenaan tijdens show.

Laatst keerde ik teleurgesteld huiswaarts na Laundry Day. De broers Dimitri Vegas & Like Mike sloten af op de main stage. Niet de set op zich stelde mij teleur, maar wel het gekibbel achteraf. Het dj duo speelde de pannen van het dak, tot de set twee minuten voor het einde van hun set werd stopgezet door de organisatie. Ze waren de set twee minuten te laat gestart door technische problemen, maar de organisatie moest stipt om middernacht afronden voor de buurtbewoners.

De dj broers waren achteraf niet te spreken: ze vonden het een schande dat de muziek werd uitgezet tijdens hun laatste nieuwe hit. Als fan was ik teleurgesteld, niet omdat ze vroeger stopten, maar omdat ze dit als uitvlucht gebruikten om hun playback show te ontkennen. Iedereen weet dat er maar gedeeltelijk of helemaal niet live wordt gespeeld. Een uitgelezen kans om er eerlijk over te zijn, want ze doen dat allemaal. Geen probleem als de set op voorhand wordt opgenomen: hun werk zit er tenslotte toch in, maar een beetje relativering mag. Bezoekers betalen veel geld aan festivaltickets en worden dan eigenlijk bedrogen door de organisatie en dj’s. De reden voor dit fenomeen? Ik heb er het raden naar.

Rankings?

Kijken we naar de DJ MAG top 100: de ranglijst voor dj's van over de hele wereld, waar iedereen op hun favoriete dj kan stemmen. Er wordt veel belang gehecht aan deze ranking door de artiesten, want hoe hoger op de ranglijst, hoe meer bookings.

Al betekent die rangschikking maar weinig, want een select publiek doet moeite om zijn stem uit te brengen. Wat is het nut van die ranking? Hoe kan men trouwens dj's uit alle genres op één ranglijst plaatsen? Wie het meest promotie voert, haalt makkelijk de top. Draait het dan nog om de muziek of enkel om die extra euro’s?

Door dergelijke debacles kijk ik anders naar de mannen achter de draaitafels.

Een teleurgestelde fan.

© 2015 – StampMedia – Stefan Lambrechts



Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 29/10/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 29/10/2015


Reacties (3)

Dries

Dus iemand die met een USB stick draait, speelt automatisch een pré-mix af?

Wel mijn beste vriend, als je niet op de hoogte bent van de zaak, schrijf dan ook geen artikel over want het is pure onzin.

Ik kom op een gig aandraven met een usb stick waar +8000 aangekochte nummers verdeeld over meer dan 200 afspeellijsten op staan, die ik voor 90% meteen weet te vinden. Ben ik dan een slechtere dj die 20 jaar geleden met 10 bakken vinyl kwam aandraven? Ik dacht het niet! Want wij doen net hetzelfde, alleen 20 jaar later: plaatjes zoeken, die prima mixen en er voor zorgen dat de zaak of zaal zich amuseert.

En om die 8000 nummers te zoeken schuim ik dagelijks het wereldwijde net af, wat overeenkomt met (of zelfs meer is dan!) een dj die 20 jaar geleden 5 uur in de platenzaak zat om met 3 plaatjes naar huis te gaan want anders was zijn geld op.

En wat die Mixmag Top 100 betreft: hou toch eens op zeg.. Fifa ranking, Dj ranking, Tennis ranking... Niemand zal het ooit allemaal eens zijn met elkaar, so what?

Die prémixen die je bedoeld: er zijn inderdaad nummers die thuis geknipt en geplakt worden, waardoor er soms wel 3 of 4 verschillende nummers in 1 verwerkt zitten. So what? Wat is daar mis mee? Kruipt ook uren werk en inspiratie in hoor. En nee, dat kon vroeger niet live met vinyl. So what?

Ik zeg u: ga mee met uw tijd, en zorg dat je kennis hebt van zaken als je ergens een artikel over gaat stampen. Zo blijft uw media correct.

Bert

Zever, gezever.

"De huidige generatie diskjockeys staat niet meer garant voor live plaatjes draaien. Velen mixen alles thuis, zetten het op stick en gooien er wat geluidseffecten tegenaan tijdens show."
Deze uitspraak is even waar als 'alle walen zijn lui'.

"Er wordt veel belang gehecht aan deze ranking door de artiesten, want hoe hoger op de ranglijst, hoe meer bookings."
Neen, de media hecht hier belang aan. Artiesten zelf kunnen zulke populariteitspolls (want dat is het, niet de beste dj's) best goed relativeren.

"Door dergelijke debacles kijk ik anders naar de mannen achter de draaitafels."
Door dit soort pseudoartikels wordt er anders gekeken naar de nobele stiel. Gemiste kans. Ipv de uitzonderingen met een prémix te viseren, kon de auteur beter de andere kant belichten: de dj's die met hart en ziel er voor gaan. of dat nu met vinyl, cd, laptop of usb is.

Plaats een reactie