De tragikomische fictiereeks ‘Amateurs’ was zondag volledig te herbekijken in de Bourlaschouwburg te Antwerpen. Als kers op de taart vond rond half tien de avant-première van de negende en tevens laatste aflevering plaats. “Waar komt de serie immers beter tot recht dan in de Bourla?”

CAVIAR en Toneelhuis presenteerden ‘Amateurs: de marathon’ in samenwerking met VTM. Een redelijk gevulde Bourla zat vanaf elf uur ’s ochtends klaar om een hele dag tv te kijken. In aanwezigheid van bedenkers en scenaristen Jonas Van Geel, Jef Hoogmartens en Steve Aernouts, de bijna gehele cast en regisseur Frank Van Passel werden eerst de acht voorgaande afleveringen opnieuw getoond op groot scherm.

Het idee om een marathon rond de serie te doen was er al vanaf het begin. Regisseur Frank Van Passel had dit overigens ook al gedaan bij ‘Terug naar Oosterdonk’ en ‘De Smaak van De Keyser’. “Waar kan je deze serie beter tot zijn recht laten komen dan op een groot scherm in de Bourla? Het vormt het eindpunt van de serie. Het is een soort van symbolische plaats”, stelt scenarist en acteur Jef Hoogmartens.

Geen vervolg

Telkens werd er een blok van drie afleveringen afgespeeld, met tussenin een korte pauze om de benen even te strekken. Om de innerlijke mens te sterken was er een goedverzorgde walking lunch en walking dinner in De Foyer. Die moesten de honger stillen, al kregen de aanwezigen alsmaar meer goesting in de finale.

Rond half tien stond uiteindelijk de avant-première van de laatste aflevering klaar. Het publiek kreeg zowel komedie als tragedie voorgeschoteld. Goed voor in totaal negen uur lang Vlaamse fictie.

Een vervolg is helaas uitgesloten. “Er zijn veel redenen. De voornaamste is dat het een hele dure reeks was. De laatste aflevering is dus echt de laatste.”, stelt Hoogmartens.

Stanny Krets

‘Amateurs’ vertelt het verhaal van De Pajotters, het amateurtheatergezelschap van Leirbeek. Jan Delvo, regisseur van dienst, schrijft elk jaar zijn eigen deurenkomedie. Ook dit jaar levert hij zijn eigen stuk ‘De Lavabo van tante Jos’ af. Volgens Jan is het stuk goed genoeg om het gegeerde ticket voor het Koninklijk Landjuweel, de jaarlijkse wedstrijd voor het beste amateurgezelschap,  te bemachtigen. De voorzitter van het gezelschap, Jos Van Beneden, haalt echter een professionele regisseur in huis: Stanny Krets (gespeeld door… Stany Crets).

De ambitie om meer te zijn dan een amateurgezelschap zorgt ervoor dat plezier geleidelijk aan ruimte moet maken voor de honger naar succes. Jef Hoogmartens verklaart die ongelofelijke ambitie: “Het is iets wat je bij veel amateurgezelschappen terugvindt. Vaak heerst de droom om hogerop te geraken. Daar is nochtans niets mis mee. Maar een verkeerde ambitie, enkel en alleen om erkenning te krijgen, is fout.”

“Toen hij nog mager was”

Na afloop bedankte Jonas Van Geel regisseur Van Passel: “We hebben twee jaar aan deze serie gewerkt. Een lange zoektocht leverde uiteindelijk iemand op die echt in ons geloofde. Toen was hij echter nog mager en had hij geen bril. Hoe dan ook, zonder hem was het niet gelukt.”

Het concept voor de reeks ontstond vanuit de leefwereld van de scenaristen. Zowel Hoogmartens’ vader als die van Steve Aernouts was vroeger actief bezig met amateurtheater. Jonas' vader, Jos Van Geel, is professioneel acteur en richtte zelf een gezelschap op. “We zaten daar zo’n vier jaar geleden op café over te praten en plots hadden we het idee voor een fictiereeks”, vertelt Hoogmartens.

Landjuweel

Van Geel, Aernouts, Hoogmartens en Van Passel zijn dit jaar eveneens peter van het Landjuweelfestival, dat vrijdag van start ging. Hoogmartens zag vrijdag al meteen een klepper van formaat: “Ik bekeek ‘Kerkhofblommenstraat’ van toneelkring Sint Rembert. Regie en tekst werd verzorgd door Lara Taveirne. Acht actrices van 18 tot 70 jaar speelden mee. Het was ontzettend goed.”

Voor wie er zondag niet kon bij zijn: de laatste aflevering is maandagavond te zien, om 21.45 op VTM.

© 2014 – StampMedia – tekst: Anne Servaes, foto: Emilie Melid




Dit artikel werd overgenomen door Apen.be op 27/10/2014

Lees ook: Liefde voor theater blijft drijvende kracht